ENERGETYKA
Kiedy przełom na rynku odbiorców indywidualnych?
(RZECZPOSPOLITA/CIRE)
Mniej niż 1 proc. ze wszystkich indywidualnych klientów energetyki zdecydowało się dotychczas na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej – zwraca uwagę dzisiejsza „Rzeczpospolita” próbując szukać odpowiedzi na pytanie, co jest przyczyna takiej sytuacji i kiedy dojdzie do przełomu. Jak czytany w dzienniku, dotychczas na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej zdecydowało się ok. 114,5 tys. odbiorców indywidualnych. Oceniając ten wynik były prezes Urzędu Regulacji Energetyki, a obecnie ekspert organizacji Pracodawcy RP Leszek Juchniewicz podkreśla w „Rz”, że to kropla w morzu w porównaniu z 15 milionami odbiorców energii elektrycznej w Polsce. Według „Rz” przyczyną nikłej aktywności odbiorców indywidualnych na rynku energii jak brak impulsu w postaci odpowiednio wysokich różnic w cenie. Leszek Juchniewicz wylicza w dzienniku, że zmiana sprzedawcy to korzyść rzędu od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych w skali roku. Jak pisze „Rzeczpospolita”, przy tak niewielkiej oszczędności, odbiorcy indywidualni po prostu nie zadają sobie trudu zajmowania tym tematem. Do tego dochodzi jeszcze mała wiedza o rynku energii, co sprawia, że odbiorcy wybierają tzw. „święty spokój” i pozostają przy dotychczasowym sprzedawcy. Według „Rz” przełomu można się spodziewać w przyszłym roku, kiedy zaczną funkcjonować tzw. umowy kompleksowe, ale jak podkreśla Janusz Moroz, członek zarządu ds. handlu w RWE Polska, dojdzie do niego raczej dopiero po pełnym uwolnienie cen energii, również w taryfie G.
Janukowycz prześwietli Naftogaz
(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)
Prezydent Ukriany Wiktor Janukowycz zaapelował o zwiększenie przejrzystości pracy ukraińskiego monopolisty gazowego Naftogazu. Domaga się on dostosowania standardów firmy do norm europejskich. W tym celu do 2015 roku ma zostać przeprowadzony audyt działalności spółki w latach 2010-13. Jednocześnie Janukowycz zlecił premierowi Mykole Azarowowi obniżenie cen gazu dla gospodarstw domowych do 30 grudnia tego roku. W tym celu rząd będzie musiał wprowadzić zmiany do funkcjonującego systemu dopłat. Ministerstwo energetyki i przemysłu węglowego ma także zmniejszyć ceny gazu dla odbiorców przemysłowych (w 2014 roku obniżka ma sięgnąć 27,7 procent). Będzie to możliwe dzięki zmianom w umowie gazowej z Rosją, która zgodziła się na co-kwartalną renegocjację cen dostaw. Od stycznia do marca Ukraińcy mają sprowadzać surowiec taniej o 32,9 procent, za $268,5/1000 m3. Kijów zgromadził w magazynach gazowych 16,5 mld m3 surowca. Jednakże 8 mld m3 to surowiec kupiony w starej cenie ponad $400/1000m3, co ograniczy możliwości obniżek dla odbiorców przemysłowych.
Serbia: UE blokuje South Stream przez sytuację na Ukrainie
(UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Minister Energetyki Serbii Zorana Mihajlovic zadeklarowała, że jej kraj będzie uczestniczył we wszystkich rozmowach na temat South Stream w Brukseli. Jej zdaniem budowa gazociągu będzie postępować, pomimo faktu, że projekt nie spełnia wymogów trzeciego pakietu energetycznego Unii Europejskiej. Mihajlovic wyraża przekonanie, że zakwestionowanie umów międzypaństwowych w sprawie budowy poszczególnych odcinków rury na terenie Europejskiej Wspólnoty Energetycznej to element przepychanek między Brukselą a Moskwą w sprawie Ukrainy, która na koniec listopada zrezygnowała z podpisania umowy stowarzyszeniowej z Unią a w grudniu zmieniła zapisy umowy gazowej z Rosjanami i przyjęła od nich obietnicę pożyczki na kwotę 15 mld dolarów w formie skupu państwowych papierów wartościowych w wydzielonych transzach. Mihajlovic deklaruje, że Serbia nie zrobi niczego, co opóźniłoby proces jej integracji z Unią Europejską, dlatego dostosuje się do wymogów Brukseli.
