icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

14.02.2014 ALERT

ENERGETYKA

Niemcy nie rezygnują z wyłączenia przemysłu z zielonych dopłat

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Niemiecka rewolucja energetyczna jest subsydiowana przez dopłaty do rachunków za energię elektryczną. Są z nich zwolnione firmy z sektora ciężkiego przemysłu. Komisja Europejska bada czy wyłączenie jest zgodne z unijnym prawem. Mimo to, Niemcy nie rezygnują z niego. Według Federalnego Biura Kontroli Gospodarki i Eksportu zeszłym roku wartość ulgi dla przemysłu wyniosła 4 mld euro. W tym roku ma wynieść 5,1 mld euro. Jeśli Komisja uzna, że wyłączenie było nielegalne – firmy jak BASF czy ThyssenKrupp będą musiały zwrócić dopłaty, z których zostały bezprawnie zwolnione. Berlin przekonuje, że ulgi sa uzasadnione bo chronią przemysł przed negatywnym skutkiem rozwoju energetyki odnawialnej. Godzą się na ustępstwa wobec KE, ale deklarują, że nie zrezygnują z ochrony własnego przemysłu.

Lwowski samorząd upomina się o informacje nt. umowy z Chevronem

(OIL & GAS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisja do spraw środowiska i surowców naturalnych lwowskiego samorządu ma przyjrzeć się porozumieniu między rządem ukraińskim a Chevronem podpisanym w zeszłym roku. Władze lokalne domagają się od centralnych więcej informacji na temat porozumienia o współpracy na polu Ollsekoje między Amerykanami a Nadrą Olleskają, która została zatwierdzona przez samorząd na początku października 2013 roku.

Naftogaz wstrzymuje dostawy gazu za długi

(UKR INFORM/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraiński monopolista gazowy Naftogaz wstrzymuje dostawy gazu do regionów o największym procentowym udziale klientów, którzy zalegają za rachunkami. Najbardziej zadłużone regiony to Winnica, Żytomierz, Zaporoże, Lwów, Czernichów, Czerkasy, Chersoń, Sumy, Odessa, Czerniewice i Kirowograd. Firmy dostarczające ogrzewanie gazem w tamtych regionach zalegają ze spłatą około 25,5 mld hrywien. To przekłada się na problemy Naftogazu z opłaceniem długów wobec Rosji, za dostawy surowca w ramach umowy gazowej.

Bułgaria liczy na azerski gaz

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister gospodarki i energetyki Bułgarii Dragomir Stojnew potwierdził zainteresowanie dostawami gazu z Azerbejdżanu. Spotkał się z dyrektorem azerskiego SOCAR-u Rownagiem Abdullajewem. Pierwsze dostawy z tego kierunku do Europy dotrą w 2019 roku po uruchomieniu Korytarza Południowego (Gazociąg Południowokaukaski – SCP, Gazociąg Transanatolijski – TANAP, Gazociąg Transadriatycki – TAP) łączący rynek europejski ze źródłem surowca, złożami Szach Deniz. Bułgaria będzie mogła otrzymywać gaz z tego szlaku poprzez interkonektor z Grecją, w sprawie którego podpisano już memorandum o porozumieniu.

South Stream zgodnie z planem. W 2018 roku?

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazprom przekonuje, że budowa gazociągu South Stream przebiega zgodnie z planem a rura mająca transportować 63 mld m3 gazu ziemnego rocznie powstanie do 2018 roku. To odpowiedź na spekulacje, że firma ma nadal problem z ustaleniem trasy przebiegu rury mającej doprowadzać gaz na Bałkany. Tymczasem jeszcze w 2011 roku Rosjanie przekonywali, że South Stream ruszy z początkową przepustowością 16 mld m3/rok w 2015 roku. Te plany wydają się obecnie nieaktualne.

Wybuch na odwiercie Chevronu

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

W południowo-wschodniej Pensylvanii doszło do wybuchu na odwiercie Chevronu Lanco7h. Jedna osoba zginęła, druga została uznana za zaginioną. Od dwóch dni na miejscu zdarzenia utrzymuje się ogień. Firma deklaruje, że jej głównym celem jest powstrzymanie pożaru i zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i społeczności lokalnej.

Petrostany Zjednoczone Ameryki

(THE ECONOMIST/WOJCIECH JAKÓBIK)

The Economist pisze o zbawiennym wpływie rewolucji łupkowej na gospodarkę Stanów Zjednoczonych. Do 2020 roku ma dołożyć po 2-4 procent PKB rocznie do wzrostu gospodarczego w USA i tworzyć dwa razy więcej miejsc pracy niż branża samochodowa. Rewolucja pomaga także zagranicy, bo wypuszcza na rynek tani i łatwo dostępny surowiec. To także czynnik łagodzący politykę zagraniczną USA, którym nie zależy już tak bardzo na złożach na Bliskim Wschodzie. Stąd może wynikać złagodzenie linii Waszyngtonu w ostatnich latach. Dobry wpływ rewolucji na światowe rynki węglowodorów może spotęgować – zdaniem dziennikarzy The Economist – szybki rozwój eksportu LNG z USA. Tutaj pole do popisu ma prezydent Barack Obama, który mółby zliberalizować restrykcyjne przepisy odnośnie pozwoleń na eksport surowców poza granice Stanów.

INFRASTRUKTURA

Premier Donald Tusk odwołał Dyrektora GDDKiA

(ministerstwo infrastruktury)

Na wniosek wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej premier Donald Tusk odwołał z funkcji p.o. dyrektora GDDKiA Lecha Witeckiego. Decyzja jest wynikiem oceny całości działań podejmowanych przez dotychczasowe kierownictwo GDDKiA. W ostateczną fazę realizacji wchodzi wiele inwestycji drogowych finansowanych z kończącej się perspektywy finansowej. Równocześnie GDDKiA przygotowuje nową pulę inwestycji drogowych finansowanych z nowego budżetu UE na lata 2014-2020. – Obecne kierownictwo pracuje nad tym wielkim projektem inwestycyjnym od 6 lat. Niestety nie udało się ustrzec błędów. Najbardziej dotkliwe to liczne opóźnienia w harmonogramach prac i zła atmosfera współpracy z wykonawcami i całą branżą budowlaną – powiedziała Bieńkowska.

