Gospodarka

Rosja chce kupić od USA samoloty Boeinga z zamrożonych środków

Boeing 767-300 linii United Airlines. Źródło: Wikipedia

Boeing 767-300 linii United Airlines. Źródło: Wikipedia

Rosja chce, by USA pozwoliły jej na zakup samolotów Boeing z zamrożonych środków państwowych, gdy dojdzie do zawieszenia broni w Ukrainie – poinformował w środę Bloomberg, powołując się na źródło w Moskwie.

Rosja zdaje sobie sprawę, że zamrożone aktywa nie mogą być wykorzystane do zakupu maszyn bez wstrzymania ognia w Ukrainie, ale transakcja nie jest warunkiem zgody na rozejm – czytamy. W razie zakończenia działań zbrojnych zgoda na sprzedaż samolotów może być częścią osłabienia przez USA reżimu sankcyjnego.

Rzecznik Rady Bezpieczeństwa Narodowego Brian Hughes, poproszony o komentarz w tej sprawie, oświadczył, że USA nie będą omawiać żadnych zobowiązań gospodarczych, dopóki nie zapanuje zawieszenie broni.

Rosja już wcześniej zażądała zniesienia przez USA sankcji na jej flagowe linie lotnicze Aerofłot. Moskwa chce też przywrócenia bezpośrednich połączeń lotniczych między USA i Rosją. USA dotychczas publicznie nie odpowiedziały na tę propozycję.

Boeing zakończył swoje działania w Rosji w związku z inwazją rosyjską na Ukrainę w 2022 roku.

Boeing może mieć tarapaty

Sprzedaż maszyn Rosji jest omawiana na tle wojny celnej. We wtorek agencja Bloomberga napisała, że w odpowiedzi na cła USA na chińskie towary władze w Pekinie nakazały liniom lotniczym wstrzymanie odbioru kolejnych samolotów Boeing.

Jak podkreślił portal gazety “Moscow Times”, od początku inwazji Rosji na Ukrainę rosyjskie lotnictwo cywilne zmaga się z efektami surowych sankcji. Restrykcje obejmują dostawy części zamiennych i gotowych samolotów do Rosji. Boeing i Airbus nie prowadzą wsparcia technicznego dla wykorzystywanych przez rosyjskie linie samolotów.

Rosyjscy przewoźnicy są więc zmuszeni do naprawiania zachodnich maszyn na własną rękę. W tym celu rozbierają niektóre samoloty na części, by wykorzystywać je w innych maszynach. Rosyjska flota w dwóch trzecich składa się z zagranicznych samolotów, które obsługują 90 procent przewozów pasażerskich w kraju.

O problemach w branży świadczy rosnąca liczba incydentów lotniczych. W 2025 roku co najmniej 10 rosyjskich samolotów musiało awaryjnie lądować z powodu różnych usterek. W ciągu 11 miesięcy 2024 roku w kraju odnotowano 208 rozmaitych zdarzeń lotniczych, o 25 procent więcej niż w 2023 roku. Eksperci uważają, że liczba awarii będzie rosnąć.

PAP / Biznes Alert

Jakóbik: Norweski eksperyment PGNiG w Krynicy


Powiązane artykuły

Ukraiński żołnierz niesie 155 mm pocisk artyleryjski przed ostrzelaniem rosyjskich pozycji z dostarczonej przez USA haubicy M777 w obwodzie charkowskim na Ukrainie, foto: AP Photo/Evgeniy Maloletka

Ukraina walczy o samowystarczalność w produkcji amunicji NATO

Mimo intensywnego rozwoju krajowego przemysłu zbrojeniowego, Ukraina wciąż nie jest w stanie samodzielnie zaspokoić zapotrzebowania własnej armii na amunicję kalibru...
Warszawa, 16.06.2025. Minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk na Forum Bezpieczeństwa Europy Środkowej i Wschodniej „Razem dla bezpiecznej Europy” na Uniwersytecie Warszawskim, 16 bm. (aldg) PAP/Radek Pietruszka

Paszyk: Projekt ustawy przewidującej 2,5 mld zł na budownictwo społeczne jest w Sejmie

Wydatki na budownictwo społeczne mają w tym roku wynieść przynajmniej 2,5 miliarda złotych – takie rozwiązanie przewiduje rządowy projekt ustawy,...

Czy Tajwan zainwestuje w Polskę? Ruszają rozmowy o półprzewodnikach

W przyszłym tygodniu odbędzie się spotkanie z tajwańskimi inwestorami na temat możliwości uruchomienia w Polsce produkcji półprzewodników – poinformował wiceminister...

Udostępnij:

Facebook X X X