icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PKP Intercity pobiło rekord przewiezionych pasażerów

(PKP Intercity)

Ponad 31 mln przewiezionych pasażerów, ponad 1,5 mld przychodów ze sprzedanych biletów, wzrost pracy przewozowej oraz inwestycje na kwotę 5,5 mld zł – PKP Intercity podsumowało mijający rok. Dla przewoźnika był to czas przełomowy. Po raz pierwszy od lat spółka zanotowała wzrost liczby pasażerów oraz większe o ponad ćwierć miliarda złotych przychody.

31,2 mln podróżnych wybrało PKP Intercity

Od początku 2015 roku PKP Intercity odnotowywało systematyczny wzrost liczby pasażerów. Po raz pierwszy od 2009 roku spółka zanotowała wzrost liczby przewiezionych pasażerów. W sumie z usług PKP Intercity skorzystało 31,2 mln klientów, czyli o 5,6 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej. Oznacza
to 22% procentowy wzrost liczby podróżnych w porównaniu do 2014 roku. Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom blisko 46 mln pociągokilometrów, tj. poziomu sprzed 2011 roku.

Ubiegły rok był dla nas przełomowy. Zarówno pod względem zmian, jakie wprowadzaliśmy w ofercie, jak i podnoszenia jakości usług, m.in. poprzez inwestycje taborowe. W efekcie, po raz pierwszy od 5 lat nasze wyniki rosną. Mieliśmy nie tylko tradycyjnie bardzo dobry sezon wakacyjny – w wakacje podróżowało
z nami 6,5 mln pasażerów. Udana była także końcówka roku. To właśnie w ostatnim kwartale, który
z reguły jest okresem spadkowym, notowaliśmy największe dynamiki wzrostu – mówi Jacek Leonkiewicz, Prezes Zarządu PKP Intercity. – Szczególnie zadowoleni jesteśmy z faktu, że przyrost pasażerów jest znacznie większy niż wzrost pracy eksploatacyjnej. To znaczy, że zwiększamy frekwencję a tym samym zwiększamy efektywność wykorzystania majątku i znacznie poprawiamy wyniki finansowedodaje.

Dynamiczny wzrost liczby pasażerów to m.in. efekt dopracowanej oferty i licznych akcji marketingowych. Atrakcyjne ceny biletów, krótsze czasy przejazdu oraz komfortowe i nowocześniejsze składy sprawiają, że na coraz większej liczbie tras oferta PKP Intercity jest bezkonkurencyjna.

Warszawa-Kraków najpopularniejszą trasą

W ubiegłym roku wzrost liczby pasażerów jest widoczny wśród wszystkich grup klientów. Z usług PKP Intercity skorzystało o 61% więcej rodzin, 116% seniorów i 34% studentów. Największe wzrosty spółka odnotowała w segmencie ekspresów – na ich pokładach podróżowało 80% więcej klientów niż w 2014 roku. Połączenia kategorii Express InterCity Premium wybrało 3,6 mln pasażerów. Wzrosty podróżnych były widoczne na niemal wszystkich trasach. Największe zanotowano na liniach: Wrocław – Kraków (+278 proc.), Warszawa – Trójmiasto (+192 proc.) oraz Kraków – Trójmiasto (+149 proc.). Nadal najwyższa frekwencja występuje w pociągach kursujących na linii Warszawa-Kraków.

Większość pociągów nowych lub zmodernizowanych

W 2015 roku przewoźnik zakończył największy w swojej historii program inwestycyjny na kwotę blisko 5,5 mld zł. Dzięki niemu pasażerowie mogą podróżować na pokładach nowoczesnych pociągów Pendolino, Flirt3 i PesaDART. Zasoby przewoźnika powiększone zostały o nowe, spalinowe lokomotywy Gama, zmodernizowane lokomotywy SM42 oraz 263 nowe lub zmodernizowane wagony.