Ewa Tomala-Borucka nowym Dyrektorem GDDKiA

(ministerstwo infrastruktury)

Na wniosek wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej premier Donald Tusk powierzył obowiązki dyrektora GDDKiA Ewie Tomala-Boruckiej, dotychczasowej dyrektor śląskiego oddziału GDDKiA. Nowy dyrektor będzie pełnić swoje obowiązki do czasu wyłonienia w konkursie nowego dyrektora GDDKiA. – Rozpoczynamy kluczową kampanię inwestycyjną, więc od nowej dyrektor GDDKiA oczekuję sprawnej realizacji inwestycji oraz poprawy relacji z wykonawcami i branżą budowlaną – powiedziała wicepremier Elżbieta Bieńkowska.
Ewa Tomala-Borucka to praktyk z wieloletnim doświadczeniem, zarówno w projektowaniu i budowaniu dróg, jak i w nadzorze i zarządzaniu inwestycjami drogowymi.

Ryszard Petru przewodniczącym Rady Nadzorczej PKP S.A.

(ministerstwo infrastruktury)

Minister infrastruktury jako Walne Zgromadzenie PKP SA podjął decyzję o  powołaniu  Ryszarda Petru na przewodniczącego rady nadzorczej PKP SA. – Doświadczenie i wiedza nowego przewodniczącego rady nadzorczej PKP SA wzmocnią proces tworzenia sprawnej i nowoczesnej kolei w Polsce. PKP SA muszą się zmieniać, dlatego tak ważne jest, aby przy tych działaniach obecni byli ludzie, którzy uczestniczyli w wielu takich procesach, potrafią je dobrze określić i nadzorować – powiedział Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju, odpowiedzialny za transport kolejowy. Ryszard Petru jest przewodniczącym Towarzystwa Ekonomistów Polskich. Do 2011 r. pracował jako dyrektor zarządzający w pionie analiz, strategii i relacji inwestorskich w PKO BP.

Spotkanie w sprawie Przewozów Regionalnych

(ministerstwo infrastruktury)

W ministerstwie  infrastruktury odbyło się spotkanie z przedstawicielami samorządów województw, związków zawodowych, spółki Przewozy Regionalne (PR) oraz Agencji Rozwoju Przemysłu na temat przyszłości PR. Podczas spotkania zaprezentowana została analiza dwóch wariantów dalszego rozwoju przewozów regionalnych przygotowana przez stronę społeczną i samorządową. Będą one stanowić punkt wyjścia dla opracowania  dalszych kierunków rozwoju przewozów pasażerskich na poziomie regionalnym. Wariant pierwszy – przedstawiony przez związki zawodowe – przewiduje oddłużenie PR w oparciu o środki publiczne oraz nacjonalizację PR (czyli powrót do modelu sprzed grudnia 2008 r.).

Wariant drugi – przygotowany przez samorządy – zakłada regionalizację, czyli powołanie   przez samorządy województw PR spółek regionalnych i wniesienie do nich aportu w postaci składników majątku PR i zasobów kadrowych. Proces ten byłby połączony z oddłużeniem  PR w oparciu o środki publiczne. Wiceminister Zbigniew Klepacki potwierdził, deklarację rządu wyasygnowania odpowiednich środków finansowych na oddłużenie spółki PR, pod warunkiem przedstawienia planu naprawczego dającego gwarancje trwałej rentowności systemu przewozów regionalnych w Polsce.

Obwodnica Szczuczyna – ponowne otwarcie terminu na zgłaszanie należności

(GDDKiA)

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad działający poprzez GDDKiA Oddział w Białymstoku informuje o ponownym otwarciu 21-dniowego terminu na dokonanie zgłoszeń należności w związku z realizacją zamówienia „Budowa obwodnicy miejscowości Szczuczyn w ciągu drogi ekspresowej S 61/…/ na odcinku od km 197+550 do km 205+557 wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej”. Zgłoszenia należności wraz z kompletem dokumentów, o których mowa w ustawie z dnia 28 czerwca 2012 r. o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych, należy dokonać do 26 lutego 2014 r.

Nowoczesne Laboratorium Drogowe już otwarte

(GDDKiA)

W obrębie węzła Wrocław Zachód (Mokronos Dolny) przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia powstało nowoczesne Laboratorium Drogowe  w ramach Wydziału Technologii wrocławskiego Oddziału GDDKiA. Jest to jedno z kilku największych laboratoriów drogowych GDDKiA w Polsce, które stoją na straży jakości dróg krajowych i autostrad.. Obiekt posiada część laboratoryjną, halowo-magazynową oraz administracyjno-biurową o łącznej powierzchni ponad 3 000 m2. W Laboratorium Drogowym pracuje doświadczona kadra wysoko wykwalifikowana w zakresie prowadzonej działalności. Na Dolnym Śląsku personel Laboratorium pracuje na całej sieci dróg krajowych administrowanych przez GDDKiA, m.in. przy takich inwestycjach jak AOW i S8.

Trasa Łazienkowska bez zjazdów w kierunku Żoliborza i Wilanowa

(UM Warszawa)

Trwający remont estakad Trasy Łazienkowskiej w najbliższy weekend obejmie kolejne łącznice. W sobotę 15 lutego ok. godz. 22.00 wyłączone z ruchu zostaną estakady zjazdowe prowadzące od strony Pragi Południe w kierunku Żoliborza i Wilanowa. Trwa budowa estakad łączących Trasę Łazienkowską z Wisłostradą – powstają cztery ślimaki na lewym brzegu Wisły, po południowej stronie Trasy oraz jeden na prawym brzegu (łączy ul. Wał Miedzeszyński z Trasą Łazienkowską z północy na zachód). Kolejne dwie zostaną wyłączone z ruchu w sobotę 15 lutego ok. godz. 22. Wykonawca przystąpi do prac rozbiórkowych, które potrwają około trzech tygodni, potem rozpocznie się budowa nowych obiektów. Przez ok. 6 miesięcy wszystkie estakady przeznaczone do przebudowy będą wyłączone z ruchu.

