AlertKoleje

Laboratorium Akustyczne PKP PLK z akredytacją PCA

Pociąg Pendolino fot. PKP

(PKP PLK S.A)

Profesjonalne pomiary hałasu, własny sprzęt pomiarowy, wykwalifikowana kadra – utworzone przez PLK Laboratorium Akustyczne uzyskało certyfikat Polskiego Centrum Akredytacji. Dzięki temu, najważniejsze, niezbędne pomiary hałasu będą szybsze i tańsze, niż ich zlecanie na zewnątrz. W najbliższych latach pomiary akustyczne obejmą około 1200 km linii kolejowych. Ich wyniki są niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, kluczowego dokumentu umożliwiającego realizację inwestycji. 

 – PLK, zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska, musi co 5 lat wykonać pomiar hałasu na liniach kolejowych, prowadzących ruch powyżej 30 tys. pociągów w ciągu roku. Aktualnie dotyczy to około 1200 km linii kolejowych. Pomiary będziemy wykonywać profesjonalnie i samodzielnie, co łączy się też z uzyskaniem dla spółki oszczędności – mówi Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska w PLK.

Już w 2013 roku PLK rozpoczęły przygotowania do prowadzenia samodzielnych badań. Zakupiono wówczas specjalistyczne oprogramowanie i sprzęt, m.in.: miernik poziomu dźwięku, czy stację meteorologiczną. Spółka opracowała procedury pomiarowe a rok później wystąpiła z wnioskiem do Polskiego Centrum Akredytacji (PCA) o przyznanie certyfikatu dla Laboratorium Akustycznego. Uzyskanie tego dokumentu stwarza możliwość samodzielnego prowadzenia pomiarów, których wyniki będą uznawane przez wszystkie instytucje. Posiadanie własnego laboratorium przyniesie PLK również spore oszczędności, gdyż zarządca infrastruktury nie będzie musiał zlecać pomiarów firmom zewnętrznym.

Akredytację PCA uzyskuje się po sprawdzeniu personelu, wyposażenia i biegłości realizacji pomiaru. Dokument ten potwierdza, że wyniki badań laboratorium są wiarygodne, a jednostka działa zgodnie z najlepszą praktyką i może cieszyć się uznaniem środowiska laboratoriów badawczych.

W ramach procedury akredytacyjnej PLK przygotowały dokumentację niezbędną dla Laboratorium Akustycznego, przeszkoliły personel i przeprowadziły pomiary akustyczne w kilkunastu lokalizacjach (m. in. Wrocław, Miękinia, Księginice, Warszawa, Sochaczew). Badania związane były z zebraniem danych dotyczących poziomu hałasu wzdłuż linii kolejowych w miejscach, które wskazywali mieszkańcy oraz pomiarem poziomu dźwięków powodowanych przez pociągi jadące na łukach linii kolejowych.

Laboratorium Akustyczne PLK planuje także zakup dodatkowego sprzętu. Do końca 2017 r. laboratorium wykona kilkadziesiąt pomiarów hałasu w kilkudziesięciu lokalizacjach, na liniach kolejowych na terenie całego kraju.


Powiązane artykuły

Dzika reprywatyzacja wraca na pełnej

Stołeczni radni Platformy Obywatelskiej zdecydowali o sprzedaży majątku przedwojennej spółki Temler i Szwede bez zgody prawowitych właścicieli. To będzie jeden...
Bruksela, Belgia, 20.11.2025. Wicepremier, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski (2L) i wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Kaja Kallas (3L) przed posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych (FAC) w Brukseli, 20 bm. (ad) PAP/Wiktor Dąbkowski

Unia ukarze Rosję za dywersję w Polsce? Nie wyklucza sankcji

– Rosja dopuszcza się terroryzmu sponsorowanego przez państwo – oświadczyła szefowa dyplomacji UE Kaja Kallas w związku z aktami dywersji...
17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Wojtek Jargiło

Merz-Tusk rozmawiali o dywersji na kolei. Za wcześnie na wskazanie Rosji?

Premier Donald Tusk i kanclerz Niemiec Friedrich Merz rozmawiali o sytuacji polskiej kolei. Dzień przed rozmową niemiecki polityk podkreślał, że...

Udostępnij:

Facebook X X X