Najważniejsze informacje dla biznesu

Jest umowa na budowę dróg do CPK. Wartość kontraktów to ponad 2 mld zł

Konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia podpisało umowę ramową na zaprojektowanie i budowę układu drogowego dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) – poinformował Mirbud w oficjalnym komunikacie. Maksymalna wartość umów wykonawczych może sięgnąć 2 mld 280 mln zł.

– Umowa ramowa będzie realizowana równolegle z pozostałymi umowami zawartymi z innymi wykonawcami w ramach przeprowadzonego postępowania ramowego. Ma to na celu umożliwienie wszystkim wykonawcom udziału w dalszych postępowaniach wykonawczych – napisano w komunikacie spółki.

Informacja o kontrakcie pozytywnie wpłynęła na notowania Mirbudu – akcje firmy wzrosły o prawie 4 procent. W 2024 roku Mirbud osiągnął 3,3 mld zł przychodu i 121 mln zł zysku netto.

Inwestycyjna ofensywa CPK

Podpisana umowa to jeden z pierwszych efektów zapowiadanego przez CPK na 2025 rok szeregu dużych przetargów infrastrukturalnych. Największe z nich będą dotyczyć budowy dróg łączących przyszły port lotniczy z istniejącą siecią drogową, prac budowlanych dla nowej linii kolejowej Warszawa–Łódź, wyboru Generalnego Inżyniera dla lotniska oraz budowy terminala pasażerskiego. Każde z postępowań jest szacowane na kwoty przekraczające 1 mld zł.

Według zaktualizowanego harmonogramu, lotnisko CPK ma zostać oddane do użytku pod koniec 2032 roku, równolegle z uruchomieniem pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości.

– Publikacja planu postępowań przetargowych ma na celu usprawnienie procesu inwestycyjnego i lepsze przygotowanie potencjalnych wykonawców. To przełoży się na większą konkurencyjność i wyższą jakość ofert – tłumaczył w kwietniu Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.

Dodatkowe umowy i postępy w Programie Dobrowolnych Nabyć

Równolegle z podpisaniem umowy na układ drogowy, rozstrzygnięto przetarg na projekt budynku administracyjnego oraz baz: utrzymania, meteorologicznej i środowiskowej. Zadanie zrealizuje konsorcjum trzech firm: AKE Studio, APA Czech Duliński Wróbel Architektura oraz ATP Kraków. Wartość umowy to 4,9 mln zł netto.

Spółka CPK poinformowała, że w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć przekroczono próg 500 zawartych transakcji i zakupiono już 1800 hektarów nieruchomości. Na terenie przyszłego lotniska zgłoszono do programu już 95 procent budynków i 88 procent gruntów. Rozpoczęły się również pierwsze transakcje dotyczące Kolejowego PDN, obejmujące odcinek między Warszawą a Łodzią.

Sektor budowlany z dużymi perspektywami

Według zapowiedzi rządu, łączne inwestycje w drogi i kolej do 2030 roku mają wynieść 482 mld zł, a projekt CPK pochłonie dodatkowe 130 mld zł. Oznacza to znaczące pobudzenie sektora budowlanego w najbliższych latach.

– W ciągu najbliższych dwóch–trzech lat można oczekiwać wyraźnego ożywienia w zleceniach dla segmentu kolejowego – mówił w rozmowie z Business Insiderem Artur Popko, prezes Budimexu.

Business Insider / Biznes Alert

CPK: W tym roku ogłosimy przetargi na około 30 miliardów złotych

Konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia podpisało umowę ramową na zaprojektowanie i budowę układu drogowego dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) – poinformował Mirbud w oficjalnym komunikacie. Maksymalna wartość umów wykonawczych może sięgnąć 2 mld 280 mln zł.

– Umowa ramowa będzie realizowana równolegle z pozostałymi umowami zawartymi z innymi wykonawcami w ramach przeprowadzonego postępowania ramowego. Ma to na celu umożliwienie wszystkim wykonawcom udziału w dalszych postępowaniach wykonawczych – napisano w komunikacie spółki.

Informacja o kontrakcie pozytywnie wpłynęła na notowania Mirbudu – akcje firmy wzrosły o prawie 4 procent. W 2024 roku Mirbud osiągnął 3,3 mld zł przychodu i 121 mln zł zysku netto.

Inwestycyjna ofensywa CPK

Podpisana umowa to jeden z pierwszych efektów zapowiadanego przez CPK na 2025 rok szeregu dużych przetargów infrastrukturalnych. Największe z nich będą dotyczyć budowy dróg łączących przyszły port lotniczy z istniejącą siecią drogową, prac budowlanych dla nowej linii kolejowej Warszawa–Łódź, wyboru Generalnego Inżyniera dla lotniska oraz budowy terminala pasażerskiego. Każde z postępowań jest szacowane na kwoty przekraczające 1 mld zł.

Według zaktualizowanego harmonogramu, lotnisko CPK ma zostać oddane do użytku pod koniec 2032 roku, równolegle z uruchomieniem pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości.

– Publikacja planu postępowań przetargowych ma na celu usprawnienie procesu inwestycyjnego i lepsze przygotowanie potencjalnych wykonawców. To przełoży się na większą konkurencyjność i wyższą jakość ofert – tłumaczył w kwietniu Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.

Dodatkowe umowy i postępy w Programie Dobrowolnych Nabyć

Równolegle z podpisaniem umowy na układ drogowy, rozstrzygnięto przetarg na projekt budynku administracyjnego oraz baz: utrzymania, meteorologicznej i środowiskowej. Zadanie zrealizuje konsorcjum trzech firm: AKE Studio, APA Czech Duliński Wróbel Architektura oraz ATP Kraków. Wartość umowy to 4,9 mln zł netto.

Spółka CPK poinformowała, że w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć przekroczono próg 500 zawartych transakcji i zakupiono już 1800 hektarów nieruchomości. Na terenie przyszłego lotniska zgłoszono do programu już 95 procent budynków i 88 procent gruntów. Rozpoczęły się również pierwsze transakcje dotyczące Kolejowego PDN, obejmujące odcinek między Warszawą a Łodzią.

Sektor budowlany z dużymi perspektywami

Według zapowiedzi rządu, łączne inwestycje w drogi i kolej do 2030 roku mają wynieść 482 mld zł, a projekt CPK pochłonie dodatkowe 130 mld zł. Oznacza to znaczące pobudzenie sektora budowlanego w najbliższych latach.

– W ciągu najbliższych dwóch–trzech lat można oczekiwać wyraźnego ożywienia w zleceniach dla segmentu kolejowego – mówił w rozmowie z Business Insiderem Artur Popko, prezes Budimexu.

Business Insider / Biznes Alert

CPK: W tym roku ogłosimy przetargi na około 30 miliardów złotych

Najnowsze artykuły