Nowy dworzec PKP już w sobotę

(KRK Magiczny Kraków)

Od soboty, 15 lutego pasażerowie będą mogli korzystać z przestrzeni nowego dworca głównego PKP. Kasy biletowe, a także obszerna i nowoczesna przestrzeń handlowo-usługowa znajdą się w podziemiach pod peronami kolejowymi. Do nowego dworca najlepiej dostać się od ul. Bosackiej (dworzec RDA), bądź od ul. Pawiej (Galeria Krakowska). Nowa stacja Kraków Główny jest pierwszym podziemnym dworcem kolejowym w Polsce i jednym z najnowocześniejszych węzłów komunikacyjnych w kraju. W jednym miejscu zintegrowane będą usługi przewozowe oferowane przez kolej lokalną, dalekobieżną, Krakowski Szybki Tramwaj, autobusy miejskie, a także autokarową komunikację krajową i międzynarodową.

Nowy Kraków Główny to dworzec w całości zlokalizowany pod powierzchnią torów i peronów.

Marcowa korekta rozkładu jazdy

(PKP SA)

Od niedzieli, 9 marca br. wchodzi w życie korekta rozkładu jazdy pociągów. Wprowadzone zmiany są przede wszystkim wynikiem zapowiedzianych wcześniej intensywnych prac modernizacyjnych prowadzonych przez zarządcę infrastruktury (PKP PLK) na sieci kolejowej. Aby ułatwić pasażerom planowanie podróży PKP Intercity będzie szeroko informować o planowanych zmianach. Korekta rozkładu jazdy wynika z potrzeby dostosowania tras, terminów i godzin kursowania pociągów do prowadzonych modernizacji i prac torowych. W zeszłym roku zarządca infrastruktury wyremontował blisko 1,2 tys. km torów i wydał na ten cel około 5 mld zł.  Plan na ten rok zakłada wykorzystanie 9 mld zł i modernizację około 2 tys. km linii.

Drugi etap remontu warszawskiego mostu średnicowego

(PKP SA)

Na początku marca PKP PLK SA przystąpią do drugiego etapu remontu mostu średnicowego w Warszawie. Rozkład jazdy już uwzględnia te prace. Aby zapewnić przejezdność linii i do minimum ograniczyć utrudnienia związane z naprawą przewidziano naprzemienne zamykanie jednego z dwóch torów. Roboty uwzględnione są w obowiązującym od 9 marca 2014 r. rozkładzie jazdy. Będą prowadzone na torach dalekobieżnych. Remont pierwszego z dwóch torów, prowadzącego z Warszawy Wschodniej do Warszawy Centralnej rozpocznie się 9 marca i potrwa do 26 kwietnia br. Po zakończeniu tego etapu, wykonawca przejdzie na drugi tor – z Warszawy Centralnej do Warszawy Wschodniej. Zakończenie prac zaplanowano na 14 czerwca br. Most średnicowy ma 470 m.

Nowa inwestycja PKP S.A. w Gdyni

(PKP SA)

Po udanej współpracy z prywatnymi deweloperami przy projektach w Katowicach i Poznaniu, PKP SA oferuje kolejny grunt pod zabudowę komercyjną w takiej samej formule. Do zagospodarowania przeznaczono tereny w okolicy Dworca Głównego w Gdyni. Do wspólnego zagospodarowania pozostaje ponad 14 ha gruntu tzw. Międzytorza, położonego wzdłuż ul. Jana z Kolna i ul. Janka Wiśniewskiego. Teren inwestycyjny położony jest w odległości zaledwie 1 km od ścisłego centrum miasta i charakteryzuje się dobrym dostępem do środków komunikacji zbiorowej. W zależności od przedstawionych przez nich koncepcji, wartość całego przedsięwzięcia może wynieść nawet 900 mln zł.

Szybkie połączenie kolejowe Warszawa – Wrocław coraz bliżej

(PKP PLK)

Rewitalizacja trasy Częstochowa – Fosowskie zbliża się do półmetka. Odnowione tory pozwolą podróżnym jadącym z Warszawy przez Częstochowę i Opole dostać się do Wrocławia w ciągu około 3 godz. i 30 min. Prace na trasie Częstochowa – Fosowskie prowadzone są zgodnie z planem. Jeszcze pod koniec 2013 r. zrealizowano część działań przewidzianych 2014 r. Ekipy robocze przygotowały tory dla specjalnej maszyny PUN, która rozłoży nowe podkłady i szyny. Prace polegały przede wszystkim na oczyszczeniu tłucznia. Układanie szyn za pomocą maszyny PUN odbędzie się na tym odcinku w marcu i kwietniu 2014 r. Mimo zimowej pory cały czas trwają roboty na przejazdach kolejowych oraz na mostach wiaduktach i przepustach.

Koleje Mazowieckie partnerem kampanii społecznej „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży”

(Koleje Mazowieckie)

„Koleje Mazowieckie – KM” włączyły się w IV edycję kampanii społecznej „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży” zainaugurowanej na łamach miesięcznika „M jak Mama”. W ramach akcji w pociągach KM zostaną wyemitowane spoty reklamujące kampanię. Akcja „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży” ma zwrócić uwagę na sytuację i potrzeby przyszłych mam w przestrzeni publicznej oraz promować właściwe wzorce zachowań. Partnerem kampanii jest m.in. spółka „Koleje Mazowieckie – KM”. – Oprócz zamieszczenia specjalnych piktogramów i instalacji przewijaków w naszych pociągach, włączamy się także w akcje, mające na celu promocję dobrych zachowań – mówi Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.

