21.02.2014 ALERT

0
20

ENERGETYKA

Będzie renegocjacja katarskiej umowy gazowej

(PAP/WOJCIECH JAKÓBIK)

PGNIG przygotowuje się do renegocjacji kontraktu katarskiego i chce w ciągu 2-3 miesięcy opracować scenariusze negocjacyjne – poinformował w czwartek Mariusz Zawisza, prezes spółki cytowany przez Polską Agencję Prasową. Umowa była podpisana w 2009 roku, jeszcze przed pojawieniem się zjawiska tzw. łupkowej rewolucji, które doprowadziło do znacznych spadków cen gazu ziemnego na giełdach świata. Firmy wspierające polskich negocjatorów nie przewidziały tych zmian. Cena gazu z Kataru zapisana w dokumencie jest szacowana przez ekspertów na około $650/1000 m3. Tymczasem gaz ziemny na rynkach spotowych kosztuje obecnie od $300-400. Również Gazprom pod wpływem zmian na rynku europejskim obniża ceny dla swoich klientów. Ukraińcy płacą $268,5/1000 m3. Szacunki odnośnie ceny dla Polaków wahają się między $400 a $500 za 1000m3 surowca.

Morski gaz łupkowy u wybrzeży Wielkiej Brytanii

(OIL&GAS/BBC/TERESA WÓJCIK)

Być może uda się zastosować technologię szczelinowania hydraulicznego w złożach łupkowych na Morzu Irlandzkim. Jak podało BBC, ekspert  dr Chris Cornelius uważa, że są to duże złoża nadające się do komercyjnego wydobycia. Byłoby to pierwsze na świecie wykorzystanie frackingu w warunkach morskich. Były pracownik firmy Caudrilla, dr Cornelius założył własną firmę, Nebula Resources, która otrzymała trzy koncesje na Morzu Irlandzkim w zeszłym miesiącu. Cornelius ma nadzieję wkrótce rozpocząć eksplorację i jako pierwszy na świecie  wykonać morskie odwierty gazu łupkowego . Projekt dr Corneliusa niesie pewne ryzyko – ale ma też ogromną zaletę: morskie warunki odwiertu eliminują przymus zawsze trudnych negocjacji ze społecznościami  i władzami lokalnymi.  Obszar morski objęty koncesjami firmy Nebula rozciąga się na zachód od Blackpool do Morecambe Bay. Jest niedaleko od koncesji, na lądzie, na których firma Caudrilla zamierza rozpocząć odwierty poszukiwawcze. Na wschód rozciąga się duże pole gazu konwencjonalnego, od wielu lat eksploatowane przez firmę Centrica  a na południe nieduże morskie pole ropy naftowej. Na podstawie danych geologicznych dr Cornelius uważa, że morskie złoże gazu łupkowego zawiera ponad 80 mld m. sześc. surowca. Jest wysokie prawdopodobieństwo występowania ropy łupkowej. Brytyjska służba geologiczna  (British Geological Survey – BGS) szacuje, że całkowite zasoby morskiego gazu łupkowego  w Wielkiej Brytanii mogą być od pięciu do dziesięciu razy większe niż zasoby łupkowe dostępne na lądzie. Prof.Dieter  Helm z Uniwersytetu w Oxfordzie wątpi, czy morski gaz łupkowy szybko zasili brytyjską energetykę. Ale uważa, że to ogromny potencjał w dłuższej perspektywie. Za 10 lat to może być bardzo wielki przemysł – uważa Helm.

Komisja Europejska oskarża Irlandię o nieprzestrzeganie trzeciego pakietu energetycznego

(AP/TERESA WÓJCIK)

Komisja Europejska 20 lutego złożyła do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oficjalną skargę przeciwko Irlandii za nieprzestrzeganie trzeciego pakietu energetycznego. KE uważa, że w Irlandii dostawcy energii elektrycznej nadal nie przestrzegają zasad konkurencyjności zgodnie z wymogami trzeciego pakietu, a odbiorcy energii nie zawsze mają możliwość swobodnego wyboru firmy dostarczającej energię. Komisja Europejska podobny zarzut postawiła już pięciu państwom członkowskim UNII: Litwie, Estonii, Rumunii, Słowenii i obecnie Irlandii.

