LG Energy Solution, południowokoreański producent akumulatorów do samochodów elektrycznych oraz francuska firma recyklingowa Derichebourg ogłosiły pod koniec kwietnia wspólne przedsięwzięcie. Zamierzają wybudować fabrykę, zajmującą się recyklingiem akumulatorów oraz odpadów produkcyjnych, pochodzących z zakładu LG Energy Solution w Polsce.
Derichebourg dostarczy zużyte baterie z Francji i krajów sąsiednich. Fabryka będzie budowana od 2026 roku w małej miejscowości w Dolinie Oise, na północ od Paryża. Będzie miała zdolność recyklingu ponad 20 000 ton rocznie. Jak podaje w komunikacie francuska firma Derichebourg, jedną z głównych misji nowego zakładu będzie recykling odpadów produkcyjnych z zakładu LG Energy Solution w Polsce.
Dostosowanie do unijnych przepisów
Uzasadnia także tą inicjatywę jako część dynamiki przemysłowej, mającej na celu zabezpieczenie dostaw strategicznych surowców, przy jednoczesnym przewidywaniu ewolucji przepisów europejskich.
– Biorąc pod uwagę unijne rozporządzenie, dotyczące baterii, które narzuca minimalny poziom zawartości z recyklingu w bateriach sprzedawanych w Europie od 2031 roku, to partnerstwo umożliwi również skuteczne spełnienie przyszłych wymogów regulacyjnych – deklaruje Derichebourg. Dla tej firmy to zaznaczenie swojego udziału w wysokowartościowym segmencie recyklingu baterii i wzmocnienie swojej reputacji w dostarczaniu rozwiązań przemysłowych o wartościach środowiskowych.
Korzyści dla wszystkich
Jak podają zagraniczne media, między innymi The Korea Times, Derichebourg prowadzi ponad 200 miejsc zbiórki we Francji i ponad 285 zakładów na całym świecie. LG Energy Solution i Derichebourg planują pogłębić swoje strategiczne partnerstwo i rozszerzyć wspólne wysiłki w branży recyklingu baterii.
– Ta współpraca umożliwia nam zapewnienie stabilnej i konkurencyjnej pod względem kosztów, dostawy materiałów akumulatorowych pochodzących z recyklingu, z zaawansowanego przetwarzania baterii, wycofanych z eksploatacji i złomu baterii – powiedział Chang Beom Kang, dyrektor zarządzający LG Energy Solution.
– Ta inicjatywa znacząco zwiększy również wartość, którą dostarczamy klientom w sektorze recyklingu – dodał.
– To partnerstwo w pełni wspiera naszą ambicję opracowania rozwiązań przemysłowych o wysokiej wartości dodanej dla środowiska, jednocześnie wzmacniając lokalne korzenie naszych działań – powiedział Abderrahmane El Aoufir, dyrektor generalny Derichebourg.
Europejski obieg zamknięty akumulatorów
Zdaniem brytyjskiego portalu bestmag.co.uk te dwie firmy stworzą europejski system zamkniętej pętli dla akumulatorów litowo-jonowych. Firmy te deklarują, że będą wydobywać czarną masę z odpadów wytwarzanych podczas produkcji baterii oraz z baterii, które zostały wycofane z eksploatacji. Czarna masa zostanie następnie poddana dalszej obróbce końcowej w celu odzyskania materiałów, takich jak lit, nikiel i kobalt. Materiały zostaną następnie wykorzystane do produkcji baterii w LG Energy Solution. Zdaniem firmy, to zmniejsza zapotrzebowanie na surowce pierwotne i obniża ślad węglowy, związany z transportem i pozyskiwaniem tych surowców.
Portal greentechlead.com zauważa, że ogłoszenie to pojawia się w czasie, gdy globalny popyt na pojazdy elektryczne i związane z nimi materiały akumulatorowe przyspiesza, co skłania wiodących producentów do dużych inwestycji w zrównoważone łańcuchy dostaw. Energy News zwraca natomiast uwagę na fakt, że LG Energy Solution współpracuje już z wieloma międzynarodowymi producentami samochodów, w tym Stellantis, Toyota, Hyundai i Honda, a Derichebourg odnotował obroty w wysokości 3,6 miliarda euro (3,86 mld dolarów) w 2024 roku, głównie w zakresie recyklingu, gospodarki odpadami domowymi i sprzątania miejskiego.
Elektryki będą przyjaźniejsze środowisku
Problem recyclingu zużytych akumulatorów jest bardzo częstym zarzutem pod adresem producentów samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury, która będzie zajmować się utylizacją zużytych baterii odpowiada na to wyzwanie. Cieszy fakt, że zużyte baterie będą wysyłane z Polski do Francji, a nie odwrotnie. Niemniej jednak podobne zakłady powinny powstawać na terenie całej Europy, ponieważ wszystkie trendy wskazują na wzrost produkcji i sprzedaży samochodów elektrycznych.
Marcin Jóźwicki