AktualnościGospodarka

Polska fabryka dostarcza turbiny do Airbusa A320neo

5000. moduł turbiny niskiego ciśnienia (LPT) do silnika Pratt & Whitney GTF PW1100G-JM. Zakład MTU Aero Engines Polska w Tajęcinie jest jedynym dostawcą turbiny niskiego ciśnienia do tego modelu silnika. Foto MTU Aero Engines

5000. moduł turbiny niskiego ciśnienia (LPT) do silnika Pratt & Whitney GTF PW1100G-JM. Zakład MTU Aero Engines Polska w Tajęcinie jest jedynym dostawcą turbiny niskiego ciśnienia do tego modelu silnika. Foto MTU Aero Engines

W zakładzie MTU Aero Engines Polska w Tajęcinie pod Rzeszowem zmontowano już 5000. moduł turbiny niskiego ciśnienia (LPT) do silnika Pratt & Whitney GTF PW1100G-JM. To właśnie te jednostki napędzają samoloty z rodziny Airbus A320neo – jedne z najpopularniejszych maszyn pasażerskich na świecie.

Turbina niskiego ciśnienia odpowiada za dostarczanie mocy niezbędnej do pracy silnika i bezpośrednio wpływa na jego osiągi oraz efektywność. Zakład w Tajęcinie jest jedynym miejscem na świecie, gdzie ten moduł powstaje, co nadaje mu wyjątkową rolę w globalnym łańcuchu dostaw lotnictwa cywilnego.

Produkcja modułów LPT w Polsce rozpoczęła się w 2015 roku i od tego czasu systematycznie rośnie. Obecnie w fabryce zatrudnionych jest ponad 1400 osób, a oprócz montażu turbin niskiego ciśnienia prowadzone są tu również prace badawczo-rozwojowe, m.in. w zakresie projektowania czy testów nowych komponentów.

MTU Aero Engines Polska produkuje nie tylko elementy do silników montowanych w Airbusach. W zakładzie powstają także części do jednostek napędowych wykorzystywanych w samolotach Boeinga, Cessny czy Gulfstreama, a także komponenty turbin gazowych.

Airbus A320neo – kręgosłup światowych flot

Rodzina A320neo to dziś jeden z filarów lotnictwa cywilnego. Airbus zebrał na te maszyny już ponad 10 tysięcy zamówień, a przewoźnicy z całego świata korzystają z nich w codziennych operacjach. Samoloty te słyną z niższego zużycia paliwa i redukcji emisji CO₂, co sprawia, że są chętnie wybierane w czasach rosnących wymogów środowiskowych i wysokich kosztów paliwa.

Fakt, że w Polsce powstaje kluczowy element napędu A320neo, oznacza, że nad Wisłą wytwarzane są części do jednego z najczęściej spotykanych samolotów pasażerskich na świecie. To również potwierdzenie, że polski przemysł lotniczy znalazł swoje stałe miejsce w globalnym łańcuchu dostaw.

Dolina Lotnicza – serce polskiego przemysłu lotniczego

Tajęcina to nie przypadek. Podkarpacie od lat określane jest mianem Dolina Lotnicza – kluczowego hubu przemysłu lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej. W regionie działa ponad 200 firm związanych z sektorem, zatrudniających dziesiątki tysięcy specjalistów. To tutaj swoje zakłady mają nie tylko MTU, ale także m.in. Pratt & Whitney czy Lockheed Martin, a Politechnika Rzeszowska kształci kolejne pokolenia inżynierów lotniczych.

Hanna Czarnecka


Powiązane artykuły

17.11.2025. Premier Donald Tusk (2P), minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński (3P) oraz minister - członek Rady Ministrów, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak (3P) przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (jm) PAP/KPRM

Premier o dywersji na kolei: Podejrzani dwaj Ukraińcy działający z Rosją

– Osoby podejrzewane o akt dywersji na kolei to obywatele Ukrainy współpracujący z rosyjskimi służbami – poinformował w Sejmie premier...
Inspekcja. Fot. Freepik

Przedsiębiorcy o inspekcji pracy: Nowe uprawnienia budzą wątpliwości

Konfederacja Lewiatan, zrzeszająca przedsiębiorców z różnych sektorów gospodarki, komentuje trzecią wersję projektu zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)....

Będzie drożej o 40-42 procent. I nie tylko na drogach płatnych

Ciężarówki i autobusy zapłacą znacznie więcej za korzystanie z sieci dróg płatnych. Stawki za przejazd mają wzrosnąć o 40-42 proc....

Udostępnij:

Facebook X X X