Transakcje bezgotówkowe w kasach Kolei Mazowieckich

(Koleje Mazowieckie)

Wybrano wykonawcę w przetargu na dostawę i obsługę terminali płatniczych dla Kolei Mazowieckich. Zamówienie zrealizuje spółka Six Payment Services (Europe) SA. W nowe terminale płatnicze zostaną wyposażone kasy stacjonarne, należące do spółki. Teraz podróżni będą mogli zapłacić w kasach za bilet nie tylko gotówką, ale także  za pomocą karty płatniczej – mówi Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy KM. W postępowaniu przetargowym na dostawę 100 fabrycznie nowych urządzeń do przeprowadzania transakcji bezgotówkowych, ich obsługę i rozliczanie, złożone zostały dwie oferty. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy było kryterium ceny. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Six Payment Services (Europe) SA.

Rozkład jazdy pociągów SKM, obowiązujący od 9.3.2014 roku do 26.4.2014 roku.

(SKM Trójmiasto)

W niedzielę, 9 marca 2014 r., zacznie obowiązywać nowy rozkłady jazdy pociągów.
Do rozkładu jazdy wróciły pociągi SKM kursujące w relacji Gdańsk Główny – Tczew – Gdańsk Główny. W nocy z 10 na 11 oraz z 11 na 12 marca 2014 roku na odcinku Gdynia Główna – Gdynia Chylonia – Gdynia Główna, w związku z remontem i zamknięciem torów przez PKP PLK SA na ww. odcinku, uruchomiona zostanie Kolejowa Komunikacja Autobusowa.

DB Schenker Rail Polska kontynuuje współpracę z KWK Kazimierz-Juliusz

(DB Schenker Rail Polska)

DB Schenker Rail Polska kontynuuje współpracę z KWK Kazimierz-Juliusz na organizacje przewozów do Elektrowni wchodzących w skład Grupy Tauron. KWK Kazimierz- Juliusz to wieloletni partner handlowy DB SRP. Przedłużenie współpracy to duży sukces, gwarantowany wolumen przewozowy na 2014 r. to 200 tys. t węgla, który może zostać zwiększony o dodatkowe 50 tys. t przy wykonaniu gwarantowanego rocznego wolumenu. „Wieloletnia dobra współpraca, bardzo dobre relacje handlowe oraz elastyczne podejście do klienta to kluczowe czynniki naszego sukcesu.” powiedział Christian Schreyer, prezes DB SRP.

MAZOVIA – nowy produkt DB Schenker Rail Polska

(DB Schenker Rail Polska)

DB SRP rozszerza swoją sieć połączeń w kierunku wschodnim. Nowy pociąg liniowy Mazovia dociera trzy razy w tygodniu do Polski centralnej i północnej.

Zabrze, luty 2014)  DB SRP rozwija sieć połączeń pojedynczych wagonowych i grup wagonów. Nowy pociąg liniowy Mazovia, który pojechał pierwszy raz na początku stycznia łączy  przemysł i handel Niemiec i Czech z centralną Polską. Pociąg liniowy Mazovia kursuje trzy razy w tygodniu z Seddin pod Berlinem przez Frankfurt nad Odrą do Poznania. Stamtąd kursuje dwa razy w tygodniu  do Kutna leżącego na zachód od Warszawy. Nazwa pociągu Mazovia pochodzi od nazwy województwa, w którym znajduje się stolica.

LOTOS Kolej coraz mocniejszym graczem na polskich torach

(Lotos Kolej)

Kolejowa spółka Grupy Lotos SA przewiozła 50-mln tonę, licząc od rozpoczęcia jej działalności w 2003 r. To nie jedyne osiągnięcie, z jakim Lotos Kolej wchodzi w Nowy Rok. Według danych, opublikowanych przez UTK, firma umocniła się na pozycji wicelidera rynku przewozów towarowych. Wg pracy przewozowej udział Lotos Kolej w rynku przewozów w 2012 r. wyniósł 8,21%, wyprzedzając Grupę CTL z udziałem 6,69%. Rok wcześniej było to odpowiednio 7,12% Lotos Kolej i 7,16% dla Grupy CTL. Dzięki elastycznej i konkurencyjnej ofercie firma zyskuje coraz więcej zleceń spoza Grupy Kapitałowej LOTOS. W ub.r. spółka przewiozła ponad 40% towarów dla  klientów zewnętrznych.

Oświadczenie w sprawie publikacji nt. kontroli UTK w Oddziale Lubuskim spółki Przewozy Regionalne

(UTK)

W związku z materiałem prasowym opublikowanym przez Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego pt. „Lubuska kolej jest bezpieczna – wyniki kontroli UTK”, Urząd Transportu Kolejowego oświadcza, że w jego treści podano nieprecyzyjne informacje, dotyczące kontroli przeprowadzanej w  styczniu br. w spółce Przewozy Regionalne, Oddz. Lubuski w Zielonej Górze. Kontrola obejmowała nadzór nad procedurami utrzymania kolejowych w zakresie m.in.: eksploatacji i utrzymania dwóch autobusów szynowych serii SA 133 (nr 007 i 008), a nie jak wskazano, całości taboru spółki PR, Oddz. Lubuski; warunków lokalowych i wyposażenia technicznego hali Punktu Utrzymania i Napraw Taboru w Rzepinie; kompetencji i kwalifikacji właściciela i pracowników firmy „SELUCH” Selka Dariusz.

Wyłączenia z eksploatacji lokomotyw przewoźnika Zakłady Produkcyjno-Naprawcze Taboru Maszyn i Urządzeń „TABOR”

(UTK)

W wyniku przeprowadzonej kontroli przewoźnika ZP-NTMiU „TABOR” M. Dybowski Sp.J., prezes Urzędu Transportu Kolejowego wyłączył z eksploatacji lokomotywy spalinowe typu TEM2. Decyzje podlegały natychmiastowej wykonalności. Naruszenie przepisów przez przewoźnika, polegało między innymi na: nieprzestrzeganiu postanowień Dokumentacji Sytemu Utrzymania pojazdów kolejowych, zatwierdzonej przez prezesa UTK, w zakresie respektowania cyklu przeglądowo-naprawczego lokomotyw oraz dokumentowania pomiarów diagnostycznych wykonywanych w trakcie czynności utrzymaniowych, w tym eksploatacji lokomotywy bez wykonania aktualnego przeglądu kontrolnego i przeglądu okresowego oraz braku dokumentacji pomiarowej lokomotyw.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Niemcy nie rezygnują z wyłączenia przemysłu z zielonych dopłat