Katar zwiększy eksport LNG do Europy
(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Katar chce zwiększyć eksport LNG do klientów europejskich o 22 procent w przyszłym roku. Katarczycy sprzedają surowiec brytyjskim i niemieckim firmom. Także Polskie LNG podpisało umowę gazową na dostawy LNG z Kataru od 2014 roku. Dostawy dla Europy w 2014 roku mają wynieść w sumie 71.5 mln ton metrycznych. To reakcja na spodziewany wzrost konkurencji ze strony Australii, która ma wejść ze swoim LNG na Stary Kontynent w 2015 roku. Do 2020 roku Australijczycy mają strącić Katar z pozycji światowego lidera eksportu gazu skroplonego.
Europa chce kupować gaz z Iranu
(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Wysoki rangą dyplomata irański przekazał agencji SHANA informacje jakoby kraje europejskie były wysoce zainteresowane sprowadzaniem gazu z Iranu. W grudniu minister energetyki Turcji Taner Yildiz zapowiedział, że pięć europejskich firm prowadzi rozmowy na temat sprowadzania surowca za pomocą nowej rury z Iranu, przez terytorium Turcji. Ankara jest gotowa stać się krajem tranzytowym na potrzeby takiego handlu. Także Turcja chce zwiększyć import gazu ziemnego z Iranu (obecnie 10 mld m3/rok).
Azerbejdżan nie sprzeda więcej gazu Gazpromowi
(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Pomimo starań Rosjan azerski SOCAR zdecydował, że utrzyma sprzedaż gazu ziemnego do Rosji na obecnym poziomie około 1,5 mld m3 rocznie. Gazprom chciał podwoić ten wolumen. Baku tłumaczy decyzję firmy faktem, że złoża z których pochodzi gaz dla północno-kaukaskich odbiorców na terenie Rosji (Umid, Bulla-Deniz) dają na razie zbyt mało gazu, by myśleć o zwiększeniu eksportu na tym kierunku.
W 2013 roku Gazprom utrzyma poziom wydobycia gazu z 2012 roku
(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)
Rosyjski Gazprom wyliczył, że produkcja gazu ziemnego w 2013 roku osiągnie poziom 488 mld m3, podobnie jak w 2012 roku. Wcześniej Rosjanie spodziewali się większego wydobycia (485 mld m3). Tymczasem według wstępnych prognoz produkcja w 2014 roku ma wynieść 490,66 mld m3.
Rosjanie i Niemcy postawią wiatraki na Morzu Białym
(RBTH/WOJCIECH JAKÓBIK)
W Obwodzie Archangielskim powstaje jedna z największych farm wiatrowych w Europie. Dzięki współpracy rosyjskiego Meżregionsojuzenergo z niemieckim SoWiTec na Morzu Białym powstanie farma o początkowej mocy 150-200 MW. Projekt ma kosztować 16 mld rubli (500 mld dolarów). Ma ruszyć na przełomie 2015 i 2016 roku.
Rosnieft będzie handlował ropą w USA
(REUTERS/RIGZONE/EINNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Morgan Stanley zgodził się na sprzedaż większości akcji w projektach handlu ropą naftową na terenie Ameryki Północnej rosyjskiemu Rosnieftowi. Rosjanie chcą rozwinąć własną sprzedaż surowca, którą na tym kontynencie prowadzą poprzez pośredników. Transakcja była możliwa dzięki zgodzie Exxon Mobil na wejście Rosnieftu do amerykańskich projektów w Zatoce Meksykańskiej, Teksasie i Kanadzie w zamian za dopuszczenie do inwestycji w Arktyce. Porozumienie w tej sprawie zostało zawarte między firmami w 2011 roku. Rosjanie nie kupią jednak infrastruktury Morgan Stanley, co ma uśmierzyć niepokój Waszyngtonu, który mógłby obawiać się zwiększonego wpływu Rosnieftu na amerykański sektor naftowy. Ruch Morgan Stanley to element większego trendu w Ameryce Północnej gdzie banki i domy handlowe (Deutsche Bank, JP Morgan) sprzedają udziały w swoich projektach handlu surowcami. Są nimi zainteresowane opływające w kapitał kraje BRICS na czele z Brazylią, Chinami i Rosją. Morgan Stanley miał rozmawiać o sprzedaży omawianych udziałów także z Sinopec i Petrobras. Rosnieft odmawia komentarza w tej sprawie.
