Motoryzacja

„Nie dla zakazu silników spalinowych”. Premier Bawarii na targach IAA

Markus Soeder

Premier Bawarii Markus Soeder (CSU) podczas otwarcia targów motoryzacyjnych w Monachium. Lider CSU zażądał wcześniej zniesienia unijnego zakazu stosowania silników spalinowych od 2035 r. / Fot: Tobias SCHWARZ / AFP

We wtorek rozpoczęły się największe targi motoryzacyjne Europy – IAA w Monachium. Nikt nie spodziewa się na nich radosnej atmosfery jarmarku, bo europejski przemysł samochodowy znalazł się w głębokim kryzysie. Jeszcze przed oficjalnym otwarciem targów premier Bawarii Markus Soeder (CSU) zażądał zniesienia unijnego zakazu stosowania silników spalinowych od 2035 r. „Bez zniesienia tego zakazu Niemcom grozi załamanie gospodarcze” – powiedział.

„Silniki spalinowe mają przyszłość dzięki e-paliwom i nowym technologiom. Zakaz stosowania silników spalinowych w UE od 2035 r. zagraża setkom tysięcy miejsc pracy (w samych Niemczech – red.)”  – powiedział szef CSU w wywiadzie dla „Bild am Sonntag”. Jak zaznaczył przemysł motoryzacyjny jest sercem niemieckiej gospodarki.

„Problem polega na tym, że mamy wiele kryzysów na raz” – powiedział z kolei szef Volkswagena, cytowany przez agencję informacyjną Reutera, podając, że np. amerykańskie cła kosztują niemiecki koncern „kilka miliardów euro”.

Branża motoryzacyjna ze spadkami

Niemiecki przemysł motoryzacyjny boryka się z dużymi spadkami sprzedaży i zysków. Na rynku niemieckim brakuje popytu, zwłaszcza na samochody elektryczne, a do tego dochodzi silna konkurencja ze strony Chin. Ponadto sprzedaż w tym kraju również spada w związku z działaniami chińskiego rządu, takimi jak rozszerzenie podatku od luksusowych towarów. Do tego dochodzą cła nałożone przez prezydenta USA Donalda Trumpa.

Z drugiej strony, decyzje polityczne UE – podjęte pod naciskiem Niemiec, które próbowały narzucić całej Wspólnocie swój chybiony model transformacji energetycznej – wywierają presję na niemieckich producentów samochodów. Szczególnie zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r. powoduje, że BMW, Mercedesa, Audi, Volkswagena i Porsche nie mogą spoglądać w przyszłość z optymizmem.

Kanclerz RFN Friedrich Merz (CDU) ma zaprosić niemieckich producentów samochodów i ich dostawców do dialogu na temat przyszłości przemysłu motoryzacyjnego.

Mimo rosnącej i coraz mniej subtelnej krytyki celów redukcji emisji CO2 – np. szef Mercedesa Ola Kaellenius mówi wprost, że „nie przynosi to żadnych korzyści dla klimatu”.

Problemy Niemiec uderzają też w Polskę

Komisja Europejska na razie nie wycofuje się z wcześniej ustalonych limitów, a nawet próbuje dokręcać śrubę. W lipcu KE ogłosiła plany przyspieszenia wycofania silników spalinowych dla niektórych kategorii klientów. W przypadku samochodów służbowych i wynajmowanych miałoby to obowiązywać już od 2030 r.

Problemy niemieckiej branży motoryzacyjnej, będące konsekwencją nietrafionych, ignorujących realia fizyczne decyzji gospodarczych, uderzają nie tylko w Niemcy, ale też ich partnerów handlowych, w tym Polskę. Nasz kraj od lat pełni rolę kluczowego zaplecza produkcyjnego dla niemieckiego przemysłu samochodowego.

Stellantis nie będzie uwzględniać celów redukcji CO2

Jedna z niewielu pozytywnych, ale ważna zapowiedź nadeszła ze strony francusko-włoskiego przedsiębiorstwa Stellantis (m.in. Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Maserati, Opel, Peugeot). Jego przedstawiciel Jean-Philippe Imparato stwierdził, że cele redukcji emisji CO2 narzucone przez Unię są nie do osiągnięcia przez żadnego producenta samochodów.

W związku z tym, jego przedsiębiorstwo nie będzie ich uwzględniać przy planowaniu produkcji i nie będzie dążyć do przestawienia się na wyłącznie na „elektryki”. Zamiast tego postawi na dywersyfikację oferując większy wachlarz modeli o różnych napędach.

Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne w Niemczech, znane również jako Międzynarodowe Targi Mobilności (niem. Internationale Automobil-Ausstellung, IAA) należą do największych tego rodzaju imprez na świecie. Organizatorem jest Stowarzyszenie Niemieckiego Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA).


Powiązane artykuły

Ola Kaellenius

Branża motoryzacyjna chce obalić zakaz sprzedaży aut spalinowych

Tuż przed rozpoczęciem Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych (IAA) w Monachium, które odbędą się 9 września, europejski przemysł samochodowy apeluje o odejście...

Przedsiębiorcy ciągle wybierają diesle. Które auta są na topie?

Drugi miesiąc z rzędu w naszym kraju rejestrowanych jest więcej nowych osobowych samochodów z napędem elektrycznych, niż diesli. Czy to...

Polacy kupują głównie niemieckie i chińskie elektryki

W pierwszym półroczu 2025 roku do Polski trafiły głównie niemieckie i chińskie samochody elektryczne. Niemcy odpowiadają za prawie 34 procent...

Udostępnij:

Facebook X X X