EnergetykaRopaWszystko

Karpiński: Zielone światło dla Terminalu Naftowego

Dziś została wydana ostateczna decyzja zatwierdzająca projekt budowlany oraz pozwolenie na budowę pierwszego w Polsce Terminalu Naftowego w Gdańsku. Również dziś nastąpiło przekazanie terenu budowy na gruntach portu gdańskiego Generalnemu Realizatorowi Inwestycji. To pierwszy krok do rozpoczęcia prac budowlanych, które planowane są na pierwszy kwartał tego roku.

– To pierwsza tego typu inwestycja w Polsce i 16 spośród budowanych na świecie. Dzięki terminalowi Polska znajdzie się w grupie państw, które zajmują się międzynarodowym handlem ropą naftową, paliwami i produktami chemicznymi. To szansa na poprawę konkurencyjności polskiej gospodarki i elastyczne rozwiązania na wypadek deficytu paliw na rynku – powiedział Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa.

Projekt budowy będzie przebiegał dwuetapowo: w pierwszym etapie zostanie zrealizowana część dedykowana ropie naftowej, w drugim (którego kształt będzie zależał od potrzeb rynku) część paliwowa i chemiczna. Terminal będzie połączony z Naftoportem oraz krajową siecią przesyłu ropy.

Minister dodał, że inwestycja będzie impulsem do rozwoju gospodarczego regionu, który skorzysta m.in. dzięki wpływom podatkowym (łączne wpływy do budżetu państwa i kasy regionu wyniosą ok. 41,5 mln zł rocznie przy pełnych mocach przerobowych terminalu) i nowym miejscom pracy. W szczytowym momencie budowy pierwszego etapu Terminalu zatrudnienie znajdzie blisko 800 osób. Pierwszy etap to inwestycja rzędu 415 mln zł.

Pozwolenie budowlane, które 24 stycznia 2014 podpisał wojewoda pomorski, a które dziś się uprawomocniło, zamyka pierwszą, niezwykle ważną fazę przedsięwzięcia umożliwiającą rozpoczęcie robót budowlano-montażowych.

– To bardzo ważna decyzja nie tylko dla tego przedsięwzięcia ale także przyszłości logistyki ropy naftowej i produktów ropopochodnych w naszym kraju – podsumował Marcin Moskalewicz, prezes Zarządu PERN „Przyjaźń” –  To także dobry prognostyk, że ten pierwszy hub morski w Polsce, w dodatku złożony i zaawansowany technologicznie, będzie zrealizowany zgodnie z harmonogramem.

***

Terminal Naftowy w Gdańsku Etap I – jest realizowany przez międzynarodowe Konsorcjum, którego liderem jest IDS-Bud. Realizacja całego przedsięwzięcia powinna zakończyć się w 2018 roku.

PERN „Przyjaźń” S.A. jest spółką, w której 100 proc. udziałów należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz wschodnich Niemczech, poprzez rurociąg „Przyjaźń”, biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt oraz Rurociąg Pomorski łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski w połączeniu z terminalem naftowym w Gdańsku umożliwia import surowca z morza oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę. PERN świadczy również usługi magazynowania ropy naftowej w trzech bazach w Adamowie, Płocku oraz Gdańsku, o łącznej pojemności blisko 3,2 mln m sześc. PERN posiada też sieć rurociągów produktowych, wykorzystywanych do transportu paliw płynnych.


Powiązane artykuły

Rafineria Schwedt. Fot. PCK Raffinerie GmbH.

Rafineria Schwedt dostanie pozew od ekologów. Polska pójdzie ich śladem?

Niemiecka organizacja ekologiczna Deutsche Umwelthilfe (DUH) chce zaskarżyć wydanie specpozwolenia dla rafinerii PCK w Schwedt, które dotyczy emisji dwutlenku siarki...

Gdy Bliski Wschód płonie właściciele tankowców tracą zarobek

Nawet o 30 procent wzrosły ceny za czarter supertankowców na linii Zatoka Perska-Azja. Firmy informują, że jest co raz mniej...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X