Na tegorocznych Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO w Gdańsku największy polski przewoźnik kolejowy zaprezentował pierwszy z 21 zmodernizowanych pociągów elektrycznych w nowych barwach. Pierwsze unowocześnione pociągi Przewozów Regionalnych wyjadą na tory jeszcze w tym roku.
Przewozy Regionalne zaprezentowały zmodernizowany przez ZNTK “Mińsk Mazowiecki” pociąg elektryczny EN57AL-2102. Pojazd wyróżnia się m.in.: nowocześnie zaaranżowanym wnętrzem, systemem informacji audiowizualnej, udogodnieniami dla podróżujących z rowerami i osób niepełnosprawnych, klimatyzacją oraz nową pomarańczowo-granatową kolorystyką. Modernizowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pociągi będą obsługiwały trasy m.in. w Lubuskiem, na Pomorzu Zachodnim, w Łódzkiem, a także w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Wartość projektu to 160 160 854,06 zł, w tym kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej – 90 918 853,52 zł.
Nowoczesne pociągi to najbardziej odczuwalna zmiana wynikająca z restrukturyzacji Przewozów Regionalnych dla pasażerów. Poprzez modernizację i kupno nowych pociągów chcemy poprawić komfort podróży 220 tys. osób jeżdżących naszymi pociągami każdego dnia. – mówi Tomasz Pasikowski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. – Do 2018 roku 60 procent naszych pociągów będzie nowych lub całkowicie zmodernizowanych. Pierwsze z nich wyjadą na tory jeszcze w tym roku. – dodaje.
Przeciętny wiek elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) Przewozów Regionalnych wynosi ponad 35 lat. W ramach restrukturyzacji w latach 2016-2018 pełna modernizacja ma objąć m.in. 43 pociągi EZT, a modernizacja podstawowa – około 160 EZT. Dodatkowo planowany jest zakup czterech nowych pojazdów elektrycznych oraz trzech autobusów szynowych.
Aby przygotować się do obsługi technicznej tych pojazdów, Przewozy Regionalne już teraz unowocześniają swoje bazy serwisowe zlokalizowane w 10 województwach. Dzięki prowadzonym pracom przewoźnik będzie dysponował zapleczem technicznym, które w większym stopniu zaspokoi jego obecne i przyszłe potrzeby serwisowe. Projekt ten realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt projektu wynosi 71 515 063,22 zł, z czego maksymalna kwota dofinansowania inwestycji z nim związanych z Funduszu Spójności wynosi obecnie 42 561 687,09 zł.
Międzynarodowe Targi TRAKO to jedno z najważniejszych cyklicznych wydarzeń w branży kolejowej. Organizowana co dwa lata impreza, naprzemiennie z berlińskimi targami InnoTrans, skupia najważniejszych “graczy” na rynku transportu kolejowego: krajowych i zagranicznych przewoźników, producentów taboru i infrastruktury oraz instytucje związane z kolejnictwem. Przewozy Regionalne, największy pasażerski przewoźnik kolejowy w kraju, obecne są podczas każdej edycji targów, oferując gościom liczne atrakcje i niespodzianki.