Gazprom wierzy w opłacalność South Stream

(UPI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pomimo krytycznej oceny opłacalności projektu Gazociągu Południowego wysuwanej przez część specjalistów, przedstawiciele Gazpromu przekonują, że budowa gazociągu jest możliwa do zrealizowania, a projekt wpisze się w potrzeby energetyczne regionu Bałkanów. Menadżer projektu Leonid Czugonow pdoreśla, że rura będzie opłacalna ekonomicznie. South Stream ma doprowadzać rosysjki gaz pod dnem Morza Czarnego na terytorium Węgier, Serbii, Chorwacji i Włoch. Rozważane są odgałęzienia rury. Ukraina podnosi, że rura powstaje tylko po to, aby umożliwić Rosji na przekierowanie do niej tranzytu przez terytorium ukraińskie. Zwolennicy dywersyfikacji dostawców gazu dla Europy Środkowo-Wschodniej wskazują, że South Stream ma wyprzeć konkurencyjne gazociągi, którymi mógłby popłynąć kaspijski gaz. Komisja Europejska jest w trakcie rozmów z Gazpromem na temat możliwości wyłączenia inwestycji spod reżimu trzeciego pakietu energetycznego, który w znaczący sposób ograniczyłby wpływ Rosjan na rurę.

Izrael i Jordan podpisują umowę gazową

(OIL PRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Umowa gazowa podpisana przez Izrael i Jordan zakłada dostawy gazu ziemnego ze złoża Tamar dla jordańskiej firmy nawozowej Arab Potash. Dostawy mają ruszyć po 2016 roku i trwać przez 15 lat. Umowa uwzględnia indeksację ceny z ceną ropy naftowej Brent. Jordańczycy są w dużym stopniu zależni od importu surowców energetycznych. Dostawy z Egiptu zostały zakłócone przez niepokoje społeczne. Izrael sięgnął tymczasem po złoża znajdujące się pod Morzem Śródziemnym i zamierza rozwijać ich wydobycie. Rozmawia na ten temat nie tylko z Jordanią, ale i Turcją.

Argentyna płaci odszkodowanie za nacjonalizację

(FINANCIAL TIMES/TERESA WÓJCIK)

Hiszpański koncern energetyczny Repsol 20 lutego br. osiągnął porozumienie z rządem Argentyny, zgodnie z którym rząd w Buenos Aires zapłaci Hiszpanom odszkodowanie w wysokości 5 mld dolarów za nacjonalizację niecałe dwa lata temu należących do niego firm. Formalne podpisanie umowy odbędzie się w niedalekiej przyszłości. W maju 2012 roku rząd argentyński znacjonalizował firmy YPF należące do grupy Repsol. Do nacjonalizacji firmy YPF 20 proc. zysków przekazywały macierzystemu koncernowi w Hiszpanii.  przewidziane zyski uzyskane hiszpański zespół. Repsol zaskarżył decyzję nacjonalizacji. Jednak po wynegocjowaniu odszkodowania Hiszpanie wycofują skargę. Rapsol otrzyma 5 mld dol. w obligacjach argentyńskich denominowanych w walucie USA. Wg Financial Times obligacje mają specjalny status prawny ze szczególnymi zobowiązaniami strony argentyńskiej. Osiągnięty kompromis wzmocni na rynkach pozycje Argentyny, która usilnie stara się odbudować swoją reputację w świecie wielkiego biznesu.

