InfrastrukturaKolejeWszystko

Dutkiewicz: Nowy system ERTMS/ETCS poziom 2/GSM-R podwyższy poziom bezpieczeństwa na kolei

Na odcinku kolejowym Warszawa Zachodnia-Koluszki i Koluszki-Łódź Widzew nastąpi wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziom 2/GSM-R. Umowę w tej sprawie podpisało konsorcjum firm Thales Polska sp. z o.o. (lider), Strabag Rail Polska sp. z o.o. i Feroco S.A. oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wykonawcy w ramach zadania zaprojektują i wykonają także Lokalne Centrum Sterowania Skierniewice.

– Odcinek Warszawa Zachodnia – Koluszki – Łódź Widzew stanowić będzie część wdrożenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2/GSM-R na liniach kolejowych naszego kraju. System ten w pierwszym rzędzie ma podwyższyć poziom ich bezpieczeństwa – informuje w rozmowie z naszym portalem Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Dzięki nowemu systemowi powinna także nastąpić poprawa warunków prowadzenia ruchu kolejowego.

– Odcinek Warszawa Zachodnia – Koluszki – Łódź Widzew, na którym ma zostać wdrożony ERTMS/ETCS poziom 2/GSM-R, to jedna z najważniejszych linii kolejowych w naszym kraju – tłumaczy Dutkiewicz. – Chodzi zwłaszcza o jego fragment między Warszawą, a  Grodziskiem Mazowieckim. Przejeżdżają tędy wszystkie pociągi jadące z Gdańska do Krakowa.

W opinii Dutkiewicza system ten podwyższa elektroniczny nadzór nad działaniami maszynistów. – Ponadto wprowadza nowoczesny kanał komunikacji głosowej w systemie cyfrowym. Bowiem do dzisiaj na kolei funkcjonuje komunikacja głosowa, analogowa. Nowy system wyposażony jest dodatkowo w funkcjonalności do tej pory nie występujące w PKP. Na przykład informacje tekstowe wysyłane między pracownikami zaangażowanymi w prowadzenie ruchu kolejowego.

– Częściowo system ten już funkcjonuje na Centralnej Magistrali Kolejowej. A obecnie PKP PLK prowadzi prace związane z jego instalacją na trasie od granicy z Niemcami, przez Legnicę, Wrocław, aż do Opola. Analogiczna sieć będzie także instalowana m.in. na trasie z Warszawy do Gdańska. Cały system będzie zainstalowany w ciągu kilku kolejnych lat na co najmniej kilku tysiącach km linii kolejowych w Polsce. W większości zostanie sfinansowany z funduszy unijnych – informuje Dutkiewicz.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X