Obawy przed nadpodażą ropy naftowej w USA
(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)
Rewolucja łupkowa w USA sprawiła, że spadają ceny ropy naftowej. W piątek baryłka ropy na US West Texas Intermediate kosztowała około $100. Według dyrektora wykonawczego Continental Resources Harolda Hamma, reakcją przemysłu naftowego w USA może być zmniejszenie wydobycia ropy naftowej, w celu podniesienia tej ceny i zwiększenia zysków. Z tego powodu nie spodziewa się on dalszych obniżek. Jego zdaniem rewolucja cenowa znana z sektora gazu ziemnego w USA nie powtórzy się w sektorze naftowym. Obawy przed nadpodażą ropy naftowej potęgują obostrzenia federalne ograniczające możliwość eksportu amerykańskiego surowca. Hamm przekonuje, że zakaz powinien zostać zniesiony.
Atak na ropociąg w Jemenie
(AFP/TERESA WÓJCIK)
W sobotę, 28 grudnia br. kilku uzbrojonych i zamaskowanych napastników wysadziło w powietrze jeden z głównych ropociągów w prowincji Hadramaut, we wschodniej części Jemenu. Jak się podejrzewa, ataku dokonano na skutek wzrostu napięcia między władzami Jemenu, a separatystami z południa kraju. Są oni związani z jedną z grup lokalnego plemienia stanowiącego zaplecze Al- Kaidy. Władze Jemenu poinformowały, że trwają poszukiwania sprawców. Ropociąg kontrolowany przez zagraniczne koncerny paliwowe został na tyle uszkodzony, że trzeba był wstrzymać wydobycie. Ropociąg w ciągu doby transportuje 120 tys. baryłek surowca.
Ropa i gaz z łupków w Nowej Zelandii
(GAS & OIL/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)
Nowa Zelandia posiada jedne z bogatszych na świecie zasobów gazu i ropy z łupków. Zagłębie East Coast Basin o powierzchni ponad 5 tys. mil kw. kryje dwa duże, o wyjątkowej grubości złoża łupków Whangai i Waipawa. Rządząca w Nowej Zelandii konserwatywna Partia Narodowa aktywnie wspiera poszukiwania i wydobycie gazu i ropy ze złóż niekonwencjonalnych uznając znaczenie nowych surowców energetycznych dla pobudzania wzrostu gospodarczego, tworzenia nowych miejsc pracy oraz niezależności energetycznej kraju. Sprzyjają nowej branży zwłaszcza uchwalone niedawno specjalne przepisy podatkowe.
INFRASTRUKTURA
Konsultacje społeczne Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r.
(www.mir.gov.pl)
Od 2 stycznia do 5 lutego 2014 r. potrwają konsultacje społeczne projektu Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.).
Projekt Dokumentu wraz z formularzem on-line zgłaszania uwag dostępny jest na stronie www.srt-2020.pl
Styliński: Rozwiązywanie kontraktów drogowych osłabia zaufanie do polskiego rynku budowlanego
(www.pzpb.com.pl)
– Zgodnie z niedawnymi informacjami miało dojść rzekomo do rozwiązania umowy na budowę S69. Wykonawca zdementował to jednak. Nie wchodząc w tym miejscu w rozważania czy i na jakich podstawach miało dojść do rozwiązania umowy, warto zauważyć iż uwadze publicznej zdaje się umyka kwestia bodajże fundamentalna – czy przypadków rozwiązania umów pomiędzy wykonawcą a zamawiającym, w tym zwłaszcza GDDKiA – nie jest aby zbyt wiele – zauważa Jan Styliński, prezes PZPB. Należałoby spojrzeć na problem z szerszej, kilkuletniej perspektywy. Żaden zapowiadany korytarz transportowy nie został ukończony, na każdym z nich doszło natomiast do rozwiązania umów wykonawczych i wyboru nowych wykonawców.
Ponad połowa rynku budowlanego skupiona w ręku pięciu województw.