EIA informuje o amerykańskich rezerwach paliw i ropy naftowej

(ENERGY INFORMATION ADMINISTRATION/TERESA WÓJCIK)

Amerykański Departament Energii poinformował o stanie zapasów surowców paliwowo-energetycznych w USA. Rezerwy ropy naftowej w USA wzrosły w ubiegłym tygodniu o 0,97 mln baryłek, czyli 0,3 proc., do 362,32 mln baryłek. Rezerwy benzyny w tym samym czasie wzrosły o 0,31 mln baryłek, (o 0,1 proc.), do 233,41 mln baryłek. Spadły natomiast rezerwy paliw destylowanych, w tym oleju opałowego, o 0,34 mln baryłek (0,3 proc.),  do 112,72 mln baryłek.

Hiszpanie zainwestowali 1,2 mld dol. w ropę w Wenezueli

(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

W Caracas hiszpański koncern naftowy Repsol podpisał umowę z firmą Petróleos de Wenezuela o wspólnym finansowaniu wydobycia ropy naftowej. Wartość umowy wynosi 1,2 mld dol. Powołano spółkę joint venture Petroquiriquire. Dokument ze strony gospodarzy podpisali niedawno w stolicy Wenezueli prezes Repsol Antonio Brufau oraz wicepremier i minister Górnictwa Naftowego Wenezueli, Rafael Ramirez, który kieruje również Petroleos de Wenezuela. Repsol będzie finansować inwestycje wydobywcze na trzech wenezuelskich złożach ropy naftowej. Zakłada się, że w ciągu najbliższych pięciu lat, dzięki hiszpańskim środkom finansowym wydobycie z tych złóż wzrośnie z 50 tys. baryłek dziennie do 60 tys. baryłek dziennie. Ramirez powiedział, że w ciągu ostatniego roku Petróleos de Wenezuela podpisała kontrakty z największymi koncernami naftowymi o finansowaniu wspólnych przedsięwzięć wydobywczych na łączną kwotę 9,97 mld dol.

INFRASTRUKTURA

Utrudnienia na ukraińskich przejściach granicznych

(portal edroga.pl/ Podkarpacki Urząd Wojewódzki)

Na drogach dojazdowych do trzech przejść granicznych, po ukraińskiej stronie granicy trwa blokada. Po stronie ukraińskiej utworzono blokadę drodze dojazdowej do przejścia granicznego Medyka-Szeginie. Blokada drogi ma miejsce 5 km od granicy państwa, w Mościskach na Ukrainie. Pojazdy, które są przepuszczane przez blokujących, na bieżąco podlegają odprawie granicznej w przejściu. Blokada trwa nadal, także po stronie ukraińskiej, na drodze dojazdowej do przejścia granicznego Korczowa-Krakowiec (ok. 300 m od granicy), jak również blokada na drodze dojazdowej do Krościenka-Smolnicy (ok. 2 km od granicy). Bez większych utrudnień można wjechać i wyjechać na Ukrainę przez przejście graniczne Budomierz-Hruszew. Służby graniczne i podkarpacka policja kierują podróżnych na przejścia graniczne w woj. lubelskim.

Ukraina – możliwość zwrotu biletów lub zmiany terminu wyjazdu

(PKP Intercity)

W związku z eskalacją wydarzeń, jakie mają miejsce na terenie Ukrainy, pasażerowie pociągów Kiev Express i Lwów Express, którzy chcieliby zrezygnować z podróży lub zmienić termin wyjazdu mogą dokonywać zwrotów biletów bez pobierania ze strony PKP Intercity jakichkolwiek opłat dodatkowych.

Komunikat PLL LOT

(PLL Lot)

W związku z sytuacją na Ukrainie, pasażerowie, którzy kupili bilety na rejsy LOT-u do Kijowa i Lwowa do końca lutego 2014, mogą zmienić swoje rezerwacje na późniejsze terminy lub inne kierunki. Można tego dokonać dzwoniąc do Call Center LOT-u: 801 703 703 (w Polsce) lub +48 22 577 99 52 (za granicą).

