AktualnościGospodarkaOpinie

Cła USA osłabią europejski rynek motoryzacyjny i spowolnią wzrost gospodarczy Polski

Piotr Arak, polski ekonomista i doktor nauk społecznych. W latach 2018-2023 dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego, aktualnie główny ekonomista VeloBanku. Źródło: Wikimedia CC

– Polska jest znaczącym producentem podzespołów dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, a karne cła zmniejszą popyt na samochody niemieckich czy francuskich koncernów w USA. Skutki pośrednie będą więc znaczące. […] Ostatecznie doprowadzi to do obniżenia tempa wzrostu gospodarczego w Polsce o 0,4-0,5 punktu procentowego w 2025 roku – mówi główny ekonomista VeloBanku Piotr Arak dla Biznes Alert.

3 kwietnia 2025 roku USA wprowadziły 25-procentowe cło samochody i lekkie ciężarówki sprowadzane z zagranicy. Polska eksportuje części i akcesoria wykorzystywane przez największych producentów w Europie. W 2024 roku ich wartość wyniosła 311 mln dolarów. Wśród największych eksporterów samochodów do USA znajdziemy Niemcy, Wielką Brytanię, Słowację, Włochy i Szwecję.

Pośredni cios w motoryzację Polaków

Bezpośredni wpływ wprowadzonych ceł na naszą gospodarkę będzie pomijalny, ze względu na niewielką skalę wymiany handlowej pomiędzy Polską a USA. Eksportujemy tam niewielkie ilości samochodów, maszyn. Niestety skutki pośrednie będą już znaczące – komentuje Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku, w rozmowie z Biznes Alert.

Polska jest znaczącym producentem podzespołów dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, a karne cła zmniejszą popyt na samochody niemieckich, czy francuskich koncernów w USA. Spodziewam się, że w tym roku saldo wymiany będzie ujemne, podobnie jak w 2024 roku, co spowoduje ujemny wkład eksportu do PKB. Doprowadzi to do obniżenia tempa wzrostu gospodarczego w Polsce o 0,4-0,5 punktu procentowego w 2025 roku. Niestety widoczne ostatnio ożywienie w przemyśle, dające nadzieję na poprawę sytuację firm i dynamiki PKB, zostanie zmitygowane – przewiduje ekspert.

– W obliczu wojny handlowej USA z resztą świata, zagrożeniem dla polskich firm może być napływ towarów z krajów Azji. Tamtejsi producenci, szukając nowych rynków zbytu, będą zmuszeni do tego by (podobnie jak Chiny w 2019 roku) sprzedawać produkty Europie, w tym nam. To może prowadzić do spadku rentowności polskich przedsiębiorstw, o ile nie przygotujemy się na ten dodatkowy efekt – mówi Piotr Arak dla Biznes Alert.

Za miesiąc kolejne cła?

Według zapowiedzi administracji Donalda Trumpa, za miesiąc wejdą kolejne cła amerykańskie na części samochodowe. Agencja Reuters informuje, że w dokumentach części obejmują też komputery – zarówno te pokładowe w samochodach, jak i wszelkie inne.

Tomasz Brzeziński / Jędrzej Stachura

Potężne dotowane ładowarki staną przy polskich drogach. Czy ktoś będzie z nich korzystał?


Powiązane artykuły

Gazprom. Źródło: Flickr

Ukraiński wywiad znokautował Gazprom. Wyczyścił wszystkie dane

Ukraiński wywiad wojskowy (HUR) przeprowadził atak na infrastrukturę informatyczną rosyjskiego Gazpromu. Państwowy gigant miał zostać „cofnięty do technologicznego średniowiecza”. Jak...

Rekonstrukcja rządu. Zabrakło rozmów między liderami

W przyszłym tygodniu zostanie przedstawiony plan rekonstrukcji rządu. Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz przekazała, że w mijającym tygodniu nie odbyło się spotkanie...
flagi Unii Europejskiej, Fot. PAP/Radek Pietruszka

Jest zgoda na nowe sankcje. Tak przykręcą śrubę Rosji

Unia Europejska przyjęła kolejny, 18. pakiet sankcji przeciwko Rosji. Obejmuje on 105 statków w tzw. floty cieni, zakaz działalności Nord...

Udostępnij:

Facebook X X X