(www.pzpb.com.pl)
Na polskim rynku budowlanym obserwuje się jego coraz większą koncentrację w pięciu głównych regionach Polski, w których wytwarzane jest 55 proc. produkcji budowlanej. Samo woj. mazowieckie odpowiada za ponad 18 proc. rynku. Kolejne 37 proc. należy do woj. śląskiego, wielkopolskiego, małopolskiego i dolnośląskiego – informuje firma doradcza PMR. Analitycy PMR przeanalizowali bazę ponad 1000 planowanych inwestycji. Wnioskować można, że w najbliższych latach nie nastąpi zmiana trendu skupienia się inwestycji w piątce regionów kraju, a wręcz ta tendencja może przybrać na sile. Najbliższe lata w branży budowlanej ponownie zostaną zdominowane przez inwestycje infrastrukturalne.
Propozycja standardu oznakowania poziomego w UE
(www.pkd.org.pl)
Federacja Drogowa UE (ERF) proponuje państwom członkowskim przyjęcie standardu oznakowania poziomego dróg. Ma on opierać się na zasadzie 150X150, co oznacza 150 mm jako minimalną szerokość linii i minimalną odblaskowość 150 jednostek dla jezdni suchej (poziom R3) i 35 jednostek (poziom RW2) dla mokrej przy padającym deszczu. Oznakowanie poziome dróg jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo – stwierdza ERF w swoim stanowisku, opublikowanym w Brukseli. Dokument, zatytułowany „Znacząc drogę ku bezpieczniejszej przyszłości”, przypomina, że inwestycja w oznakowanie dróg jest jedną z najbardziej efektywnych w podnoszeniu bezpieczeństwa.
Pociągi przystaną na Niedźwiadku
(www.ztm.waw.pl)
Od 7 stycznia 2014 r. na nowym przystanku kolejowym Warszawa Ursus Niedźwiadek będą mogły zatrzymywać się pociągi. Pasażerowie będą mieli do wyboru albo SKM – linię S1 albo pociągi Kolei Mazowieckich, w których są honorowane – w ramach Wspólnego Biletu – bilety ZTM od dobowego „wzwyż”. Przystanek będzie przystankiem granicznym między pierwszą a drugą strefą biletową. Oznacza to, że pasażerowie wsiadający na nim do pociągów jadących w kierunku centrum Warszawy, będą mogli korzystać z biletów ważnych tylko w pierwszej strefie biletowej. Dzięki nowemu przystankowi mieszkańcy Niedźwiadka dojadą do centrum miasta pociągiem w czasie nieprzekraczającym 20 minut.
Drogowe prezenty na Gwiazdkę
(www.um.warszawa.pl)
To prawdziwe święta zmotoryzowanych – GDDKiA otworzyła aż trzy budowane odcinki dróg, dzięki czemu łatwiej wjechać i wyjechać z Warszawy w kierunku południowym i zachodnim. GDDKiA otworzyła połączenie Alej Jerozolimskich z Południową Obwodnicą Warszawy czyli odcinek trasy Salomea-Wolica od węzła Salomea do węzła Opacz. Dzięki włączeniu do ruchu całego węzła Salomea ulica „Nowolazurowa” prowadząca od Alej Jerozolimskich do ul. ks. J. Chrościckiego we Włochach uzyskała połączenie z Alejami we wszystkich kierunkach. Rządowa agenda otworzyła również przedłużenie ul. Gierdziejewskiego w Ursusie do ul. Połczyńskiej. Nowa jezdnia łączy Ursus z Bemowem.
Gierdziejewskiego oddana do ruchu
(www.gddkia.gov.pl)
Pierwsi kierowcy skorzystali z nowo wybudowanej ul. Gierdziejewskiego w Ursusie.
Celem prac było skomunikowanie Konotopy i Zachodniego Ursusa położonych po obu stronach torów z Warszawy do Poznania. W ramach inwestycji powstała nowa prawie półtorakilometrowa dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach zapewniająca połączenie z ul. Połczyńską w Warszawie wraz z wiaduktem nad linią kolejową Warszawa – Poznań. Wybudowane zostały także drogi dojazdowe, chodniki i ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wartość kontraktu na roboty budowlane wynosiła 64 mln zł.