Rekordowe inwestycje PKP PLK

(ministerstwo infrastruktury)

5,3 mld zł na inwestycje w 2013 r. wydały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Po raz pierwszy w historii spółki wydatki na infrastrukturę przekroczyły barierę 5 mld zł. Ten rok ma być jeszcze lepszy. – Inwestycje PLK wyraźnie przyspieszyły. Mamy ogromną szansę zmienić polską kolej dzięki największemu w historii programowi inwestycyjnemu – mówi Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju. Dodał, że obecnie modernizowanych jest ok. 3000 km torów, czyli 15 proc. całej sieci kolejowej w Polsce. W 2014 r. zarządca infrastruktury zamierza zainwestować w odnowienie infrastruktury kolejowej ponad 7 mld zł. Pozwoli to na oddanie do użytku blisko 1,5 tys. km zmodernizowanych torów.

PLK podsumowuje 2013 rok. Plan wykonany… po okrojeniu

(Rynek Kolejowy)

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły wielki sukces programu inwestycyjnego. Jest nim wydanie 5,3 mld zł w 2013 r. i wykonanie planu w 96,4 proc. Wprawdzie spółka rok temu ogłaszała wydanie 6–7 mld zł, ale gdy okazało się to nierealne, plany okrojono. – Wiosną zeszłego roku, po audycie projektów, plan został zweryfikowany i uaktualniony. Wtedy założono wydanie 5,5 mld i ten plan był dla nas obowiązujący – odparł wiceprezes PKP PLK,  Wojciech Folejewski.

– W br. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe chce wydać 6–7 mld zł na modernizację torów kolejowych – zapowiadał ówczesny rzecznik PKP PLK Robert Kuczyński w lutym 2013 r.

Celejewski: Nie wiem, skąd te informacje o drastycznych cięciach

(Rynek Kolejowy)

– Cały zakres zawieszeń w stosunku do sumarycznej pracy przewozowej przewoźnika stanowi nie 10, a niewiele ponad 5 proc. – mówił w sejmie prezes PKP Intercity Marcin Celejewski. Dodał, że jest oburzony wyciekiem dokumentów dotyczących likwidacji połączeń ze spółki. Sejmowa komisja infrastruktury zajęła się cięciami połączeń PKP Intecity. Informację na temat szeroko omawianych planów przewoźnika, przewidujących ograniczenia połączeń od 9 marca, przedstawili wiceminister Zbigniew Klepacki, prezes PKP Intercity Marcin Celejewski i wiceprezes PKP PLK Andrzej Pawłowski. – Chciałem podkreślić, że zawieszamy kursowanie części pociągów, a nie je likwidujemy – powiedział wiceminister infrastruktury Zbigniew Klepacki.

Laboratorium docenione

(GDDKiA)

Wydział Technologii – Laboratorium Drogowe (WT-LD) białostockiego oddziału GDDKiA posiada akredytację Polskiego Centrum Akredytacji (PCA) – certyfikat akredytacji Laboratorium Badawczego nr AB 1486. Na każdym etapie realizacji inwestycji, w ramach obowiązującego w GDDKiA systemu monitorowania jakości robót, Wydział Technologii – Laboratorium Drogowe sprawdza czy wykonawcy budują drogi zgodnie z normami jakościowymi wskazanymi w projektach i obowiązujących przepisach oraz specyfikacjach technicznych. W ub.r. WT-LD białostockiego Oddziału GDDKiA przebadało łącznie 2 287 próbek w ramach monitorowania jakości robót na drogach krajowych realizowanych na terenie województwa podlaskiego.

Nie ma jeszcze wystawy, ale już jest wykład o szczególnym znalezisku

(GDDKiA)

Wyjątkowe gospodarstwo wiejskie, funkcjonujące w XIX i na początku XX wieku w Stanisławicach na ziemi bocheńskiej odkryte zostało w trakcie prac archeologicznych związanych z budową autostrady A4 na odc. od Krakowa do Tarnowa. Wcześniej nigdzie nie trafiono na całość zagrody z tego okresu, która została przebadana metodycznie. Znaleziono ponad 14 500 zabytkowych przedmiotów, których chronologia zamyka się w stosunkowo krótkim okresie, bo ok. 150 lat. Wśród nich są przedmioty drogie i ekskluzywne pochodzące z Czech, Węgier i Niemiec. W Muzeum im. Stanisława Fischera w Bochni odbył się wykład Wojciecha Tabaszewskiego z GDDKiA Oddział w Krakowie o tym szczególnym znalezisku.