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Niemiecka rewolucja energetyczna jest subsydiowana przez dopłaty do rachunków za energię elektryczną. Są z nich zwolnione firmy z sektora ciężkiego przemysłu. Komisja Europejska bada czy wyłączenie jest zgodne z unijnym prawem. Mimo to, Niemcy nie rezygnują z niego. Według Federalnego Biura Kontroli Gospodarki i Eksportu zeszłym roku wartość ulgi dla przemysłu wyniosła 4 mld euro. W tym roku ma wynieść 5,1 mld euro. Jeśli Komisja uzna, że wyłączenie było nielegalne – firmy jak BASF czy ThyssenKrupp będą musiały zwrócić dopłaty, z których zostały bezprawnie zwolnione. Berlin przekonuje, że ulgi sa uzasadnione bo chronią przemysł przed negatywnym skutkiem rozwoju energetyki odnawialnej. Godzą się na ustępstwa wobec KE, ale deklarują, że nie zrezygnują z ochrony własnego przemysłu.

Lwowski samorząd upomina się o informacje nt. umowy z Chevronem

(OIL & GAS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisja do spraw środowiska i surowców naturalnych lwowskiego samorządu ma przyjrzeć się porozumieniu między rządem ukraińskim a Chevronem podpisanym w zeszłym roku. Władze lokalne domagają się od centralnych więcej informacji na temat porozumienia o współpracy na polu Ollsekoje między Amerykanami a Nadrą Olleskają, która została zatwierdzona przez samorząd na początku października 2013 roku.

Naftogaz wstrzymuje dostawy gazu za długi

(UKR INFORM/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraiński monopolista gazowy Naftogaz wstrzymuje dostawy gazu do regionów o największym procentowym udziale klientów, którzy zalegają za rachunkami. Najbardziej zadłużone regiony to Winnica, Żytomierz, Zaporoże, Lwów, Czernichów, Czerkasy, Chersoń, Sumy, Odessa, Czerniewice i Kirowograd. Firmy dostarczające ogrzewanie gazem w tamtych regionach zalegają ze spłatą około 25,5 mld hrywien. To przekłada się na problemy Naftogazu z opłaceniem długów wobec Rosji, za dostawy surowca w ramach umowy gazowej.

Bułgaria liczy na azerski gaz

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister gospodarki i energetyki Bułgarii Dragomir Stojnew potwierdził zainteresowanie dostawami gazu z Azerbejdżanu. Spotkał się z dyrektorem azerskiego SOCAR-u Rownagiem Abdullajewem. Pierwsze dostawy z tego kierunku do Europy dotrą w 2019 roku po uruchomieniu Korytarza Południowego (Gazociąg Południowokaukaski – SCP, Gazociąg Transanatolijski – TANAP, Gazociąg Transadriatycki – TAP) łączący rynek europejski ze źródłem surowca, złożami Szach Deniz. Bułgaria będzie mogła otrzymywać gaz z tego szlaku poprzez interkonektor z Grecją, w sprawie którego podpisano już memorandum o porozumieniu.

South Stream zgodnie z planem. W 2018 roku?

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazprom przekonuje, że budowa gazociągu South Stream przebiega zgodnie z planem a rura mająca transportować 63 mld m3 gazu ziemnego rocznie powstanie do 2018 roku. To odpowiedź na spekulacje, że firma ma nadal problem z ustaleniem trasy przebiegu rury mającej doprowadzać gaz na Bałkany. Tymczasem jeszcze w 2011 roku Rosjanie przekonywali, że South Stream ruszy z początkową przepustowością 16 mld m3/rok w 2015 roku. Te plany wydają się obecnie nieaktualne.

Wybuch na odwiercie Chevronu

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

W południowo-wschodniej Pensylvanii doszło do wybuchu na odwiercie Chevronu Lanco7h. Jedna osoba zginęła, druga została uznana za zaginioną. Od dwóch dni na miejscu zdarzenia utrzymuje się ogień. Firma deklaruje, że jej głównym celem jest powstrzymanie pożaru i zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i społeczności lokalnej.

Petrostany Zjednoczone Ameryki

(THE ECONOMIST/WOJCIECH JAKÓBIK)

The Economist pisze o zbawiennym wpływie rewolucji łupkowej na gospodarkę Stanów Zjednoczonych. Do 2020 roku ma dołożyć po 2-4 procent PKB rocznie do wzrostu gospodarczego w USA i tworzyć dwa razy więcej miejsc pracy niż branża samochodowa. Rewolucja pomaga także zagranicy, bo wypuszcza na rynek tani i łatwo dostępny surowiec. To także czynnik łagodzący politykę zagraniczną USA, którym nie zależy już tak bardzo na złożach na Bliskim Wschodzie. Stąd może wynikać złagodzenie linii Waszyngtonu w ostatnich latach. Dobry wpływ rewolucji na światowe rynki węglowodorów może spotęgować – zdaniem dziennikarzy The Economist – szybki rozwój eksportu LNG z USA. Tutaj pole do popisu ma prezydent Barack Obama, który mółby zliberalizować restrykcyjne przepisy odnośnie pozwoleń na eksport surowców poza granice Stanów.

INFRASTRUKTURA

Premier Donald Tusk odwołał Dyrektora GDDKiA

(ministerstwo infrastruktury)

Na wniosek wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej premier Donald Tusk odwołał z funkcji p.o. dyrektora GDDKiA Lecha Witeckiego. Decyzja jest wynikiem oceny całości działań podejmowanych przez dotychczasowe kierownictwo GDDKiA. W ostateczną fazę realizacji wchodzi wiele inwestycji drogowych finansowanych z kończącej się perspektywy finansowej. Równocześnie GDDKiA przygotowuje nową pulę inwestycji drogowych finansowanych z nowego budżetu UE na lata 2014-2020. – Obecne kierownictwo pracuje nad tym wielkim projektem inwestycyjnym od 6 lat. Niestety nie udało się ustrzec błędów. Najbardziej dotkliwe to liczne opóźnienia w harmonogramach prac i zła atmosfera współpracy z wykonawcami i całą branżą budowlaną – powiedziała Bieńkowska.

