AlertWszystko

Airbus Helicopters opracowuje i testuje w Polsce nowe wirniki dla śmigłowców

(Airbus Helicopters)

Airbus Helicopters sfinansował budowę zaawansowanego, pełnowymiarowego stanowiska do testowania wirników nośnych na Politechnice Łódzkiej, aby zwiększyć potencjał swojego akademickiego partnera w kolejnym pionierskim projekcie z zakresu badań i technologii. Stanowisko zostało wykorzystane do przeprowadzenia badań i testów nowatorskich konstrukcji wirników dla przyszłych wiropłatów Airbus Helicopters, w ramach projektu przydzielonego rok temu przez spółkę Politechnice Łódzkiej i kilku lokalnym przedsiębiorstwom z sektora MSP.  

Mające 12 metrów wysokości i średnicy stanowisko testowe pozwala na bardzo szczegółowe badania w warunkach zbliżonych do realnych. To unikatowe na skalę światową narzędzie tego typu, ponieważ umożliwia testowanie dwóch wirników równocześnie w bardzo zaawansowanych konfiguracjach.

Nowa generacja wirników charakteryzuje się wyższą sprawnością energetyczną, mniejszą masą i znacznie obniżoną emisją akustyczną w porównaniu do obecnie stosowanych systemów. Co istotne, nowe wirniki testowane w Polsce zostały zaprojektowane i były rozwijane w łódzkim Biurze Projektów i Badań Airbus Helicopters.

– To pierwsze na świecie badania i testy wirników wykonane na taką skalę w tej konkretnej technologii. Jesteśmy zadowoleni, że do współpracy zaangażowaliśmy naszego stałego partnera, Politechnikę Łódzką” – powiedział Jean-Brice Dumont, Wiceprezes Wykonawczy ds. Inżynierii a także Dyrektor Techniczny Airbus Helicopters. – Teraz będziemy oceniać wyniki testów oraz możliwości zastosowania tej technologii w naszych przyszłych produktach.

Pierwszy etap testów wirników nośnych zaprojektowanych dla przyszłej generacji zarówno komercyjnych, jak i wojskowych wiropłatów Airbus Helicopters, zakończy się w Łodzi w połowie czerwca. Po dokonaniu analizy wyników i wprowadzeniu nowych konfiguracji, kolejne badania powinny zostać przeprowadzone w ciągu kilku miesięcy.

To już ósmy projekt zlecony Politechnice Łódzkiej przez Airbus Helicopters. Zespół składający się z blisko 50-osobowego grona naukowców tej uczelni prowadzi prace m.in. nad nowoczesnymi wirnikami do śmigłowca hybrydowego, wałami napędowymi do dużych śmigłowców wielozadaniowych, rewolucyjnym systemem napędowym do małych śmigłowców, łopatami z kompozytów czy nowoczesnymi fotelami do śmigłowców.

Współpraca Airbus Helicopters z polską nauką wykracza poza Łódź. Politechnika Gdańska oraz Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu są odpowiedzialne za realizację projektów z dziedziny diagnostyki śmigłowców (HUMS), systemów (np. nowej generacji system aktywnej kontroli drgań) czy wyposażenia (np. innowacyjna wyciągarka do śmigłowców). W najbliższym czasie do tej grupy dołączy także Politechnika w Bydgoszczy, w której rozpoczną się prace nad zastosowaniem nowych materiałów.

– Chcielibyśmy by Polska wdrażała innowacyjne strategie wraz z Airbus Helicopters – powiedział Tomasz Krysiński, Wiceprezes i Dyrektor ds. Badań i Innowacji w Airbus Helicopters. – Współpraca ta obejmuje dostęp do technologii, w tym kody źródłowe, prace rozwojowe, testy, produkcję oraz eksport nowoczesnych produktów i systemów.

 


Powiązane artykuły

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Udostępnij:

Facebook X X X