Przetargi na nowe chodniki i sygnalizację świetlną zostały ogłoszone

(GDDKiA)

Budowa nowych chodników przy czterech odcinkach dróg krajowych o łącznej długości 8 km, budowa sygnalizacji świetlnej i zmiana organizacji ruchu na 10-km odcinku Mniów – Rozgół drogi krajowej nr 74 – to zadania kieleckiego oddziału GDDKiA, które zostaną zrealizowane w ramach programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w br. Przetargi na realizację robót zostały ogłoszone. W lutym ogłoszone zostały przetargi na budowę chodników przy czterech odcinkach dróg krajowych regionu świętokrzyskiego. W tym roku wybudowane zostaną chodniki przy drogach: nr 73 na odcinku Busko – Bronina o łącznej dł. ok. 4,7 km; nr 73 w Szczaworyży o łącznej dł. ok. 1,8 km; nr 74 w Lechówku o łącznej dł. ok. 0,5 km; nr 74 w Piórkowie o łącznej dł. ok. 1 km.

Trwa przetarg na budowę obwodnicy Kłodzka

(GDDKiA)

Opolskiemu Oddziałowi GDDKiA powierzone zostało zadanie dokończenia przetargu i nadzór nad realizacją obwodnicy Kłodzka w województwie dolnośląskim. Kłodzka obwodnica jest jedną z dwunastu, które znalazły się w załączniku nr 6 Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Nowa droga połączy DK8 i DK33 z drogą krajową 46. Przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy jest dwuetapowy (najpierw składanie wniosków o udział w postępowaniu, potem zaproszenia do składania ofert) i został ogłoszony pod koniec 2013 r. Obwodnica wraz z łącznikiem do DK46 będzie miała dł. 9,2 km i ma być gotowa najpóźniej w 33 miesiące od daty podpisania umowy, w sierpniu 2014 roku.

21 dni na złożenie wniosków od usługodawców i dostawców

(GDDKiA)

Przedsiębiorcy, którzy nie otrzymali zapłaty za wykonaną i odebrana pracę w ramach budowy drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław odc. Kaczkowo- Korzeńsko mogą zgłaszać swoje należności do poznańskiego Oddziału GDDKiA. Termin składania wniosków upływa 9 marca br. Prowadzone postępowanie dotyczy nie wypłaconych należności przez następujące firmy: Alpine Bau BmbH, PBG SA, Aprivia SA, HYDROBUDOWA POLSKA SA. Przedsiębiorcy mogą składać zgłoszenia należności wraz z kompletem dokumentów, o których mowa w ustawie o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z udzielonego zamówienia publicznego do GDDKiA O/w Poznaniu ul. Siemiradzkiego 5a.

BIM dla polskiego budownictwa

(PZPB)

Został podpisany List Intencyjny pomiędzy przedstawicielami Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budowlanych, Wydz. Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, o wspólnej organizacji Konferencji BIM dla polskiego Budownictwa, która ma się odbyć w czerwcu 2014 r. w Warszawie. Z zapisów przyjętej 15 stycznia br. dyrektywy unijnej dotyczącej procesu zamówień publicznych wynika konieczność stosowania „narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych”. Konieczność stosowania dyrektywy nastąpi po 24 miesiącach karencji. Organizatorzy chcą zademonstrować rozwiązania legislacyjne jakie zostały wdrożone wśród liderów takich działań w Europie, czyli w Norwegii, Finlandii i Wlk. Brytanii.