Likwidacja barier architektonicznych w stolicy
(www.edroga.pl/UM Warszawa)
Milion złotych w przyszłorocznym budżecie przeznaczyła Rada m.st. Warszawy na likwidację barier architektonicznych. Dzięki temu uda się usunąć część z nich przy okazji remontów i inwestycji. Rada przyjęła poprawki do budżetu na 2014 r., w ramach których przeznaczono dodatkowy 1 mln zł na potrzeby związane z usuwaniem barier architektonicznych w mieście. – Dziś wszystkie nowe inwestycje są przygotowywane w taki sposób, aby nie stwarzały barier utrudniających poruszanie się po mieście – poinformowała Hanna Gronkiewicz-Waltz. – Sukcesywnie likwidowane są istniejące bariery architektoniczne, tabor komunikacji miejskiej niemal w całości jest niskopodłogowy.
Gdańskim rowerzystom zimno nie przeszkadza
(www.edroga.pl/UM Gdańsk)
Nawet w najzimniejsze grudniowe dni skrzyżowanie ulic 3-go Maja i Nowe Ogrody w Gdańsku pokonuje ponad pół tysiąca rowerzystów. Wiadomo o tym dzięki nowemu systemowi zliczającemu jednoślady. Przy drodze rowerowej wzdłuż ul. 3-go Maja, przy skrzyżowaniu z ul. Nowe Ogrody, pojawił się drugi już licznik rowerowy w Gdańsku. Od pierwszego, zainstalowanego w listopadzie przy al. Grunwaldzkiej, różni się tym, że zlicza rowery jadące we wszystkich kierunkach, w obrębie całego skrzyżowania. Zakup systemu zliczającego rowerzystów za kwotę prawie 84 tys. złotych sfinansowano ze środków unijnego projektu Central MeetBike.
Projektujemy kolejny fragment warszawskiego ringu
(www.gddkia.gov.pl)
Podpisana została umowa na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do budowy węzła „Lubelska”. Kontrakt wart blisko 957 tys. zł zrealizuje Mosty Katowice Sp. z o. o. Zostanie zaprojektowany dwupoziomowy węzeł na przecięciu planowanych dróg S17, S2 i A2, który ułatwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Warszawy na wschód. Zakres zleconej dokumentacji obejmuje węzeł, drogi dojazdowe do obsługi okolicznych nieruchomości, urządzenia BRD i ochrony środowiska. Wykonawca do marca 2015 r. ma wykonać projekt budowlany wraz materiałami do uzyskania ZRID oraz dokumentację przetargową do wszczęcia postępowania, na wybór firmy, która zrealizuje prace w systemie „projektuj i buduj”.
W Krakowie rusza przebudowa torowiska tramwajowego
(www.edroga.pl/Magiczny Kraków)
W najbliższych dniach rozpocznie się przebudowa ciągu tramwajowo-drogowego od ronda Mogilskiego do placu Centralnego. Miasto ma już decyzję o pozwoleniu na budowę dla tej inwestycji. Natomiast zmiany w komunikacji miejskiej zostaną wprowadzone w przyszłym roku. Niezależnie od tego, krakowskie wodociągi prowadzą przekładkę mediów w rejonie skrzyżowania Mogilska-Cystersów. Trwa również budowa podstacji trakcyjnej Wieczysta, która jest niezbędna dla modernizowanej linii tramwajowej do Nowej Huty. Całkowita wartość projektu wynosi 143 mln zł. Zadanie będzie dofinansowane z funduszy unijnych. Zmodernizowaną linią tramwajową będzie można podróżować za około 2 lata.
Stacje Oborniki Śląskie i Skokowa na półmetku modernizacji
(www.plk-sa.pl)
Nie zwalniają tempa prace przy modernizacji linii kolejowej E 59 między Wrocławiem a Poznaniem. Na stacji Skokowa jest już nowy peron i trwa budowa przejścia pod torami. Oborniki Śląskie zyskują przejście podziemne pod stacją. Zbudowany jest także peron nowego przystanku Wrocław Osobowice Cmentarz. Zakończenie prac na jednym z torów na stacji Oborniki Śląskie oraz na stacji Skokowa oznacza rozpoczęcie robót na sąsiednich torach. Kontynuowana będzie budowa przejść podziemnych i peronów. W 2014 r. wykonawca będzie przebudowywał torowisko i sieć trakcyjną pomiędzy stacją Wrocław Osobowice a Pęgowem.
