AktualnościGospodarkaOnetOpinieWykop

Cła USA osłabią europejski rynek motoryzacyjny i spowolnią wzrost gospodarczy Polski

Piotr Arak, polski ekonomista i doktor nauk społecznych. W latach 2018-2023 dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego, aktualnie główny ekonomista VeloBanku. Źródło: Wikimedia CC

– Polska jest znaczącym producentem podzespołów dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, a karne cła zmniejszą popyt na samochody niemieckich czy francuskich koncernów w USA. Skutki pośrednie będą więc znaczące. […] Ostatecznie doprowadzi to do obniżenia tempa wzrostu gospodarczego w Polsce o 0,4-0,5 punktu procentowego w 2025 roku – mówi główny ekonomista VeloBanku Piotr Arak dla Biznes Alert.

3 kwietnia 2025 roku USA wprowadziły 25-procentowe cło samochody i lekkie ciężarówki sprowadzane z zagranicy. Polska eksportuje części i akcesoria wykorzystywane przez największych producentów w Europie. W 2024 roku ich wartość wyniosła 311 mln dolarów. Wśród największych eksporterów samochodów do USA znajdziemy Niemcy, Wielką Brytanię, Słowację, Włochy i Szwecję.

Pośredni cios w motoryzację Polaków

Bezpośredni wpływ wprowadzonych ceł na naszą gospodarkę będzie pomijalny, ze względu na niewielką skalę wymiany handlowej pomiędzy Polską a USA. Eksportujemy tam niewielkie ilości samochodów, maszyn. Niestety skutki pośrednie będą już znaczące – komentuje Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku, w rozmowie z Biznes Alert.

Polska jest znaczącym producentem podzespołów dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, a karne cła zmniejszą popyt na samochody niemieckich, czy francuskich koncernów w USA. Spodziewam się, że w tym roku saldo wymiany będzie ujemne, podobnie jak w 2024 roku, co spowoduje ujemny wkład eksportu do PKB. Doprowadzi to do obniżenia tempa wzrostu gospodarczego w Polsce o 0,4-0,5 punktu procentowego w 2025 roku. Niestety widoczne ostatnio ożywienie w przemyśle, dające nadzieję na poprawę sytuację firm i dynamiki PKB, zostanie zmitygowane – przewiduje ekspert.

– W obliczu wojny handlowej USA z resztą świata, zagrożeniem dla polskich firm może być napływ towarów z krajów Azji. Tamtejsi producenci, szukając nowych rynków zbytu, będą zmuszeni do tego by (podobnie jak Chiny w 2019 roku) sprzedawać produkty Europie, w tym nam. To może prowadzić do spadku rentowności polskich przedsiębiorstw, o ile nie przygotujemy się na ten dodatkowy efekt – mówi Piotr Arak dla Biznes Alert.

Za miesiąc kolejne cła?

Według zapowiedzi administracji Donalda Trumpa, za miesiąc wejdą kolejne cła amerykańskie na części samochodowe. Agencja Reuters informuje, że w dokumentach części obejmują też komputery – zarówno te pokładowe w samochodach, jak i wszelkie inne.

Tomasz Brzeziński / Jędrzej Stachura

Potężne dotowane ładowarki staną przy polskich drogach. Czy ktoś będzie z nich korzystał?


Powiązane artykuły

TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych tekstów mijającego tygodnia (24.05.-30.05.2025 roku). 1. Unia łagodzi Zielony Ład. Niestety nie dla Europy Komisja...

Demokraci oskarżają Trumpa o konflikt interesów z powodu kryptowaluty

Demokraci intensyfikują dochodzenie w sprawie powiązań Donalda Trumpa z rynkiem kryptowalut, skupiając szczególną uwagę na budzącej kontrowersje walucie $TRUMP. Zwiększone...

Niemcy analizują drogę do autonomii z dala od USA

Niemiecka firma konsultingowa Roland Berger przedstawiła analizę, w której rekomenduje zmiany w strukturach polityki i gospodarki Unii Europejskiej. Niemcy proponują...

Udostępnij:

Facebook X X X