Motoryzacja

Ekonomiczny karambol. Zyski koncernów motoryzacyjnych lecą na łeb

Volkswagen

Fabryka Volkswagena w Dreźnie. Koncern jest jednym z wielu, który boryka się z problemami na trudnym rynku motoryzacyjnym / Fot: JENS SCHLUETER / AFP

Nowe, niepokojące dane. Zyski największych światowych producentów samochodów zmniejszyły się niemal o połowę w pierwszej połowie 2025 roku. Tak wynika z analizy firmy doradczej EY (dawniej Ernst & Young), którą opisuje niemiecki dziennik ekonomiczny „Handelsblatt”.

Najwięksi światowi producenci samochodów odnotowali w pierwszym półroczu br. znaczny spadek zysków. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę audytorską i doradczą EY, łączny zysk operacyjny 19 największych światowych producentów samochodów zmniejszył się niemal o połowę (minus 49,2 proc.). EBIT – Earnings Before Interest and Taxes, to miara rentowności firmy, obliczana jako różnica między przychodami a kosztami z działalności podstawowej, pomijająca odsetki od długów i podatek dochodowy.

W liczbach bezwzględnych: od stycznia do czerwca EBIT wyniósł on 42,8 mld euro, w porównaniu z 84,3 mld euro w analogicznym okresie ubiegłego roku, przy stagnacji obrotów.

Branża w głębokim kryzysie

„W obliczu spadających zysków, zachodni przemysł motoryzacyjny znalazł się w głębokim kryzysie strukturalnym” – powiedział analityk EY ds. motoryzacji Constantin Gall, cytowany przez niemiecki dziennik ekonomiczny „Handelsblatt”.

„Sprzedaż samochodów elektrycznych była niższa niż oczekiwano, a na ważnych rynkach zbytu panowała rujnująca konkurencja cenowa” – dodał. Dodatkowe problemy spowodowały wysokie koszty przeprowadzanych restrukturyzacji, wycofywanie produktów z rynku oraz zakłócenia w łańcuchach dostaw.

„Nic nie wskazuje na to, by sytuacja miałaby się poprawić” – zaznacza Gall i uzasadniając tę prognozę słabą koniunkturą gospodarczą, a także brakiem stabilizacji sytuacji geopolitycznej i polityką celną.

„Dla wielu producentów zagrożony jest cały model biznesowy, a w przypadku niektórych producentów w perspektywie średnioterminowej pojawi się kwestia przetrwania” – ostrzegł Constantin Gall.

Niemcy za zniesieniem zakazu silników spalinowych

Podczas ubiegłotygodniowych największych targów motoryzacyjnych Europy – IAA w Monachium premier Bawarii Markus Soeder (CSU) zażądał zniesienia unijnego zakazu stosowania silników spalinowych od 2035 r.

„Bez zniesienia tego zakazu Niemcom grozi załamanie gospodarcze” – powiedział.

Problem polega na tym, że mamy wiele kryzysów na raz” – stwierdził z kolei szef Volkswagena, podając, że np. amerykańskie cła kosztują niemiecki koncern „kilka miliardów euro”.

Z drugiej strony, decyzje polityczne UE – podjęte pod naciskiem Niemiec, które próbowały narzucić całej Wspólnocie swój chybiony model transformacji energetycznej – wywierają presję na niemieckich producentów samochodów.

Szczególnie zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r. powoduje, że BMW, Mercedesa, Audi, Volkswagena i Porsche nie mogą spoglądać w przyszłość z optymizmem.


Powiązane artykuły

Niemiecki Daimler Truck doładuje polskie e-samochody

Na mapie operatorów publicznych stacji ładowania w naszym kraju pojawił się nowy (specjalistyczny) podmiot. To Daimler Truck Retail Polska, który...
Montaż podzespołów samochodu elektrycznego w zakładzie BMW Group w Debreczynie. Fot. BMW

Recykling baterii do elektryków czeka na ich powrót. Niemcy są gotowi

Niemiecki gigant motoryzacyjny z Monachium przygotowuje ekosystem do recyklingu baterii i ponownego montażu w samochodach elektrycznych. – Czekamy na moment,...
Dystrybutor paliw. Źródło: Orlen

Podwyżki na stacjach paliw

Perspektywy dla detalicznego rynku paliw na najbliższe dni nie są optymistycznie i podwyżki cen mogą szybko powrócić – ocenili w...

Udostępnij:

Facebook X X X