Ewa Tomala-Borucka nowym Dyrektorem GDDKiA

(ministerstwo infrastruktury)

Na wniosek wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej premier Donald Tusk powierzył obowiązki dyrektora GDDKiA Ewie Tomala-Boruckiej, dotychczasowej dyrektor śląskiego oddziału GDDKiA. Nowy dyrektor będzie pełnić swoje obowiązki do czasu wyłonienia w konkursie nowego dyrektora GDDKiA. – Rozpoczynamy kluczową kampanię inwestycyjną, więc od nowej dyrektor GDDKiA oczekuję sprawnej realizacji inwestycji oraz poprawy relacji z wykonawcami i branżą budowlaną – powiedziała wicepremier Elżbieta Bieńkowska.
Ewa Tomala-Borucka to praktyk z wieloletnim doświadczeniem, zarówno w projektowaniu i budowaniu dróg, jak i w nadzorze i zarządzaniu inwestycjami drogowymi.

Ryszard Petru przewodniczącym Rady Nadzorczej PKP S.A.

(ministerstwo infrastruktury)

Minister infrastruktury jako Walne Zgromadzenie PKP SA podjął decyzję o  powołaniu  Ryszarda Petru na przewodniczącego rady nadzorczej PKP SA. – Doświadczenie i wiedza nowego przewodniczącego rady nadzorczej PKP SA wzmocnią proces tworzenia sprawnej i nowoczesnej kolei w Polsce. PKP SA muszą się zmieniać, dlatego tak ważne jest, aby przy tych działaniach obecni byli ludzie, którzy uczestniczyli w wielu takich procesach, potrafią je dobrze określić i nadzorować – powiedział Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju, odpowiedzialny za transport kolejowy. Ryszard Petru jest przewodniczącym Towarzystwa Ekonomistów Polskich. Do 2011 r. pracował jako dyrektor zarządzający w pionie analiz, strategii i relacji inwestorskich w PKO BP.

Spotkanie w sprawie Przewozów Regionalnych

(ministerstwo infrastruktury)

W ministerstwie  infrastruktury odbyło się spotkanie z przedstawicielami samorządów województw, związków zawodowych, spółki Przewozy Regionalne (PR) oraz Agencji Rozwoju Przemysłu na temat przyszłości PR. Podczas spotkania zaprezentowana została analiza dwóch wariantów dalszego rozwoju przewozów regionalnych przygotowana przez stronę społeczną i samorządową. Będą one stanowić punkt wyjścia dla opracowania  dalszych kierunków rozwoju przewozów pasażerskich na poziomie regionalnym. Wariant pierwszy – przedstawiony przez związki zawodowe – przewiduje oddłużenie PR w oparciu o środki publiczne oraz nacjonalizację PR (czyli powrót do modelu sprzed grudnia 2008 r.).

Wariant drugi – przygotowany przez samorządy – zakłada regionalizację, czyli powołanie   przez samorządy województw PR spółek regionalnych i wniesienie do nich aportu w postaci składników majątku PR i zasobów kadrowych. Proces ten byłby połączony z oddłużeniem  PR w oparciu o środki publiczne. Wiceminister Zbigniew Klepacki potwierdził, deklarację rządu wyasygnowania odpowiednich środków finansowych na oddłużenie spółki PR, pod warunkiem przedstawienia planu naprawczego dającego gwarancje trwałej rentowności systemu przewozów regionalnych w Polsce.

Obwodnica Szczuczyna – ponowne otwarcie terminu na zgłaszanie należności

(GDDKiA)

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad działający poprzez GDDKiA Oddział w Białymstoku informuje o ponownym otwarciu 21-dniowego terminu na dokonanie zgłoszeń należności w związku z realizacją zamówienia „Budowa obwodnicy miejscowości Szczuczyn w ciągu drogi ekspresowej S 61/…/ na odcinku od km 197+550 do km 205+557 wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej”. Zgłoszenia należności wraz z kompletem dokumentów, o których mowa w ustawie z dnia 28 czerwca 2012 r. o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych, należy dokonać do 26 lutego 2014 r.

Nowoczesne Laboratorium Drogowe już otwarte

(GDDKiA)

W obrębie węzła Wrocław Zachód (Mokronos Dolny) przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia powstało nowoczesne Laboratorium Drogowe  w ramach Wydziału Technologii wrocławskiego Oddziału GDDKiA. Jest to jedno z kilku największych laboratoriów drogowych GDDKiA w Polsce, które stoją na straży jakości dróg krajowych i autostrad.. Obiekt posiada część laboratoryjną, halowo-magazynową oraz administracyjno-biurową o łącznej powierzchni ponad 3 000 m2. W Laboratorium Drogowym pracuje doświadczona kadra wysoko wykwalifikowana w zakresie prowadzonej działalności. Na Dolnym Śląsku personel Laboratorium pracuje na całej sieci dróg krajowych administrowanych przez GDDKiA, m.in. przy takich inwestycjach jak AOW i S8.

Trasa Łazienkowska bez zjazdów w kierunku Żoliborza i Wilanowa

(UM Warszawa)

Trwający remont estakad Trasy Łazienkowskiej w najbliższy weekend obejmie kolejne łącznice. W sobotę 15 lutego ok. godz. 22.00 wyłączone z ruchu zostaną estakady zjazdowe prowadzące od strony Pragi Południe w kierunku Żoliborza i Wilanowa. Trwa budowa estakad łączących Trasę Łazienkowską z Wisłostradą – powstają cztery ślimaki na lewym brzegu Wisły, po południowej stronie Trasy oraz jeden na prawym brzegu (łączy ul. Wał Miedzeszyński z Trasą Łazienkowską z północy na zachód). Kolejne dwie zostaną wyłączone z ruchu w sobotę 15 lutego ok. godz. 22. Wykonawca przystąpi do prac rozbiórkowych, które potrwają około trzech tygodni, potem rozpocznie się budowa nowych obiektów. Przez ok. 6 miesięcy wszystkie estakady przeznaczone do przebudowy będą wyłączone z ruchu.

