(GDDKiA)
Można już przejechać obwodnicą Szczuczyna – dzisiaj (13 listopada) udostępniono kierowcom główną drogę (zezwolenie na użytkowanie przed zakończeniem wszystkich robót). Do wykonania została jeszcze nawierzchnia na drogach serwisowych oraz prace wykończeniowe i porządkowe.
Budowana w ciągu planowanej drogi ekspresowej S 61 Łomża – Augustów – Budzisko obwodnica Szczuczyna wyprowadza ruch tranzytowy poza miasto. Omija je od północnego-zachodu i północy. Zgodnie z umową termin oddania jej do użytku przewidziany jest na 11 grudnia tego roku. Jednak, z przyczyn technologicznych, aby dokończyć wspomniane prace w przewidzianym terminie, zaplanowano przełożenia ruchu na główny ciąg obwodnicy ponieważ układanie nawierzchni trzeba wykonać w miejscu, gdzie obecnie jeżdżą pojazdy.
Realizacja zadania rozpoczęła się 27 sierpnia 2012 roku, kiedy to została podpisana umowa z firmą FCC Construccion S.A. Niestety, ze względu na m.in.: problemy z dotrzymaniem harmonogramu prac, niespełna rok później – 22.06.2013 – GDDKiA odstąpiła od umowy z hiszpańskim wykonawcą, który miał poważne opóźnienia i nie zastosował się do wezwań o podjęcie i kontynuowanie prac.
Obwodnicę Szczuczyna realizuje od sierpnia 2014 roku nowy wykonawca – wyłoniona w drodze przetargu firma POL-AQUA” S.A. – za 126,2 mln zł (wartość kontraktu budowlanego). Aktualnie wszystko wskazuje na to, że kontrakt zostanie zrealizowany zgodnie z umową.
Obwodnica Szczuczyna:
Długość – 8 km
Klasa techniczna – GP (docelowo S)
Przekrój – 1×2 (obiekty 2×2; docelowo cała obwodnica przekrój 2×2)
Obciążenie – 115 kN/oś (kat.: KR 6)
Lata realizacji: 2012 – 2015
Całkowita wartość inwestycji (dokumentacja, wykupy, archeologia, roboty budowlane, nadzór) – 198,61 mln zł.