Energetyka

Orlen wprowadza SAF na polskie lotniska. Krok do dekarbonizacji

Orlen wprowadza SAF na polskie lotniska. To krok do dekarbonizacji lotnictwa, foto: Orlen

Orlen wprowadza SAF na polskie lotniska. To krok do dekarbonizacji lotnictwa, foto: Orlen

Samoloty startujące z Lotniska Chopina w Warszawie, a także z portów w Krakowie i Katowicach, mogą już tankować nowe, bardziej ekologiczne paliwo. Koncern Orlen ruszył ze sprzedażą SAF (Sustainable Aviation Fuel) – zrównoważonego paliwa lotniczego, które pozwala znacznie ograniczyć emisję gazów cieplarnianych zarówno na etapie produkcji, jak i spalania przez silniki samolotów.

– Wprowadzenie SAF do naszej oferty dla lotnictwa to kolejny krok w realizacji strategii do 2035 roku. Zwiększamy portfolio proponowanych klientom produktów, odpowiadając na konieczność dekarbonizacji – zarówno po stronie producenta, jak i przewoźników – podkreśla Ireneusz Sitarski, wiceprezes zarządu ds. handlu hurtowego i logistyki Orlen.

Co to jest SAF?

SAF, czyli Sustainable Aviation Fuel, to paliwo wytwarzane z surowców odnawialnych lub odpadowych, spełniających kryteria zrównoważonego rozwoju. Mogą to być m.in. oleje posmażalnicze czy odpady komunalne, przemysłowe i leśne. Takie komponenty są mieszane z tradycyjnym paliwem lotniczym JET, co pozwala na ograniczenie emisji CO₂ bez konieczności modyfikowania silników samolotów.

– Wprowadzenie SAF na Lotnisku Chopina w Warszawie to istotny krok w transformacji lotnictwa w kierunku neutralności klimatycznej – komentuje Adam Sanocki, członek zarządu Polskich Portów Lotniczych. – Naszym priorytetem jest tworzenie warunków, które umożliwią przewoźnikom redukcję emisji i realizację strategii zrównoważonego rozwoju – dodaje.

Orlen wprowadza SAF na polskie lotniska , foto: Orlen

Obowiązki i inwestycje

Sprzedaż SAF wpisuje się w unijne rozporządzenie ReFuelEU Aviation, które zobowiązuje państwa członkowskie do zwiększania udziału zrównoważonego paliwa lotniczego w sprzedaży. Już w 2025 roku SAF ma stanowić 2 proc. całkowitej sprzedaży paliw lotniczych, a w kolejnych latach ten udział ma rosnąć – do 6 proc. w 2030 roku, 20 proc. w 2035 i aż 70 proc. w 2050 roku.

Dorota Dmuchowska, członek zarządu ds. operacyjnych PLL LOT, podkreśla, że inicjatywa Orlenu ułatwia spełnianie wymogów regulacyjnych i planowanie łańcuchów logistycznych: – Choć dostęp do SAF jest jeszcze ograniczony, jego obecność na wybranych lotniskach w kraju znacząco ułatwi realizację założeń unijnych i strategii zrównoważonego rozwoju LOT-u.

Orlen rozwija również instalację uwodornienia olejów roślinnych (HVO) w Płocku, która pozwoli na produkcję paliwa lotniczego z wykorzystaniem zużytych olejów spożywczych. Do czasu uruchomienia tej instalacji komponent SAF jest importowany.

Zielone technologie na lotniskach

Sprzedaż SAF to nie jedyny krok Orlen w stronę dekarbonizacji lotnictwa. W ramach projektu HySPARK koncern planuje budowę stacji wodorowej przy warszawskim Lotnisku Chopina. Wodór ma zasilać pojazdy obsługi naziemnej, co dodatkowo obniży emisję CO₂ i przyspieszy transformację sektora.

– SAF to odpowiedź na oczekiwania przewoźników i pasażerów, którzy chcą podróżować bardziej ekologicznie – podsumowuje Ireneusz Sitarski.

Orlen / Hanna Czarnecka


Powiązane artykuły

Zakład przetwórstwa gazu. Fot. Gazprom

Grecja zgadza się na “tani” gaz od Gazpromu

Grecja osiągnęła porozumienie z rosyjskim koncernem Gazprom, zapewniając sobie szczególnie niskie ceny gazu. Tym samym Ateny będą importować rosyjski gaz,...
Montaż samochodów Tesli pod Berlinem. Fot. Tesla.

Amerykańska Tesla zdystansowała konkurentów. Koniec bojkotu w Polsce?

W czerwcu zarejestrowano blisko 3800 nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym, a najwięcej Tesli. W sumie w pierwszym półroczu 2025...
Warszawa, 07.07.2025. Minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski podczas konferencji poświęconej premierze marki TEAM POLAND, 7 bm. w siedzibie PAP w Warszawie. TEAM POLAND to wspólna inicjatywa polskich instytucji rozwoju, stworzona z myślą o wspieraniu ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. (sko) PAP/PAP

Rząd rezygnuje z NABE. Spółki energetyczne reagują

W środę rano Ministerstwo Aktywów Państwowych oficjalnie ogłosiło rezygnację z realizacji projektu NABE (Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego), który zakładał wydzielenie...

Udostępnij:

Facebook X X X