Nowy dworzec PKP już w sobotę

(KRK Magiczny Kraków)

Od soboty, 15 lutego pasażerowie będą mogli korzystać z przestrzeni nowego dworca głównego PKP. Kasy biletowe, a także obszerna i nowoczesna przestrzeń handlowo-usługowa znajdą się w podziemiach pod peronami kolejowymi. Do nowego dworca najlepiej dostać się od ul. Bosackiej (dworzec RDA), bądź od ul. Pawiej (Galeria Krakowska). Nowa stacja Kraków Główny jest pierwszym podziemnym dworcem kolejowym w Polsce i jednym z najnowocześniejszych węzłów komunikacyjnych w kraju. W jednym miejscu zintegrowane będą usługi przewozowe oferowane przez kolej lokalną, dalekobieżną, Krakowski Szybki Tramwaj, autobusy miejskie, a także autokarową komunikację krajową i międzynarodową.

Nowy Kraków Główny to dworzec w całości zlokalizowany pod powierzchnią torów i peronów.

Marcowa korekta rozkładu jazdy

(PKP SA)

Od niedzieli, 9 marca br. wchodzi w życie korekta rozkładu jazdy pociągów. Wprowadzone zmiany są przede wszystkim wynikiem zapowiedzianych wcześniej intensywnych prac modernizacyjnych prowadzonych przez zarządcę infrastruktury (PKP PLK) na sieci kolejowej. Aby ułatwić pasażerom planowanie podróży PKP Intercity będzie szeroko informować o planowanych zmianach. Korekta rozkładu jazdy wynika z potrzeby dostosowania tras, terminów i godzin kursowania pociągów do prowadzonych modernizacji i prac torowych. W zeszłym roku zarządca infrastruktury wyremontował blisko 1,2 tys. km torów i wydał na ten cel około 5 mld zł.  Plan na ten rok zakłada wykorzystanie 9 mld zł i modernizację około 2 tys. km linii.

Drugi etap remontu warszawskiego mostu średnicowego

(PKP SA)

Na początku marca PKP PLK SA przystąpią do drugiego etapu remontu mostu średnicowego w Warszawie. Rozkład jazdy już uwzględnia te prace. Aby zapewnić przejezdność linii i do minimum ograniczyć utrudnienia związane z naprawą przewidziano naprzemienne zamykanie jednego z dwóch torów. Roboty uwzględnione są w obowiązującym od 9 marca 2014 r. rozkładzie jazdy. Będą prowadzone na torach dalekobieżnych. Remont pierwszego z dwóch torów, prowadzącego z Warszawy Wschodniej do Warszawy Centralnej rozpocznie się 9 marca i potrwa do 26 kwietnia br. Po zakończeniu tego etapu, wykonawca przejdzie na drugi tor – z Warszawy Centralnej do Warszawy Wschodniej. Zakończenie prac zaplanowano na 14 czerwca br. Most średnicowy ma 470 m.

Nowa inwestycja PKP S.A. w Gdyni

(PKP SA)

Po udanej współpracy z prywatnymi deweloperami przy projektach w Katowicach i Poznaniu, PKP SA oferuje kolejny grunt pod zabudowę komercyjną w takiej samej formule. Do zagospodarowania przeznaczono tereny w okolicy Dworca Głównego w Gdyni. Do wspólnego zagospodarowania pozostaje ponad 14 ha gruntu tzw. Międzytorza, położonego wzdłuż ul. Jana z Kolna i ul. Janka Wiśniewskiego. Teren inwestycyjny położony jest w odległości zaledwie 1 km od ścisłego centrum miasta i charakteryzuje się dobrym dostępem do środków komunikacji zbiorowej. W zależności od przedstawionych przez nich koncepcji, wartość całego przedsięwzięcia może wynieść nawet 900 mln zł.

Szybkie połączenie kolejowe Warszawa – Wrocław coraz bliżej

(PKP PLK)

Rewitalizacja trasy Częstochowa – Fosowskie zbliża się do półmetka. Odnowione tory pozwolą podróżnym jadącym z Warszawy przez Częstochowę i Opole dostać się do Wrocławia w ciągu około 3 godz. i 30 min. Prace na trasie Częstochowa – Fosowskie prowadzone są zgodnie z planem. Jeszcze pod koniec 2013 r. zrealizowano część działań przewidzianych 2014 r. Ekipy robocze przygotowały tory dla specjalnej maszyny PUN, która rozłoży nowe podkłady i szyny. Prace polegały przede wszystkim na oczyszczeniu tłucznia. Układanie szyn za pomocą maszyny PUN odbędzie się na tym odcinku w marcu i kwietniu 2014 r. Mimo zimowej pory cały czas trwają roboty na przejazdach kolejowych oraz na mostach wiaduktach i przepustach.

Koleje Mazowieckie partnerem kampanii społecznej „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży”

(Koleje Mazowieckie)

„Koleje Mazowieckie – KM” włączyły się w IV edycję kampanii społecznej „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży” zainaugurowanej na łamach miesięcznika „M jak Mama”. W ramach akcji w pociągach KM zostaną wyemitowane spoty reklamujące kampanię. Akcja „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży” ma zwrócić uwagę na sytuację i potrzeby przyszłych mam w przestrzeni publicznej oraz promować właściwe wzorce zachowań. Partnerem kampanii jest m.in. spółka „Koleje Mazowieckie – KM”. – Oprócz zamieszczenia specjalnych piktogramów i instalacji przewijaków w naszych pociągach, włączamy się także w akcje, mające na celu promocję dobrych zachowań – mówi Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.

