icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Nowela prawa łupkowego trafi do Sejmu

(Teresa Wójcik)

W Sejmie nadany został bieg legislacyjny poselskiemu projektowi ustawy o zmianie ustawy Prawo Geologiczne i Górnicze (PGG). Projekt został wniesiony 11 marca br. przez grupę posłów z Klubu Parlamentarnego PiS w składzie: Barbara Bartuś; Joanna Borowiak;  Lidia Burzyńska;  Witold Czarnecki;  Ewa Filipiak; Leszek Galemba; Szymon Giżyński; Małgorzata Golińska; Robert Kołakowski; Paweł Lisiecki; Krzysztof Maciejewski; Stanisław Piotrowicz;  Piotr Polak;  Halina Szydełko; Janusz Śniadek;  Robert Telus;  Piotr Uściński; Jan Warzecha; Michał Wojtkiewicz; Tadeusz Woźniak; Krystyna Wróblewska. Sprawozdawcą projektu jest posłanka Anna Paluch. Pierwsze czytanie projektu odbędzie w sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w dniu 30 marca br.  

Projekt został następująco uzasadniony – zmiana w ustawie jest konieczna po prawie rocznej realizacji znowelizowanej w 2014 r. ustawy Prawo Geologiczne i Górnicze. Doświadczenia – zdaniem wnoszących posłów – dowodzą, że są problemy z prawidłowym interpretowaniem ustawy PGG. Zdarzają się też niekiedy błędy uniemożliwiające prawidłowe prowadzenie procedur w zakresie  poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania węglowodorów. Koniecznym staje się też wprowadzenie „samoistnej podstawy prawnej” w przypadku zmiany koncesji oraz korekty przepisów przejściowych, regulujących kwestie koncesji udzielonych na podstawie przepisów sprzed wejścia w życie ww. nowelizacji, w tym spraw dotyczących niezwykle ważnych praw nabytych. Takich jak prawo podmiotu, który odkrył i udokumentował złoże do uzyskania koncesji na wydobywanie węglowodorów z tego złoża.

Zmiana proponowana w art. 34 ust. 1 ma dwa cele.  Po pierwsze doprecyzowanie materialnej podstawy prawnej zmiany koncesji na wniosek przedsiębiorcy-inwestora. Po drugie wyeliminowanie istniejących wątpliwości, co do tego,  czy art. 34 ust. 1 stanowi samodzielną regulację instytucji zmiany koncesji, czy też wymagane jest jej dokonanie również na podstawie art. 155 K.p.a.

Inne propozycje zmian w ustawie z 2014 roku nowelizującej PGG:

– zmiana w art. 8 ust. 1 i 3 oraz w art. 13 ust. 1 i 3 usuwa błąd ustawy, polegający na nie uwzględnieniu koncesji wydanych po wejściu w życie ustawy zmieniającej ustawę PGG. W praktyce oznacza to, że koncesje wydane po 1 stycznia 2015 roku nie istnieją w świetle przepisów przejściowych i nie ma uregulowań, co do ich wykorzystywania;

-zmiana w art. 12 ust. 1 i dodanie ust. 14. Ma ona na celu naprawienie błędu ustawy PGG, polegającym na nieuwzględnieniu postępowań w sprawie zmiany koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża,  wszczętych ale niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy. W przypadku koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów taki przepis został zawarty w art. 11, a w odniesieniu do koncesji na wydobywanie węglowodorów  zostało to omyłkowo pominięte.

Wnioskodawcy nie dopatrzyli się skutków społecznych projektowanej regulacji. Skutkiem gospodarczym – jak twierdzą – będzie możliwość dokonania zmiany udzielonej koncesji przez organ koncesyjny. Skutkiem prawnym przedmiotowej zmiany będzie uprawnienie nadane organowi koncesyjnemu do zmiany udzielonej koncesji i wyłączenie stosowania art. 155 Kodeksu postępowania administracyjnego w tym postępowaniu. Posłowie wnoszący projekt  uważają, że nie wymaga aktów wykonawczych. Jest też zgodny z prawem Unii Europejskiej.