Zmiana wymiaru ulgi ustawowej dla nauczycieli.
(www.skm.pkp.pl)
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. informuje, że od dnia 1 stycznia 2014 roku: 1) nauczyciele przedszkoli publicznych lub niepublicznych oraz nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponad gimnazjalnych – publicznych lub niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych; 2) nauczyciele akademiccy będą mieli prawo do ulgi 33% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych – dotychczas (za wyjątkiem nauczycieli przedszkoli publicznych lub niepublicznych, którzy nie mieli prawa do ulg ustawowych) przysługiwała im ulga w wymiarze 37%.
Potwierdzenia zgodności wyrobu z typem – procedura postępowania w zakresie nadzoru prowadzonego przez prezesa UTK
(www.utk.gov.pl)
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego informuje, że praktyka w zakresie sprawowanego nadzoru nad potwierdzaniem zgodności wyrobu z typem będzie przebiegała w niżej opisany sposób: Podmiot wprowadzający do obrotu/eksploatacji wyrób/partię wyrobu, ma obowiązek pisemnie zawiadomić, właściwy terytorialnie Oddział Terenowy UTK, o zamiarze jego wprowadzenia – z wyprzedzeniem co najmniej 7 dni kalendarzowych. Wnioski złożone przed dniem 20 grudnia 2013 r., a nierozpatrzone przez prezesa UTK, należy traktować jako zawiadomienie o zamiarze wprowadzenia wyrobu/partii wyrobu do obrotu/eksploatacji. Jednocześnie ww. wnioski podlegają wskazanej procedurze nadzoru prezesa UTK.
Naruszenie przepisów przez PKP PLK S.A. na linii kolejowej 156 Bukowno – Jaworzno Szczakowa
(www.utk.gov.pl)
Prezes UTK zobowiązał PKP PLK do wskazania i wprowadzenia ograniczeń eksploatacyjnych na linii kolejowej nr 156 Bukowno – Jaworzno Szczakowa. Nieprawidłowości wykazane przez prezesa UTK podczas kontroli, polegały na eksploatowaniu drogi kolejowej linii nr 156 przy niezapewnieniu stabilności i trwałości konstrukcji jej nawierzchni, bez zapewnienia właściwego utrzymania nawierzchni w stanie zapewniającym pełną sprawność toru kolejowego, bez zapewnienia utrzymania znaków w stanie gwarantującym ich czytelność i poprawną widoczność oraz zapewnienia właściwej widoczności w związku z usytuowaniem krzewów i drzew w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru kolejowego.
Decyzje prezesa UTK w zakresie ograniczenia eksploatacji lokomotyw jednokabinowych
(www.utk.gov.pl)
Prezes UTK ograniczył eksploatację czterech pojazdów kolejowych, lokomotyw spalinowych SU42 i SP32, przewoźnika Przewozy Regionalne Sp. z o.o., do przypadków wykonywania przewozów kolejowych w sposób gwarantujący bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Podczas wykonywania przez prezesa UTK czynności kontrolnych Przewozy Regionalne Sp. z o.o. stwierdzono, że przy jeździe lokomotywami SU42 i SP32 „kabiną do tyłu” występuje ograniczenie widoczności szlaku kolejowego, wskaźników i semaforów usytuowanych przy poszczególnych torach linii kolejowych. M.in. maszynista nie ma bezpośredniego dostępu do hamulca zespolonego i urządzeń czujności.
Więcej autobusów na lotnisko
(www.airport.gdansk.pl)
Z dniem 04.01.2014 (sobota) wydłużeniu ulegnie trasa linii autobusowej 122. Zamiast kończyć swój bieg we Wrzeszczu, autobusy tej linii pojadą dwukierunkowo nową trasą od Galerii Bałtyckiej (bez zajazdu do Wrzeszcza PKP) przez al. Żołnierzy Wyklętych i ul. Słowackiego aż do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Dzięki nowej trasie nie tylko sopocianie ale również mieszkańcy gdańskich dzielnic północnych zyskają nowe bezpośrednie połączenie z portem lotniczym. Zmianie ulegną wszystkie rozkłady jazdy linii 122, dla której zostanie wprowadzona nowa częstotliwość kursów co 60 minut.
Austrian Airlines uruchomi w sezonie letnim 2014 dodatkowe rejsy na trasie Kraków-Wiedeń.