Dziś jesteśmy w stanie coraz częściej zaoferować naszym klientom standard do tej pory nieutożsamiany
z polską koleją, i to nie tylko w pociągach kategorii premium, ale również w tych ekonomicznych tłumaczy Jacek Leonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity. Projekt inwestycyjny objął niemal całą Polskę, dzięki czemu komfortowymi składami mogą podróżować już nie tylko klienci podróżujący między największymi miastami ale również pomiędzy mniejszymi ośrodkami. Przynosi to bardzo dobre efekty przewozowe, nowy rozkład zaczęliśmy od dalszych dynamicznych wzrostów liczby pasażerów. Coraz bardziej dajemy się też we znaki konkurencji. Na niektórych relacjach praktycznie przestaje funkcjonować oferta autobusowa. Bardzo nas cieszy fakt, że pasażerowie wciąż wracają na kolej – dodaje.

Plany na 2016 rok

Obecny rozkład jazdy to rekordowa praca eksploatacyjna wynosząca ok. 58 mln pockm. Ponadto w 2016 roku PKP Intercity planuje skupić się na rozwoju obszaru sprzedaży i obsługi klienta. Zgodnie
z oczekiwaniami pasażerów łatwiej będzie można kupić bilety przez internet. Już w styczniu pojawi się opcja zakupu biletów internetowych na przewóz dodatkowego bagażu, roweru oraz pupila. Wdrożenie kolejnych udogodnień – zakup biletów z przesiadką czy nowych połączeń międzynarodowych – zaplanowano w następnych miesiącach. Planowane jest również uruchomienie programu lojalnościowego.

Przewoźnik zainteresowany jest również wdrożeniem nowych rozwiązań cyfrowych na pokładach pociągów. Poza podstawową ofertą w postaci WIFI, pasażer otrzyma możliwość dostępu do różnego rodzaju rozrywki przy jednoczesnej integracji np. z social mediami. To wszystko przy użyciu narzędzi geotargetowania wykorzystujących GPS oraz czujników czy urządzeń znajdujących w pociągu. Pozwoli
to na lepsze zrozumienie potrzeb pasażerów, poprawienie procesów utrzymania taboru i lepsze dopasowanie oferty do preferencji indywidulanych pasażerów.

Te i wiele innych zmian w założeniach PKP Intercity powinno pozwolić przewieźć ponad 37 milionów pasażerów w 2016 roku, co nie uwzględniając przewozów zaliczanych z tytułu rozliczania biletów dla kolejarzy, oznaczać będzie rekord w historii spółki.

 

(PKP Intercity)

Ponad 31 mln przewiezionych pasażerów, ponad 1,5 mld przychodów ze sprzedanych biletów, wzrost pracy przewozowej oraz inwestycje na kwotę 5,5 mld zł – PKP Intercity podsumowało mijający rok. Dla przewoźnika był to czas przełomowy. Po raz pierwszy od lat spółka zanotowała wzrost liczby pasażerów oraz większe o ponad ćwierć miliarda złotych przychody.

31,2 mln podróżnych wybrało PKP Intercity

Od początku 2015 roku PKP Intercity odnotowywało systematyczny wzrost liczby pasażerów. Po raz pierwszy od 2009 roku spółka zanotowała wzrost liczby przewiezionych pasażerów. W sumie z usług PKP Intercity skorzystało 31,2 mln klientów, czyli o 5,6 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej. Oznacza
to 22% procentowy wzrost liczby podróżnych w porównaniu do 2014 roku. Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom blisko 46 mln pociągokilometrów, tj. poziomu sprzed 2011 roku.

Ubiegły rok był dla nas przełomowy. Zarówno pod względem zmian, jakie wprowadzaliśmy w ofercie, jak i podnoszenia jakości usług, m.in. poprzez inwestycje taborowe. W efekcie, po raz pierwszy od 5 lat nasze wyniki rosną. Mieliśmy nie tylko tradycyjnie bardzo dobry sezon wakacyjny – w wakacje podróżowało
z nami 6,5 mln pasażerów. Udana była także końcówka roku. To właśnie w ostatnim kwartale, który
z reguły jest okresem spadkowym, notowaliśmy największe dynamiki wzrostu – mówi Jacek Leonkiewicz, Prezes Zarządu PKP Intercity. – Szczególnie zadowoleni jesteśmy z faktu, że przyrost pasażerów jest znacznie większy niż wzrost pracy eksploatacyjnej. To znaczy, że zwiększamy frekwencję a tym samym zwiększamy efektywność wykorzystania majątku i znacznie poprawiamy wyniki finansowedodaje.