Zmiana „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”

(OIGD)

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa opiniowała projekt uchwały rządu ws. zmiany Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Zmiany dotyczą listy inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020. Zgodnie z projektem zwiększa się kwotę przeznaczoną na budowę dróg szybkiego ruchu do wysokości 62,13 mld zł, a także zakres rzeczowy programu o cztery inwestycje: – A1 odc. Pyrzowice – koniec obwodnicy Częstochowy o dł. 56,9 km i wartości 3,427 mld zł, – S3 Legnica – Bolków o dł. 35,8 km i wart. 1,127 mld zł, – S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz o dł. 74 km i wart. 2,939 mld zł, S61 obwodnica Suwałk o dł. 13,9 km i wartości 589 mln zł.

Europosłowie wracają do eCall

(portal e-droga.pl)

Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego poparła plany dotyczące wprowadzenia we wszystkich nowych modelach samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych systemu eCall – automatycznych zawiadomień o wypadkach. Zgodziła się jednak na przesunięcie terminu wdrożenia zmian, który wyznaczono pierwotnie na październik 2015 r. Głosowanie w sprawie eCall z połowy lutego br. dało zielone światło do wprowadzenia paneuropejskich metod homologacji, które mają gwarantować, że urządzenia spełniają niezbędne normy techniczne.

Tańsze bilety ze Skierniewic i Żyrardowa do Warszawy

(ministerstwo infrastruktury)

Pasażerowie podróżujący na trasie ze Skierniewice – Żyrardów – Warszawa płacą mniej za bilet. W ramach oferty Bilet Relacyjny, PKP Intercity obniżyło ceny biletów jednorazowych odpowiednio o ok. 10 i 25 proc. Oferta Bilet Relacyjny jest dostępna na całej trasie Łódź – Warszawa już od czerwca ub.r. Dzięki niej, pasażerowie mogą kupić bilety o kilkanaście procent taniej w stosunku do standardowej, „kilometrowej” taryfy. Ceny za jednorazowe bilety, na trasie Skierniewice/Żyrardów – Warszawa zostały ponownie obniżone. Za bilet między Żyrardowem i Warszawą pasażerowie zapłacą 11,10 zł, czyli o ponad 25 proc. taniej niż dotychczas, natomiast podróż pomiędzy Skierniewicami a stolicą będzie kosztować 16.00 zł, czyli ponad 10 proc. mniej.

Kraków Główny i Radom Główny z WARS Express

(PKP SA)

Na nowym dworcu w Krakowie został otwarty trzeci lokal WARS Express. Czwarty, na dworcu w Radomiu, będzie dostępny od 22 lutego. Oferta ma przyciągać klientów nie tylko z pociągów. – Zarówno w wagonach gastronomicznych, jak i w lokalach WARS Express nasze potrawy przygotowywane są na miejscu ze świeżych składników. Zapraszamy podróżnych na zdrowe i wartościowe posiłki, serwowane szybko i w przystępnych cenach – podkreśla Paweł Dudek, prezes zarządu WARS SA. Pierwszy lokal WARS Express został otwarty na dworcu Warszawa Wschodnia w styczniu 2013 r. Planowana sieć lokali gastronomicznych obejmie swoim zasięgiem całe terytorium Polski – 25 największych i najważniejszych dworców kolejowych w Polsce.

Dworzec w Obornikach Śląskich zmieni swoje oblicze

(PKP SA)

Kompleksowa modernizacja dworca wraz z rewitalizacją parku, a do tego zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych, to główne założenia przebudowy dworca w Obornikach Śląskich. PKP SA rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych. W postępowanie przetargowym wzięło udział siedem firm. Komisja przetargowa za najkorzystniejszą uznała ofertę złożoną przez Budobratex Sp. z o.o. z Legnicy. Przebuduje ona dworzec w Obornikach Śląskich za prawie 5 mln zł.  Planowany termin zakończenia inwestycji to wiosna 2015 r. Dworzec w Obornikach Śląskich został wybudowany w 1858 roku w stylu neoklasycystycznym z elementami neoromańskimi.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak