InfrastrukturaKolejeWszystko

Budimex wybuduje łącznicę kolejową w Krakowie

16 września 2015 roku konsorcjum Budimeksu SA (lider) i Ferrovial Agroman SA (partner) podpisało z PKP PLK SA umowę na budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Umowa ma wartość 209,7 mln zł netto.

Łącznica będzie się składać z dwóch torów o łącznej długości 2,6 km (tor nr 1 – 1,2 km i tor nr 2 – 1,4 km). Kontrakt przewiduje kompleksowe wykonanie robót, czyli budowę nasypów, podtorza i nawierzchni kolejowej.

Zakres robót budowlanych obejmuje:

  • przebudowę układu torowego linii kolejowych nr 91, nr 94, nr 603 oraz budowę nowej linii nr 624 poprowadzonej na estakadach kolejowych pomiędzy przystankami osobowymi Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki.
  • przebudowę: przystanków osobowych (Kraków Zabłocie, Kraków Krzemionki), dróg, odwodnienia układu torowego, sieci trakcyjnej, urządzeń elektroenergetycznych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, kabli telekomunikacyjnych, sieci wodno-kanalizacyjnych, sieci ciepłowniczych i sieci gazowych.

W ramach zadania konsorcjum wykona 2 wiadukty, 3 estakady, 2 kładki peronowe i 2 przejścia nad torami.
Umowa zakłada wykonanie całości prac w 24 miesiące.

W efekcie Kraków Główny zyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Zakopanem, Skawiną i Oświęcimiem. Budowana łącznica umożliwi również bezpośrednie połączenie między stacjami Kraków Główny Osobowy a Kraków Bonarka. Brak tego połączenia wymagał postoju i zmiany czoła pociągu na stacji pośredniej Kraków Płaszów.

Inwestycja w liczbach:

  • długość przebudowywanego torowiska kolejowego – 8,8 km pojedynczego toru;
  • zabudowa 6 rozjazdów kolejowych;
  • długość przebudowy sieci trakcyjnej – 6,5 km;
  • łączna ilość stali zbrojeniowej do zabudowy – 3,1 tys. ton;
  • łączna ilość stali konstrukcyjnej do zabudowy – 6,7 tys. ton;
  • łączna ilość betonu do zabudowy – 25,5 tys. ton.

Łącznica kolejowa w Krakowie to jedna z wielu realizacji Budimeksu w tym segmencie. We wrześniu bieżącego roku została oddana do użytku Pomorska Kolej Metropolitalna – linia kolejowa łącząca Trójmiasto z lotniskiem w Gdańsku – Rębiechowie. W październiku tego roku zostanie oddany do użytku nowy dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Wcześniejsze realizacje spółki w budownictwie kolejowym to m.in. modernizacja linii kolejowej na terenie LCS Iława, rewitalizacja zabytkowych budynków dworcowych we Wrocławiu i w Przemyślu, modernizacja stacji Gdynia Główna Osobowa, budowa trasy tramwajowej  w Toruniu i modernizacja linii tramwajowej w Krakowie.

Spółka jest zainteresowana realizacją kolejnych inwestycji w tym segmencie.

– Zatrudniamy fachowców, mamy doświadczenie. Chcemy rozwijać działalność w tym segmencie budownictwa i weźmiemy udział w kolejnych przetargach PKP PLK – powiedział Artur Popko, dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimeksie.

Źródło: Budimex


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X