(Teresa Wójcik)

W Sejmie nadany został bieg legislacyjny poselskiemu projektowi ustawy o zmianie ustawy Prawo Geologiczne i Górnicze (PGG). Projekt został wniesiony 11 marca br. przez grupę posłów z Klubu Parlamentarnego PiS w składzie: Barbara Bartuś; Joanna Borowiak;  Lidia Burzyńska;  Witold Czarnecki;  Ewa Filipiak; Leszek Galemba; Szymon Giżyński; Małgorzata Golińska; Robert Kołakowski; Paweł Lisiecki; Krzysztof Maciejewski; Stanisław Piotrowicz;  Piotr Polak;  Halina Szydełko; Janusz Śniadek;  Robert Telus;  Piotr Uściński; Jan Warzecha; Michał Wojtkiewicz; Tadeusz Woźniak; Krystyna Wróblewska. Sprawozdawcą projektu jest posłanka Anna Paluch. Pierwsze czytanie projektu odbędzie w sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w dniu 30 marca br.  

Projekt został następująco uzasadniony – zmiana w ustawie jest konieczna po prawie rocznej realizacji znowelizowanej w 2014 r. ustawy Prawo Geologiczne i Górnicze. Doświadczenia – zdaniem wnoszących posłów – dowodzą, że są problemy z prawidłowym interpretowaniem ustawy PGG. Zdarzają się też niekiedy błędy uniemożliwiające prawidłowe prowadzenie procedur w zakresie  poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania węglowodorów. Koniecznym staje się też wprowadzenie „samoistnej podstawy prawnej” w przypadku zmiany koncesji oraz korekty przepisów przejściowych, regulujących kwestie koncesji udzielonych na podstawie przepisów sprzed wejścia w życie ww. nowelizacji, w tym spraw dotyczących niezwykle ważnych praw nabytych. Takich jak prawo podmiotu, który odkrył i udokumentował złoże do uzyskania koncesji na wydobywanie węglowodorów z tego złoża.

Zmiana proponowana w art. 34 ust. 1 ma dwa cele.  Po pierwsze doprecyzowanie materialnej podstawy prawnej zmiany koncesji na wniosek przedsiębiorcy-inwestora. Po drugie wyeliminowanie istniejących wątpliwości, co do tego,  czy art. 34 ust. 1 stanowi samodzielną regulację instytucji zmiany koncesji, czy też wymagane jest jej dokonanie również na podstawie art. 155 K.p.a.

Inne propozycje zmian w ustawie z 2014 roku nowelizującej PGG:

– zmiana w art. 8 ust. 1 i 3 oraz w art. 13 ust. 1 i 3 usuwa błąd ustawy, polegający na nie uwzględnieniu koncesji wydanych po wejściu w życie ustawy zmieniającej ustawę PGG. W praktyce oznacza to, że koncesje wydane po 1 stycznia 2015 roku nie istnieją w świetle przepisów przejściowych i nie ma uregulowań, co do ich wykorzystywania;

-zmiana w art. 12 ust. 1 i dodanie ust. 14. Ma ona na celu naprawienie błędu ustawy PGG, polegającym na nieuwzględnieniu postępowań w sprawie zmiany koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża,  wszczętych ale niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy. W przypadku koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów taki przepis został zawarty w art. 11, a w odniesieniu do koncesji na wydobywanie węglowodorów  zostało to omyłkowo pominięte.

Wnioskodawcy nie dopatrzyli się skutków społecznych projektowanej regulacji. Skutkiem gospodarczym – jak twierdzą – będzie możliwość dokonania zmiany udzielonej koncesji przez organ koncesyjny. Skutkiem prawnym przedmiotowej zmiany będzie uprawnienie nadane organowi koncesyjnemu do zmiany udzielonej koncesji i wyłączenie stosowania art. 155 Kodeksu postępowania administracyjnego w tym postępowaniu. Posłowie wnoszący projekt  uważają, że nie wymaga aktów wykonawczych. Jest też zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Najnowsze artykuły