Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi złożyła pozew przeciwko firmie Nestlé Polska S.A., właścicielowi marki Nałęczowianka. Organizacja zarzuca koncernowi stosowanie greenwashingu, czyli działań marketingowych, które mają tworzyć fałszywe wrażenie, że jednorazowy plastik nie stanowi zagrożenia dla środowiska. Nestlé stanowczo odrzuca te oskarżenia i zapowiada obronę swojego stanowiska w sądzie.
Na butelkach i opakowaniach Nałęczowianki można znaleźć hasła takie jak: „Jestem w 100% z plastiku PET z recyklingu* (*nie dotyczy zakrętki i etykiety)”, „Jestem wykonana z innej butelki”, „Nadaję się do recyklingu”.
Zdaniem prawników ClientEarth tego typu sformułowania wprowadzają konsumentów w błąd, sugerując, że plastikowe butelki mogą być przetwarzane nieskończoną liczbę razy, a sam materiał nie jest zagrożeniem dla przyrody. Tymczasem – jak podkreślają eksperci – plastik nadaje się do recyklingu tylko ograniczoną liczbę razy, a jego nadprodukcja przerasta możliwości systemów przetwarzania odpadów na całym świecie.
Aż dwie trzecie plastiku nie nadaje się do recyklingu
Według danych Programu Środowiskowego ONZ (UNEP), każdego roku na świecie powstaje ok. 460 mln ton plastiku, z czego dwie trzecie to produkty jednorazowego użytku.
W Polsce, zgodnie z danymi Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB), jedynie 40 proc. prawidłowo wyrzuconych plastikowych odpadów trafia do recyklingu. Reszta ląduje w spalarniach, na wysypiskach lub w środowisku naturalnym, zagrażając ludziom i zwierzętom.
„Plastik nie jest materiałem, który można przetwarzać w nieskończoność […] Prawdziwym rozwiązaniem jest ograniczenie produkcji i wykorzystania plastiku oraz pilne wdrażanie rozwiązań opartych na wielokrotnym użytku” – podkreśla Kamila Drzewicka, starsza prawniczka ClientEarth.
Argumenty Nestlé
Nestlé Polska odrzuca zarzuty greenwashingu i zapewnia, że działa zgodnie z przepisami prawa krajowego oraz europejskiego. Firma wskazuje, że: „Recykling nie jest jedynym elementem strategii opakowaniowej Nestlé. Od 2018 roku firma ograniczyła zużycie pierwotnych tworzyw sztucznych o 21,3%.
System kaucyjny dla butelek, który zacznie obowiązywać w Polsce już od października br., ma na celu znaczące podniesienie poziomu zbiórki opakowań oraz recyklingu. Doświadczenie z innych krajów pokazuje, że poziom ten może sięgać nawet ponad 90%.”
Koncern deklaruje również otwartość na dialog z organizacjami społecznymi w celu wypracowania najlepszych praktyk w zakresie komunikacji środowiskowej.