AktualnościGospodarka

Polska fabryka dostarcza turbiny do Airbusa A320neo

5000. moduł turbiny niskiego ciśnienia (LPT) do silnika Pratt & Whitney GTF PW1100G-JM. Zakład MTU Aero Engines Polska w Tajęcinie jest jedynym dostawcą turbiny niskiego ciśnienia do tego modelu silnika. Foto MTU Aero Engines

5000. moduł turbiny niskiego ciśnienia (LPT) do silnika Pratt & Whitney GTF PW1100G-JM. Zakład MTU Aero Engines Polska w Tajęcinie jest jedynym dostawcą turbiny niskiego ciśnienia do tego modelu silnika. Foto MTU Aero Engines

W zakładzie MTU Aero Engines Polska w Tajęcinie pod Rzeszowem zmontowano już 5000. moduł turbiny niskiego ciśnienia (LPT) do silnika Pratt & Whitney GTF PW1100G-JM. To właśnie te jednostki napędzają samoloty z rodziny Airbus A320neo – jedne z najpopularniejszych maszyn pasażerskich na świecie.

Turbina niskiego ciśnienia odpowiada za dostarczanie mocy niezbędnej do pracy silnika i bezpośrednio wpływa na jego osiągi oraz efektywność. Zakład w Tajęcinie jest jedynym miejscem na świecie, gdzie ten moduł powstaje, co nadaje mu wyjątkową rolę w globalnym łańcuchu dostaw lotnictwa cywilnego.

Produkcja modułów LPT w Polsce rozpoczęła się w 2015 roku i od tego czasu systematycznie rośnie. Obecnie w fabryce zatrudnionych jest ponad 1400 osób, a oprócz montażu turbin niskiego ciśnienia prowadzone są tu również prace badawczo-rozwojowe, m.in. w zakresie projektowania czy testów nowych komponentów.

MTU Aero Engines Polska produkuje nie tylko elementy do silników montowanych w Airbusach. W zakładzie powstają także części do jednostek napędowych wykorzystywanych w samolotach Boeinga, Cessny czy Gulfstreama, a także komponenty turbin gazowych.

Airbus A320neo – kręgosłup światowych flot

Rodzina A320neo to dziś jeden z filarów lotnictwa cywilnego. Airbus zebrał na te maszyny już ponad 10 tysięcy zamówień, a przewoźnicy z całego świata korzystają z nich w codziennych operacjach. Samoloty te słyną z niższego zużycia paliwa i redukcji emisji CO₂, co sprawia, że są chętnie wybierane w czasach rosnących wymogów środowiskowych i wysokich kosztów paliwa.

Fakt, że w Polsce powstaje kluczowy element napędu A320neo, oznacza, że nad Wisłą wytwarzane są części do jednego z najczęściej spotykanych samolotów pasażerskich na świecie. To również potwierdzenie, że polski przemysł lotniczy znalazł swoje stałe miejsce w globalnym łańcuchu dostaw.

Dolina Lotnicza – serce polskiego przemysłu lotniczego

Tajęcina to nie przypadek. Podkarpacie od lat określane jest mianem Dolina Lotnicza – kluczowego hubu przemysłu lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej. W regionie działa ponad 200 firm związanych z sektorem, zatrudniających dziesiątki tysięcy specjalistów. To tutaj swoje zakłady mają nie tylko MTU, ale także m.in. Pratt & Whitney czy Lockheed Martin, a Politechnika Rzeszowska kształci kolejne pokolenia inżynierów lotniczych.

Hanna Czarnecka


Powiązane artykuły

Trump: Hamas ma czas do niedzieli wieczór, inaczej rozpęta się piekło

Donald Trump przestrzegł Hamas, że ma czas do niedzieli wieczorem (22:00 GMT, czasu uniwersalnego) na osiągnięcie porozumienia dotyczącego „przyszłości Strefy...
Sama Altmana

OpenAI wyprzedza SpaceX. Sztuczna inteligencja cenniejsza niż kosmos 

OpenAI osiągnęło rekordową wycenę 500 mld dolarów, stając się najcenniejszym startupem na świecie i wyprzedzając SpaceX Elona Muska. To przełomowy...
Charków, Ukraina, 02.10.2025. Strażacy gaszą pożar po ataku rosyjskim w Charkowie. (ad) PAP/Mykola Kalyeniak

Rosja uderza w infrastrukturę gazową Ukrainy. Gigant liczy straty

W nocy z czwartku na piątek Rosja przeprowadziła zmasowany atak rakietowy, którego celem była infrastruktura gazowa Ukrainy. – Rosjanie wystrzelili...

Udostępnij:

Facebook X X X