AktualnościGospodarka

Przedsiębiorcy o inspekcji pracy: Nowe uprawnienia budzą wątpliwości

Inspekcja. Fot. Freepik

Inspekcja. Fot. Freepik

Konfederacja Lewiatan, zrzeszająca przedsiębiorców z różnych sektorów gospodarki, komentuje trzecią wersję projektu zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). – Nie rozwiewa kluczowych obaw. Uwagi przedsiębiorców nie zostały uwzględnione – alarmuje organizacja.

Nowa wersja projektu nowelizacji ustawy o PIP nie rozwiewa obaw przedsiębiorców odnośnie do reklasyfikacji umów prawa cywilnego. Zdaniem Konfederacji Lewiatan, proponowane przepisy „nadal przewidują przyznanie inspektorom pracy władczych uprawnień do arbitralnego przekwalifikowywania umów cywilnoprawnych i kontraktów B2B w umowy o pracę”. – Uwagi przedsiębiorców nie zostały uwzględnione – alarmuje organizacja.

„Trzecia wersja zmian w ustawie o PIP dalej do korekty”

W ubiegłym tygodniu resort rodziny, pracy i polityki społecznej opublikował trzecią wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Wcześniejsze, odpowiednio z września i października, wymagały modyfikacji.

– Zaproponowane zmiany nie dotykają najważniejszych elementów projektowanych rozwiązań, a wiele kontrowersyjnych kwestii nadal pozostaje bez odpowiedzi. Jednym z najpoważniejszych zarzutów wobec projektu jest podejrzenie naruszenia Konstytucji RP, co dodatkowo wzmacnia obawy ekspertów i przedsiębiorców dotyczące kierunku reformy. Wciąż brakuje pewności prawnej i przewidywalności dla przedsiębiorców, a szczególne zastrzeżenia budzi władczy, administracyjny charakter planowanych działań – mówi Robert Lisicki, dyrektor departamentu pracy Konfederacji Lewiatan.

Przedstawiciele organizacji podnoszą, że przepisy od lat dopuszczają różne formy współpracy, a ich kolejne nowelizacje uwiarygodniały stosowanie umów cywilnoprawnych na rynku pracy. – Wybór rodzaju umowy często wynika ze świadomej decyzji obu stron, które potrzebują większej elastyczności współpracy – elastyczności, której  prawo pracy nie zapewnia. Ocena, czy dana relacja spełnia przesłanki stosunku pracy, czy raczej kontraktu cywilnoprawnego, bywa niejednoznaczna – potwierdza to obszerne i orzecznictwo sądowe. Spory przed sądami trwają nawet kilka lat, co dodatkowo potęguje stan niepewności dla przedsiębiorców i osób współpracujących – czytamy w komunikacie Lewiatana.

„Brak konsultacji społecznych”

Przedsiębiorcy dodają, że decyzję o wpisaniu tych rozwiązań do Krajowego Planu Odbudowy rząd podjął samodzielnie i „bez rzetelnych konsultacji społecznych”. Wskazują na brak pogłębionej debaty o kierunku zmian i przyszłości rynku pracy w Polsce.

– Nowe regulacje dotyczące reklasyfikacji umów prawa cywilnego mogą radykalnie zakłócić funkcjonowanie wielu branż, generując nieprzewidywalność  i skutkując pogorszenie się sytuacji na rynku pracy. Projekt pomija szerszy kontekst społeczno-gospodarczy , a jego wdrożenie grozi wywołaniem stanu niepewności pośród przedsiębiorców i osób współpracujących – czego w obecnych realiach gospodarki powinniśmy za wszelką cenę unikać. Zmiany, jeśli są konieczne, powinny mieć charakter ewolucyjny i minimalizować ryzyko po stronie przedsiębiorców oraz osób współpracujących  – dodaje Robert Lisicki.

Konfederacja Lewiatan / Jędrzej Stachura


Powiązane artykuły

17.11.2025. Premier Donald Tusk (2P), minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński (3P) oraz minister - członek Rady Ministrów, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak (3P) przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (jm) PAP/KPRM

Premier o dywersji na kolei: Podejrzani dwaj Ukraińcy działający z Rosją

– Osoby podejrzewane o akt dywersji na kolei to obywatele Ukrainy współpracujący z rosyjskimi służbami – poinformował w Sejmie premier...
Uroczystość podpisania kontraktu Westinghouse-MVM. Fot. WEC

Partner atomowy Polski dostarczy paliwo jądrowe na Węgry

Westinghouse, amerykański dostawca paliwa jądrowego i projektant reaktorów pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, podpisał kontrakt z węgierskim dystrybutorem energii elektrycznej. Amerykanie...

Będzie drożej o 40-42 procent. I nie tylko na drogach płatnych

Ciężarówki i autobusy zapłacą znacznie więcej za korzystanie z sieci dróg płatnych. Stawki za przejazd mają wzrosnąć o 40-42 proc....

Udostępnij:

Facebook X X X