icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Szczyt Chiny-Europa Środkowa nie wniósł wiele

(The Diplomat)

Pod koniec listopada liderzy 16 państw z Europy Środkowo-Wschodniej spotkali się w Chinach na szczycie „16+1”. Spotkanie było zapowiadane jako „nowy początek, większy zakres i nowe wizje współpracy”, a więc co jest nowego i czego możemy się spodziewać po tym szczycie?

Grupa „16+1” została formalnie założona w kwietniu 2012 r. Jak na razie, lista ekonomicznych osiągnięć, bo to one są głównym celem kooperacji, przynajmniej dla krajów z Europy, nie jest imponująca. Wartość handlu pomiędzy „16”, a Chinami wzrosła z 43,9 mld dol. w 2010 r. do 60,2 mld dol. w 2014 r., czyli mniej niż w analogicznym okresie 2006-2010 r. Większy wzrost eksportu do Państwa Środka zanotowały w tym samym czasie kraje zachodu.

Głównym tematem rozmów na szczycie w Chinach były porty i autostrady, generalnie inwestycje infrastrukturalne. Jednak nie przyniósł on zwiększenia zakresu współpracy. Były poruszane, także inne zagadnienia takie jak turystyka, zielone inwestycje i zwiększenie eksportu, co przełożyło by się na więcej miejsc pracy, ale nie tym kwestiom poświęcono najwięcej uwagi.

 

(The Diplomat)

Pod koniec listopada liderzy 16 państw z Europy Środkowo-Wschodniej spotkali się w Chinach na szczycie „16+1”. Spotkanie było zapowiadane jako „nowy początek, większy zakres i nowe wizje współpracy”, a więc co jest nowego i czego możemy się spodziewać po tym szczycie?

Grupa „16+1” została formalnie założona w kwietniu 2012 r. Jak na razie, lista ekonomicznych osiągnięć, bo to one są głównym celem kooperacji, przynajmniej dla krajów z Europy, nie jest imponująca. Wartość handlu pomiędzy „16”, a Chinami wzrosła z 43,9 mld dol. w 2010 r. do 60,2 mld dol. w 2014 r., czyli mniej niż w analogicznym okresie 2006-2010 r. Większy wzrost eksportu do Państwa Środka zanotowały w tym samym czasie kraje zachodu.

Głównym tematem rozmów na szczycie w Chinach były porty i autostrady, generalnie inwestycje infrastrukturalne. Jednak nie przyniósł on zwiększenia zakresu współpracy. Były poruszane, także inne zagadnienia takie jak turystyka, zielone inwestycje i zwiększenie eksportu, co przełożyło by się na więcej miejsc pracy, ale nie tym kwestiom poświęcono najwięcej uwagi.

 

Najnowsze artykuły