(www.krakowairport.pl)
Zwiększenie liczby lotów na tej trasie to efekt negocjacji Kraków Airport z austriacką linią lotniczą. Uruchomione przez Austrian Airlines dodatkowe rejsy zastąpią likwidowane połączenia PLL LOT. Godziny operacji lotniczych będą dostosowane do potrzeb klientów biznesowych oraz pasażerów korzystających z lotów tranzytowych przez Wiedeń. Rejsy odbywać się będą 6 razy w tygodniu. Wylot z Krakowa o godz. 7:20, rejs powrotny z Wiednia o godz. 20:50. Bilety są już dostępne w systemie rezerwacyjnym przewoźnika.
Jeszcze więcej połączeń dla biznesu
(www.airport.wroclaw.pl)
Informujemy, że linie lotnicze Eurolot oraz Lufthansa ogłosiły nowe połączenia z Wrocławia do największych lotnisk europejskich. Od 3 marca 2014 r. polecimy z Eurolotem do głównych lotnisk: Paryża (poniedziałki, środy, piątki), Brukseli (wtorki, czwartki, piątki), Mediolanu (wtorki, czwartki, niedziele) oraz Zurychu (poniedziałki, środy, piątki, niedziele).
Do oferty przewoźnika powróciło również połączenie Wrocław – Gdańsk. Również w marcu linia lotnicza Lufthansa uruchomi trzecie połączenie do Monachium. Samoloty będą latały na tej trasie od poniedziałku do soboty, wylot z Wrocławia o godzinie 6 rano. Wieczorny samolot z Monachium będzie zabierać pasażerów do Wrocławia o 21.50.
Port Lotniczy Lublin skończył rok
(www.airport.lublin.pl)
Minął rok odkąd w Porcie Lotniczym Lublin wylądował pierwszy samolot. W trakcie dwunastu miesięcy działalności 188 369 pasażerów wybrało lubelskie lotnisko. Dzięki niemu mieszkańcy Lubelszczyzny mogli skorzystać z wakacyjnych połączeń czarterowych. – Jestem zadowolony z dotychczasowych wyników jakie udało nam się osiągnąć. Mamy trzech przewoźników i regularne loty do 5 destynacji. Już wiemy, że w następnym roku rozpoczną się loty do Mediolanu. Nadal prowadzimy rozmowy z liniami lotniczymi, nie tylko z niskokosztowymi. Naszym priorytetem jest dalsza rozbudowa siatki połączeń w 2014 roku – mówi prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Wójtowicz.
WizzAir rozpoczyna loty z Katowic do Grenoble
(www.prtl.pl)
Wizz Air zainaugurował loty z Katowic do Grenoble (Francja). Uruchamiając loty pomiędzy Katowicami a Grenoble, Wizz Air rozszerza ofertę regularnych połączeń pomiędzy Polską i Francją. Pierwszy samolot na tej trasie wystartował z Katowic z ponad 100 pasażerami na pokładzie. Połączenie z Katowic do Grenoble będzie odbywać się raz w tygodniu; w soboty. – Dzięki uruchomieniu nowego lotu lotnisko w Katowicach może pochwalić się już 24 trasami obsługiwanymi przez Wizz Air. Mamy nadzieję, że tanie połączenie oferowane przez Wizz Air pobudzi rozwój segmentu turystycznego w obydwu krajach, powiedział Daniel De Carvalho, rzecznik prasowy Wizz Air.
Air France-KLM sprzedają CityJet
(www.prtl.pl)
Grupa Air France-KLM poinformowała o otrzymaniu od niemieckiej grupy Intro Aviation oferty zakupu regionalnej linii CityJet oraz jej spółki zależnej VLM. Warunki finansowe transakcji nie zostały podane do wiadomości. Według oświadczenia Air France-KLM, Grupa spodziewa się sfinalizowania transakcji w pierwszym kwartale 2014 r. Założone w 1973 r. Intro Aviation zakupiły od British Airways w 2003 r. za umowną cenę 1 euro – niemieckie linie Deutsche BA. Po zmianie nazwy na DBA, w 2006 r. linia została odsprzedana airberlin.
W tym samym roku, Intro Aviation przejęły udziały większościowe w niemieckiej grupie LTU, a następnie odsprzedały airberlin w 2007 roku.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak