Według globalnej firmy konsultingowej EY–Parthenon, amerykański koncern Philip Morris International (PMI) w latach 2019-2023 wygenerował blisko 290 mld euro wartości dodanej dla unijnej gospodarki. Na inwestycje w UE Amerykanie wydali w tym okresie ponad 43,3 mld euro.
Z raportu EY–Parthenon (EY-P) wynika, że lwia część inwestycji firmy PMI w UE jest przeznaczana na badania naukowe i rozwój innowacyjnych produktów bezdymnych, którymi koncern stopniowo zastępuje papierosy. Flagowym przykładem takiej inwestycji są systemy podgrzewające tytoń IQOS.
Inwestycje w ludzi
Jak podkreśla Massimo Andolina, Prezes PMI na Europę, koncern stawia na Stary Kontynent. To tutaj toczą się prace nad technologiami bezdymnego dostarczania nikotyny – i to tutaj prowadzone są badania naukowe nad stopniem ich szkodliwości w porównaniu z dalszym paleniem papierosów:
„Łączna wartość naszych inwestycji w UE w latach 2019-2023 przekracza 43 mld euro, a nasz całkowity wkład w unijną gospodarkę sięga blisko 290 mld euro. Inwestujemy w to, co najważniejsze: w ludzi. Z PMI powiązanych jest ponad 1 milion miejsc pracy w UE, co pozwala wzmocnić lokalne gospodarki. Blisko 20 mld euro przeznaczamy na nasz łańcuch dostaw, wzmacniając regionalny, europejski ekosystem przemysłowy. Wspieramy też zrównoważone rolnictwo i kupujemy tytoń produkowany w Europie, wspierając w ten sposób europejskich rolników” – mówi Massimo Andolina, Prezes Philip Morris International na Europę.
Zero papierosów
PMI to pierwsza i jak dotąd jedyna firma tytoniowa, która zapowiedziała stopniowe wygaszenie produkcji papierosów oraz prace nad mniej szkodliwymi alternatywami dla tych palaczy, którzy w przeciwnym wypadku dalej paliliby papierosy.
W ostatniej dekadzie (lata 2014-2024), czyli odkąd koncern PMI jako pierwszy wprowadził na globalny rynek systemy podgrzewające tytoń, firma zredukowała o blisko 29 proc. globalny wolumen produkcyjny papierosów. PMI zakłada, że do 2030 r. już 2/3 globalnych przychodów netto nie będzie pochodzić z papierosów, lecz z wyrobów bezdymnych.
Od 2014 r. firma zainwestowała w prace badawczo-rozwojowe poświęcone alternatywom dla papierosów ponad 14 mld dolarów. Główne centrum rozwojowo-badawcze firmy mieści się w Neuchatel w Szwajcarii, ale część z tych środków trafiła do centrów badawczych na terenie Unii Europejskiej. W latach 2019 – 2023 na prace B&R PMI przeznaczył 2,3 mld euro, w tym 301 mln euro na terenie Unii Europejskiej.
Ponad 30 mld w Polsce
W Polsce, według wyliczeń Philip Morris Polska, łączna wartość inwestycji w latach 1996-2024 przekroczyła 30 mld zł. Ta kwota obejmuje także ostatnią inwestycję w fabrykę w Krakowie, zakończoną w marcu 2025 r., o wartości blisko 1 mld zł, dzięki której zakład rozpoczął produkcję dwóch rodzajów tytoniu do podgrzewania. Inwestycja umożliwiła utworzenie ponad 350 specjalistycznych stanowisk pracy oraz rozszerzenie polskiego eksportu firmy o tytoń podgrzewany.
Philip Morris International kupuje tytoń bezpośrednio od rolników. Wartość tych zakupów w latach 2019 – 2023 wyniosła w ramach całej Unii Europejskiej 625 mln euro. Dzięki współpracy z PMI wartość wynagrodzenia rolników – jak wylicza EY-P – wzrosła w ciągu latach objętych badaniem o ponad 10 mld euro. Sektor upraw tytoniu tworzy w Europie ponad 390 tysięcy stałych i tymczasowych miejsc pracy dla rolników, członków ich rodzin i pracowników sezonowych.
W Polsce wartość zakupów tytoniu przez PMI w okresie objętym badaniem to ponad 25 mln euro. Polska jest czwartym co do wartości dostawcą tytoniu dla PMI w Europie (po Włoszech, Hiszpanii i Grecji). W latach 2012-2024 Philip Morris zakupił bezpośrednio pod polskich rolników ponad 40 tys. ton tytoniu. Według szacunków CASE w Polsce pracą przy uprawie tytoniu zajmuje się ponad 20 tysięcy osób. Wartość unijnego eksportu, wygenerowanego przez produkty Philip Morris International w latach 2019-2023, to 33,4 mld euro.
Polski tytoń i wyroby tytoniowe są od lat w ścisłej czołówce produktów eksportowanych przez Polskę na rynki unijne i poza UE. Według danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w pierwszym półroczu 2025 r. największy udział w całkowitej strukturze polskiego eksportu miały wyroby mięsne (22 proc.), eksport ziaren i zbóż (11 proc.) oraz tytoń i wyroby tytoniowe (10 proc.), które znalazły się na 3. miejscu. Biorąc jednak pod uwagę wartość eksportu polskich produktów rolno-spożywczych do UE, wyroby tytoniowe zajmują pierwsze mieksce (2,4 mld euro w I półroczu b.r.).
.