Transakcje bezgotówkowe w kasach Kolei Mazowieckich

(Koleje Mazowieckie)

Wybrano wykonawcę w przetargu na dostawę i obsługę terminali płatniczych dla Kolei Mazowieckich. Zamówienie zrealizuje spółka Six Payment Services (Europe) SA. W nowe terminale płatnicze zostaną wyposażone kasy stacjonarne, należące do spółki. Teraz podróżni będą mogli zapłacić w kasach za bilet nie tylko gotówką, ale także  za pomocą karty płatniczej – mówi Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy KM. W postępowaniu przetargowym na dostawę 100 fabrycznie nowych urządzeń do przeprowadzania transakcji bezgotówkowych, ich obsługę i rozliczanie, złożone zostały dwie oferty. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy było kryterium ceny. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Six Payment Services (Europe) SA.

Rozkład jazdy pociągów SKM, obowiązujący od 9.3.2014 roku do 26.4.2014 roku.

(SKM Trójmiasto)

W niedzielę, 9 marca 2014 r., zacznie obowiązywać nowy rozkłady jazdy pociągów.
Do rozkładu jazdy wróciły pociągi SKM kursujące w relacji Gdańsk Główny – Tczew – Gdańsk Główny. W nocy z 10 na 11 oraz z 11 na 12 marca 2014 roku na odcinku Gdynia Główna – Gdynia Chylonia – Gdynia Główna, w związku z remontem i zamknięciem torów przez PKP PLK SA na ww. odcinku, uruchomiona zostanie Kolejowa Komunikacja Autobusowa.

DB Schenker Rail Polska kontynuuje współpracę z KWK Kazimierz-Juliusz

(DB Schenker Rail Polska)

DB Schenker Rail Polska kontynuuje współpracę z KWK Kazimierz-Juliusz na organizacje przewozów do Elektrowni wchodzących w skład Grupy Tauron. KWK Kazimierz- Juliusz to wieloletni partner handlowy DB SRP. Przedłużenie współpracy to duży sukces, gwarantowany wolumen przewozowy na 2014 r. to 200 tys. t węgla, który może zostać zwiększony o dodatkowe 50 tys. t przy wykonaniu gwarantowanego rocznego wolumenu. „Wieloletnia dobra współpraca, bardzo dobre relacje handlowe oraz elastyczne podejście do klienta to kluczowe czynniki naszego sukcesu.” powiedział Christian Schreyer, prezes DB SRP.

MAZOVIA – nowy produkt DB Schenker Rail Polska

(DB Schenker Rail Polska)

DB SRP rozszerza swoją sieć połączeń w kierunku wschodnim. Nowy pociąg liniowy Mazovia dociera trzy razy w tygodniu do Polski centralnej i północnej.

Zabrze, luty 2014)  DB SRP rozwija sieć połączeń pojedynczych wagonowych i grup wagonów. Nowy pociąg liniowy Mazovia, który pojechał pierwszy raz na początku stycznia łączy  przemysł i handel Niemiec i Czech z centralną Polską. Pociąg liniowy Mazovia kursuje trzy razy w tygodniu z Seddin pod Berlinem przez Frankfurt nad Odrą do Poznania. Stamtąd kursuje dwa razy w tygodniu  do Kutna leżącego na zachód od Warszawy. Nazwa pociągu Mazovia pochodzi od nazwy województwa, w którym znajduje się stolica.

LOTOS Kolej coraz mocniejszym graczem na polskich torach

(Lotos Kolej)

Kolejowa spółka Grupy Lotos SA przewiozła 50-mln tonę, licząc od rozpoczęcia jej działalności w 2003 r. To nie jedyne osiągnięcie, z jakim Lotos Kolej wchodzi w Nowy Rok. Według danych, opublikowanych przez UTK, firma umocniła się na pozycji wicelidera rynku przewozów towarowych. Wg pracy przewozowej udział Lotos Kolej w rynku przewozów w 2012 r. wyniósł 8,21%, wyprzedzając Grupę CTL z udziałem 6,69%. Rok wcześniej było to odpowiednio 7,12% Lotos Kolej i 7,16% dla Grupy CTL. Dzięki elastycznej i konkurencyjnej ofercie firma zyskuje coraz więcej zleceń spoza Grupy Kapitałowej LOTOS. W ub.r. spółka przewiozła ponad 40% towarów dla  klientów zewnętrznych.

Oświadczenie w sprawie publikacji nt. kontroli UTK w Oddziale Lubuskim spółki Przewozy Regionalne

(UTK)

W związku z materiałem prasowym opublikowanym przez Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego pt. „Lubuska kolej jest bezpieczna – wyniki kontroli UTK”, Urząd Transportu Kolejowego oświadcza, że w jego treści podano nieprecyzyjne informacje, dotyczące kontroli przeprowadzanej w  styczniu br. w spółce Przewozy Regionalne, Oddz. Lubuski w Zielonej Górze. Kontrola obejmowała nadzór nad procedurami utrzymania kolejowych w zakresie m.in.: eksploatacji i utrzymania dwóch autobusów szynowych serii SA 133 (nr 007 i 008), a nie jak wskazano, całości taboru spółki PR, Oddz. Lubuski; warunków lokalowych i wyposażenia technicznego hali Punktu Utrzymania i Napraw Taboru w Rzepinie; kompetencji i kwalifikacji właściciela i pracowników firmy „SELUCH” Selka Dariusz.

Wyłączenia z eksploatacji lokomotyw przewoźnika Zakłady Produkcyjno-Naprawcze Taboru Maszyn i Urządzeń „TABOR”

(UTK)

W wyniku przeprowadzonej kontroli przewoźnika ZP-NTMiU „TABOR” M. Dybowski Sp.J., prezes Urzędu Transportu Kolejowego wyłączył z eksploatacji lokomotywy spalinowe typu TEM2. Decyzje podlegały natychmiastowej wykonalności. Naruszenie przepisów przez przewoźnika, polegało między innymi na: nieprzestrzeganiu postanowień Dokumentacji Sytemu Utrzymania pojazdów kolejowych, zatwierdzonej przez prezesa UTK, w zakresie respektowania cyklu przeglądowo-naprawczego lokomotyw oraz dokumentowania pomiarów diagnostycznych wykonywanych w trakcie czynności utrzymaniowych, w tym eksploatacji lokomotywy bez wykonania aktualnego przeglądu kontrolnego i przeglądu okresowego oraz braku dokumentacji pomiarowej lokomotyw.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły