Zakończył się właśnie kolejny, istotny etap układania nawierzchni bitumicznej w Tunelu pod Martwą Wisłą. To ostatni element Trasy Słowackiego, która połączy porty w Gdańsku: lotniczy oraz morski z obwodnicą Trójmiasta i autostradą A1.
Do przygotowania nawierzchni tej niezwykle istotnej dla Pomorza inwestycji drogowej użyto ponad 250 ton sprawdzonego na wielu kontraktach asfaltu modyfikowanego MODBIT produkcji LOTOS Asfalt. Dwie nitki tunelu będące fragmentem Trasy Słowackiego o długości całkowitej 1,4 km będą przebiegały na głębokości do 35 m. Każdy z tuneli będzie miał po dwa pasy ruchu, a ich otwarcie planowane jest na wiosnę 2016. Sprzyjające warunki atmosferyczne oraz pomyślnie zakończone poprzednie etapy budowy pozwoliły głównemu wykonawcy inwestycji, firmie OHL na przystąpienie do kolejnego zadania – układania asfaltu.
Na betonowej płycie tunelu ułożono izolację, którą przykryto szczelną, ochronną warstwą wiążącą z asfaltu lanego do której użyto ponad 100 ton produktu. W miniony weekend wbudowano ścieralną warstwę z asfaltem modyfikowanym MODBIT grubości 4 cm.
– Z ekologicznego punktu widzenia asfalt powinien być wykorzystywany do budowy dróg, ponieważ nie tylko stanowi on materiał budowlany posiadający odpowiednie właściwości techniczne, ale przede wszystkim ze względu na korzyści płynące z jego zastosowania dla środowiska – komentuje Hanna Dzikowska, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. – Asfalt jest materiałem który, może zostać w całości poddany recyklingowi, a także jest najbardziej ekologiczną formą zagospodarowania ciężkich pozostałości rafineryjnych. Tak długo jak wykorzystujemy ropę naftową jako surowiec energetyczny, powinniśmy w sposób odpowiedzialny zagospodarowywać jej pozostałości. Szczególnie na Pomorzu, skąd jest blisko do źródeł tego surowca – dodaje.
Asfalty modyfikowane MODBIT zastosowane w tunelu to produkty przeznaczone do wysokiej klasy nawierzchni. Mieszanka, której skład został przygotowany przez Politechnikę Gdańską charakteryzuje się przede wszystkim wysoką sprężystością w niskich temperaturach oraz nie ulega koleinowaniu podczas upałów. Produkt ten zwiększa trwałość jezdni, dlatego powinien być stosowany nie tylko na najważniejszych odcinkach drogowych, ale wszędzie tam, gdzie występuje potrzeba długiej eksploatacji drogi bez konieczności remontów. Asfalty modyfikowane MODBIT charakteryzują się, obok małej wrażliwości na zmiany temperatury, wysoką trwałością i odpornością na spękania i deformacje, co zdecydowało o wyborze tej technologii właśnie przy budowie Tunelu pod Martwą Wisłą.
– Mieszanka mineralno-asfaltowa użyta podczas budowy drogi w Tunelu pod Martwą Wisłą to produkt najwyższej jakości. Zastosowanie asfaltu modyfikowanego MODBIT gwarantuje przede wszystkim wydłużoną żywotność nawierzchni. Jego wykorzystanie w drobnoziarnistej mieszance mineralno-asfaltowej o nieciągłym uziarnieniu pozwala na redukcję hałasu nawierzchni drogi nawet o kilka decybeli – podkreśla Adam Wojczuk, dyrektor ds. Strategii i Rozwoju w Lotos Asfalt.
***
W ciągu dziesięciu lat (2004-14), spółka Lotos Asfalt sprzedała prawie 8 mln ton asfaltów (w tym ok. 1,3 mln ton asfaltów modyfikowanych). Asfalty wykorzystano do budowy i modernizacji 9 tys. km. dróg, w tym m.in. autostrad A1, A2 i A4 oraz dróg ekspresowych S3, S7, S8 i S17.
Lotos Asfalt powstała w Gdańsku. W czerwcu 2004 roku przejęła pracowników i aktywa asfaltowe rafinerii w Jaśle, a w lipcu 2005 r. kupiła wydział asfaltowy dawnej rafinerii w Czechowicach-Dziedzicach. Dziś spółka dysponuje trzema zakładami produkcyjnymi. Do klientów w Polsce i zagranicą trafiają produkowane w nich asfalty drogowe klasyczne i modyfikowane, a także emulsje oraz specyfiki asfaltowe. Sprzedaż Lotos Asfalt skierowana jest w ok. 70 proc. do klientów krajowych a w ok. 30 proc. do klientów zagranicznych.
Źródło: Lotos