Dynamiczny wzrost liczby pasażerów to m.in. efekt dopracowanej oferty i licznych akcji marketingowych. Atrakcyjne ceny biletów, krótsze czasy przejazdu oraz komfortowe i nowocześniejsze składy sprawiają, że na coraz większej liczbie tras oferta PKP Intercity jest bezkonkurencyjna.

Warszawa-Kraków najpopularniejszą trasą

W ubiegłym roku wzrost liczby pasażerów jest widoczny wśród wszystkich grup klientów. Z usług PKP Intercity skorzystało o 61% więcej rodzin, 116% seniorów i 34% studentów. Największe wzrosty spółka odnotowała w segmencie ekspresów – na ich pokładach podróżowało 80% więcej klientów niż w 2014 roku. Połączenia kategorii Express InterCity Premium wybrało 3,6 mln pasażerów. Wzrosty podróżnych były widoczne na niemal wszystkich trasach. Największe zanotowano na liniach: Wrocław – Kraków (+278 proc.), Warszawa – Trójmiasto (+192 proc.) oraz Kraków – Trójmiasto (+149 proc.). Nadal najwyższa frekwencja występuje w pociągach kursujących na linii Warszawa-Kraków.

Większość pociągów nowych lub zmodernizowanych

W 2015 roku przewoźnik zakończył największy w swojej historii program inwestycyjny na kwotę blisko 5,5 mld zł. Dzięki niemu pasażerowie mogą podróżować na pokładach nowoczesnych pociągów Pendolino, Flirt3 i PesaDART. Zasoby przewoźnika powiększone zostały o nowe, spalinowe lokomotywy Gama, zmodernizowane lokomotywy SM42 oraz 263 nowe lub zmodernizowane wagony.

Dziś jesteśmy w stanie coraz częściej zaoferować naszym klientom standard do tej pory nieutożsamiany
z polską koleją, i to nie tylko w pociągach kategorii premium, ale również w tych ekonomicznych tłumaczy Jacek Leonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity. Projekt inwestycyjny objął niemal całą Polskę, dzięki czemu komfortowymi składami mogą podróżować już nie tylko klienci podróżujący między największymi miastami ale również pomiędzy mniejszymi ośrodkami. Przynosi to bardzo dobre efekty przewozowe, nowy rozkład zaczęliśmy od dalszych dynamicznych wzrostów liczby pasażerów. Coraz bardziej dajemy się też we znaki konkurencji. Na niektórych relacjach praktycznie przestaje funkcjonować oferta autobusowa. Bardzo nas cieszy fakt, że pasażerowie wciąż wracają na kolej – dodaje.

Plany na 2016 rok

Obecny rozkład jazdy to rekordowa praca eksploatacyjna wynosząca ok. 58 mln pockm. Ponadto w 2016 roku PKP Intercity planuje skupić się na rozwoju obszaru sprzedaży i obsługi klienta. Zgodnie
z oczekiwaniami pasażerów łatwiej będzie można kupić bilety przez internet. Już w styczniu pojawi się opcja zakupu biletów internetowych na przewóz dodatkowego bagażu, roweru oraz pupila. Wdrożenie kolejnych udogodnień – zakup biletów z przesiadką czy nowych połączeń międzynarodowych – zaplanowano w następnych miesiącach. Planowane jest również uruchomienie programu lojalnościowego.

Przewoźnik zainteresowany jest również wdrożeniem nowych rozwiązań cyfrowych na pokładach pociągów. Poza podstawową ofertą w postaci WIFI, pasażer otrzyma możliwość dostępu do różnego rodzaju rozrywki przy jednoczesnej integracji np. z social mediami. To wszystko przy użyciu narzędzi geotargetowania wykorzystujących GPS oraz czujników czy urządzeń znajdujących w pociągu. Pozwoli
to na lepsze zrozumienie potrzeb pasażerów, poprawienie procesów utrzymania taboru i lepsze dopasowanie oferty do preferencji indywidulanych pasażerów.

Te i wiele innych zmian w założeniach PKP Intercity powinno pozwolić przewieźć ponad 37 milionów pasażerów w 2016 roku, co nie uwzględniając przewozów zaliczanych z tytułu rozliczania biletów dla kolejarzy, oznaczać będzie rekord w historii spółki.

 

Najnowsze artykuły