AktualnościMotoryzacja

Recykling baterii do elektryków czeka na ich powrót. Niemcy są gotowi

Montaż podzespołów samochodu elektrycznego w zakładzie BMW Group w Debreczynie. Fot. BMW

Montaż podzespołów samochodu elektrycznego w zakładzie BMW Group w Debreczynie. Fot. BMW

Niemiecki gigant motoryzacyjny z Monachium przygotowuje ekosystem do recyklingu baterii i ponownego montażu w samochodach elektrycznych. – Czekamy na moment, w którym baterie zaczną do nas wracać. Mamy już umowy w różnych regionach świata – tłumaczy bawarskie BMW na łamach Biznes Alert.

Firmy branży motoryzacyjnej, od kilkudziesięciu lat zaangażowane w rozwój produkcji samochodów elektrycznych, muszą przygotować się do sytuacji, w której duża liczba wyeksploatowanych akumulatorów zacznie wracać z rynku. BMW, jeden z niemieckich pionierów elektromobilności, już dziś buduje fundamenty przyszłej gospodarki obiegu zamkniętego, w której materiały z używanych baterii będą trafiać z powrotem do produkcji nowych ogniw.

– Oczywiście przygotowujemy się na moment, gdy baterie zaczną do nas wracać, i mamy już zawarte umowy w różnych regionach świata – mówi Nicolai Martin, członek zarządu BMW, odpowiedzialny za zaopatrzenie i sieć dostawców.

– Jeśli chodzi o konkretne umowy, podpisaliśmy takową z firmą Descartes, która zajmuje się recyklingiem naszych powracających prototypowych baterii wysokonapięciowych. Dzięki temu uczymy się procesów i szukamy sposobów na ponowne włączenie tych materiałów do naszych łańcuchów dostaw przy produkcji nowych baterii – dodaje.

Ograniczona liczba baterii do recyklingu

Obecnie liczba baterii trafiających do recyklingu jest wciąż ograniczona. Jak tłumaczy BMW, wynika to z długiej żywotności akumulatorów w pojazdach elektrycznych. Wiele z nich, jak w przypadku modelu BMW i3, nadal ma działać wydajnie nawet po przejechaniu 200–300 tys. kilometrów.

– Cały przemysł recyklingowy wciąż czeka, aż baterie zaczną wracać. Pojazdy z naszej najstarszej floty, jak BMW i3, nadal mają dobrze funkcjonujące baterie. Wolumen dostępnych do recyklingu akumulatorów jest wciąż niewielki – zaznacza przedstawiciel BMW.

Układ napędowy nowego BMW iX3. Grafika: BMW

BMW wykorzystuje do 50 procent surowców wtórnych, takich jak nikiel, kobalt czy lit, w procesie produkcji nowych ogniw. W przyszłości, wraz z rozwojem infrastruktury recyklingowej i powrotem większej liczby baterii z rynku, ten odsetek ma wzrosnąć – tłumaczą pracownicy monachijskiego zakładu BMW w rozmowie z Biznes Alert.

– Nie możemy jeszcze bezpośrednio powiedzieć, że materiały, których używamy do produkcji nowych ogniw, pochodzą z naszych starych baterii, ponieważ te muszą najpierw wrócić w większej liczbie. Przygotowujemy się na ten moment, intensywnie współpracując z dostawcami i partnerami – podkreśla Nicolai Martin.

Zgodnie z prognozami BMW, większość surowców ze zużytej baterii może być ponownie wykorzystane.

– W przypadku baterii można odzyskać ponad 90 procent surowców. To kluczowe jeśli mówimy o drodze w kierunku prawdziwej gospodarki obiegu zamkniętego – podsumowuje Martin.

Jędrzej Stachura


Powiązane artykuły

17.11.2025. Premier Donald Tusk (2P), minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński (3P) oraz minister - członek Rady Ministrów, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak (3P) przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (jm) PAP/KPRM

Premier o dywersji na kolei: Podejrzani dwaj Ukraińcy działający z Rosją

– Osoby podejrzewane o akt dywersji na kolei to obywatele Ukrainy współpracujący z rosyjskimi służbami – poinformował w Sejmie premier...
Uroczystość podpisania kontraktu Westinghouse-MVM. Fot. WEC

Partner atomowy Polski dostarczy paliwo jądrowe na Węgry

Westinghouse, amerykański dostawca paliwa jądrowego i projektant reaktorów pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, podpisał kontrakt z węgierskim dystrybutorem energii elektrycznej. Amerykanie...
Inspekcja. Fot. Freepik

Przedsiębiorcy o inspekcji pracy: Nowe uprawnienia budzą wątpliwości

Konfederacja Lewiatan, zrzeszająca przedsiębiorców z różnych sektorów gospodarki, komentuje trzecią wersję projektu zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)....

Udostępnij:

Facebook X X X