Usprawnienie kontroli jakości inwestycji, poszerzony katalog badań – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. utworzą w Warszawie Centralne Laboratorium Jakości. Specjalna jednostka zapewni właściwą realizację historycznego programu, w ramach którego w polską kolej zainwestujemy 67 mld zł. Jakość wykonywanych prac zbada dodatkowo 12 mobilnych laboratoriów. Pierwsze dwa PLK otrzymają w połowie grudnia.
Dbałość o jakość inwestycji na każdym etapie realizacji to nadrzędny cel zarządcy infrastruktury. Aby zapewnić stały nadzór oraz skutecznie prowadzić monitoring dokumentacji, prowadzonych prac czy wytwórni materiałów PLK rozwijają własny pion badawczy. Centralne Laboratorium Jakości oraz 12 mobilnych laboratoriów pozwolą prowadzić stały nadzór nad inwestycjami prowadzonymi w całej Polsce.
– Do tej pory korzystaliśmy z usług laboratoriów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pozwala to nam na wykonanie tylko najbardziej potrzebnych badań. To zdecydowanie za mało wobec wielkiej ofensywy inwestycyjnej realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od września tego roku. Do 2023 roku zastrzyk finansowy dla polskiej kolei to aż 67 mld złotych. Rekordowe prace będą prowadzone na większości tras bez wstrzymywania ruchu kolejowego i z pełną obsługą pasażerów. Dlatego znaczenie pionu jakości znacząco wzrasta. Zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom to ekspercki monitoring jakości na etapie projektu, budowy i eksploatacji – mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Właściwa realizacja inwestycji to m.in. ścisła kontrola materiałów, dokumentacji i placów budów. W praktyce oznacza to potrzebę realizacji na bieżąco badań kontrolnych jakości robót i zapewnienie stałego dostępu do laboratoriów. – Bezpieczeństwo i zdrowie pasażerów jest priorytetem. Zła jakość wykonania lub złe materiały wpływają m.in. na pogorszenie właściwości użytkowych infrastruktury oraz jej trwałość. Dlatego niektóre inwestycje kontrolowane są nawet czterdziestokrotnie – wyjaśnia Tomasz Kruk, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialny za jakość i ryzyko operacyjne.
Centralne Laboratorium Jakości PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie się składać z pięciu wyspecjalizowanych wydziałów podzielonych ze względu na prowadzony rodzaj badań (kruszywa, grunty, masy i diagnostyka nawierzchni, betony oraz diagnostyka kolejowa). Do końca roku zespół ds. jakości zatrudni 75 wykwalifikowanych specjalistów, a plany na przyszły rok to 130 pracowników zdolnych pojechać na kontrolę w każdym miejscu w Polsce. Ich prace dodatkowo wspomoże 12 specjalistycznych samochodów, tzw. laboratoriów mobilnych, które umożliwią pobranie i zbadanie próbek bezpośrednio w terenie. Pierwsze dwa zarządca infrastruktury otrzyma w połowie grudnia, a zakup kolejnych dziesięciu jest planowany na przyszły rok.
– Dzięki mobilnym laboratoriom zespoły ds. jakości będą miały możliwość wykonywania badań kontrolnych bezpośrednio na miejscu o każdej porze dnia i nocy. To oznacza wyższą jakość stosowanych materiałów oraz wykonywanych robót. W konsekwencji to także mniejszy koszt i dłuższy czas eksploatacji oraz mniej zamknięć torowych spowodowanych pojawieniem się usterek – zaznacza Tomasz Kruk.
Jedno laboratorium mobilne PLK będzie w stanie wykonać średnio 41 badań dziennie, 12 laboratoriów mobilnych to już 492 badania dziennie.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe