icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Od października system viaTOLL powiększy się o kolejne 150 km

Od 1 października 2016 r. sieć dróg płatnych viaToll powiększy się o prawie 150 km – poinformował w środę na konferencji prasowej Krzysztof Gorzkowski z Kapsch Telematic Services, operatora viaToll. Polska sieć dróg objętych opłatą elektroniczną wzrośnie do ok. 3,3 tys. km.

Do mapy płatnych tras dołączą odcinki zlokalizowane w 7 województwach: dolnośląskim, łódzkim, mazowieckim, podkarpackim, śląskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim. Będzie to siódmy etap rozbudowy sieci dróg płatnych w ramach systemu viaToll.

Najdłuższymi odcinkami włączonymi do systemu będą m.in. autostrada A1 – węzeł Łódź Północ – węzeł Tuszyn (ok. 40,7 km), autostrada A4 – węzeł Rzeszów Wschód – węzeł Jarosław Zachód (ok. 41,3 km) oraz droga ekspresowa S1 – węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice – węzeł Żywiec Browar (ok. 18,1 km).

Po rozszerzeniu polska sieć dróg objętych opłatą elektroniczną wzrośnie do ok. 3 300 km. Według ostatnich danych liczba aktywnych użytkowników systemu viaToll wynosi ponad 1 mln kierowców.

Jak podkreślił Gorzkowski w tej chwili w Polsce czynnych jest 223 punkty dystrybucyjne, z czego ponad 190 są to całodobowe stacje benzynowe. W tych punktach kierowcy mogą doładować swoje konto, sprawdzić jego stan i dopełnić formalności rejestracyjne.

Jak wynika z danych operatora viaToll, łączne przychody Krajowego Funduszu Drogowego od lipca 2011 r. wyniosły 6,59 mld zł. W 2016 r. opłaty naliczone z korzystanie z dróg wyniosły ponad 1,1 mld zł (stan na koniec sierpnia 2016 r.). Dziennie do systemu wpływa średnio 5 mln zł.

Najbardziej dochodowymi odcinkami dróg w okresie marzec 2016-sierpień 2016 były autostrada A4 (218,52 mln zł), S8 (125,65 mln zł) oraz A2 (85,25 mln zł).

Na koniec sierpnia br. w systemie zarejestrowanych było ponad 1 mln 5 tys. pojazdów oraz 626 tys. użytkowników. Z czego 60,2 proc. to użytkownicy krajowi. Operator systemu rozdystrybuował ponad 61 tys. urządzeń viaAUTO, przeznaczonych dla samochodów osobowych, a dodatkowe 1,2 tys. przekazał w użytkowanie służbom ratowniczym.

Nakłady inwestycyjne na budowę systemu wyniosły niespełna 1,1 mld zł netto, na rozszerzenia – 166 mln zł netto, a koszty operacyjne – 1 mld 135 mln zł netto.

Jak wskazywał Gorzkowski, uzależnienie wysokości opłaty od klasy emisji spalin ma proekologiczne skutki. Z danych wynika, że pojazdy w klasie EURO 5 i 6 (najwyższe klasy emisji) stanowią blisko 50 proc. wszystkich pojazdów.

Gorzkowski zapowiedział, że „w przyszłym roku jest przygotowywane dość duże rozszerzenie sieci dróg płatnych, o znaczną liczbę kilometrów”.

Podkreślił, że środki generowane przez system viaToll są w całości przekazywane do Krajowego Funduszu Drogowego i są przeznaczone – zgodnie z ustawą – na utrzymanie, rozbudowę i budowę dróg.

– Zgodnie z ustawą płacą Ci, którzy korzystają z infrastruktury – dodał Gorzkowski.

Obecny na konferencji rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki poinformował, że „lada dzień” spodziewa się od ministerstwa infrastruktury wytycznych dot. rozpisania przetargu na nowego operatora systemu, a teraz ministerstwo prowadzi konsultacje z koncesjonariuszami i różnymi dostawcami technologii.

– W listopadzie następnego roku, czyli rok przed końcem obecnego kontraktu, obecny operator (viaToll – PAP) będzie miał możliwość i obowiązek przekazania wszystkich danych związanych z systemem nowemu operatorowi (…) tak, aby nowy operator mógł wdrożyć system płynnie od listopada 2018 r. – powiedział Krynicki. Jak wynika z jego wypowiedzi, także obecny operator może wygrać przetarg.

O przetargu mówił także we wtorek w wieczornym programie TVN24 BiŚ wiceminister w MIB Jerzy Szmit.

– Chcemy do tego przetargu (…) jak możliwie najstaranniej się przygotować – powiedział Szmit.

– Powołany został zespół, który w ministerstwie zajmuje się tylko i wyłącznie tą sprawą, przygotowaniem przetargu – dodał.

Szmit podkreślił także, że podczas wtorkowego seminarium w MIB omówiono funkcjonujący w Polsce system poboru opłat na tle innych systemów w Europie. Poinformował, że 13 października w resorcie odbędzie się druga część tego seminarium.

– Zaprosimy do rozmowy wszystkich tych, którzy mogą zaoferować swój system poboru opłat w Polsce – dodał.

Wiceminister zapowiedział, że nowy system poboru opłat może oznaczać m.in. likwidację bramek, jednak to będzie decyzja koncesjonariuszy.

Szmit dodał, że nie są planowane podwyżki opłat za autostrady.

ViaToll to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 r. każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, jest zobowiązany do korzystania z tego systemu.

Z dokładnym wykazem i mapą sieci dróg płatnych można zapoznać się na stronie internetowej www.viatoll.pl. Utrzymaniem i rozbudową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o., która działa na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kontrakt na realizację tej usługi wygasa w listopadzie 2018 r.

Krajowy Fundusz Drogowy istnieje w strukturach Banku Gospodarstwa Krajowego od 2004 r. Zadaniem Funduszu jest gromadzenie i przeznaczanie środków finansowych m.in. na finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Polska Agencja Prasowa

Od 1 października 2016 r. sieć dróg płatnych viaToll powiększy się o prawie 150 km – poinformował w środę na konferencji prasowej Krzysztof Gorzkowski z Kapsch Telematic Services, operatora viaToll. Polska sieć dróg objętych opłatą elektroniczną wzrośnie do ok. 3,3 tys. km.

Do mapy płatnych tras dołączą odcinki zlokalizowane w 7 województwach: dolnośląskim, łódzkim, mazowieckim, podkarpackim, śląskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim. Będzie to siódmy etap rozbudowy sieci dróg płatnych w ramach systemu viaToll.

Najdłuższymi odcinkami włączonymi do systemu będą m.in. autostrada A1 – węzeł Łódź Północ – węzeł Tuszyn (ok. 40,7 km), autostrada A4 – węzeł Rzeszów Wschód – węzeł Jarosław Zachód (ok. 41,3 km) oraz droga ekspresowa S1 – węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice – węzeł Żywiec Browar (ok. 18,1 km).

Po rozszerzeniu polska sieć dróg objętych opłatą elektroniczną wzrośnie do ok. 3 300 km. Według ostatnich danych liczba aktywnych użytkowników systemu viaToll wynosi ponad 1 mln kierowców.

Jak podkreślił Gorzkowski w tej chwili w Polsce czynnych jest 223 punkty dystrybucyjne, z czego ponad 190 są to całodobowe stacje benzynowe. W tych punktach kierowcy mogą doładować swoje konto, sprawdzić jego stan i dopełnić formalności rejestracyjne.

Jak wynika z danych operatora viaToll, łączne przychody Krajowego Funduszu Drogowego od lipca 2011 r. wyniosły 6,59 mld zł. W 2016 r. opłaty naliczone z korzystanie z dróg wyniosły ponad 1,1 mld zł (stan na koniec sierpnia 2016 r.). Dziennie do systemu wpływa średnio 5 mln zł.

Najbardziej dochodowymi odcinkami dróg w okresie marzec 2016-sierpień 2016 były autostrada A4 (218,52 mln zł), S8 (125,65 mln zł) oraz A2 (85,25 mln zł).

Na koniec sierpnia br. w systemie zarejestrowanych było ponad 1 mln 5 tys. pojazdów oraz 626 tys. użytkowników. Z czego 60,2 proc. to użytkownicy krajowi. Operator systemu rozdystrybuował ponad 61 tys. urządzeń viaAUTO, przeznaczonych dla samochodów osobowych, a dodatkowe 1,2 tys. przekazał w użytkowanie służbom ratowniczym.

Nakłady inwestycyjne na budowę systemu wyniosły niespełna 1,1 mld zł netto, na rozszerzenia – 166 mln zł netto, a koszty operacyjne – 1 mld 135 mln zł netto.

Jak wskazywał Gorzkowski, uzależnienie wysokości opłaty od klasy emisji spalin ma proekologiczne skutki. Z danych wynika, że pojazdy w klasie EURO 5 i 6 (najwyższe klasy emisji) stanowią blisko 50 proc. wszystkich pojazdów.

Gorzkowski zapowiedział, że „w przyszłym roku jest przygotowywane dość duże rozszerzenie sieci dróg płatnych, o znaczną liczbę kilometrów”.

Podkreślił, że środki generowane przez system viaToll są w całości przekazywane do Krajowego Funduszu Drogowego i są przeznaczone – zgodnie z ustawą – na utrzymanie, rozbudowę i budowę dróg.

– Zgodnie z ustawą płacą Ci, którzy korzystają z infrastruktury – dodał Gorzkowski.

Obecny na konferencji rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki poinformował, że „lada dzień” spodziewa się od ministerstwa infrastruktury wytycznych dot. rozpisania przetargu na nowego operatora systemu, a teraz ministerstwo prowadzi konsultacje z koncesjonariuszami i różnymi dostawcami technologii.

– W listopadzie następnego roku, czyli rok przed końcem obecnego kontraktu, obecny operator (viaToll – PAP) będzie miał możliwość i obowiązek przekazania wszystkich danych związanych z systemem nowemu operatorowi (…) tak, aby nowy operator mógł wdrożyć system płynnie od listopada 2018 r. – powiedział Krynicki. Jak wynika z jego wypowiedzi, także obecny operator może wygrać przetarg.

O przetargu mówił także we wtorek w wieczornym programie TVN24 BiŚ wiceminister w MIB Jerzy Szmit.

– Chcemy do tego przetargu (…) jak możliwie najstaranniej się przygotować – powiedział Szmit.

– Powołany został zespół, który w ministerstwie zajmuje się tylko i wyłącznie tą sprawą, przygotowaniem przetargu – dodał.

Szmit podkreślił także, że podczas wtorkowego seminarium w MIB omówiono funkcjonujący w Polsce system poboru opłat na tle innych systemów w Europie. Poinformował, że 13 października w resorcie odbędzie się druga część tego seminarium.

– Zaprosimy do rozmowy wszystkich tych, którzy mogą zaoferować swój system poboru opłat w Polsce – dodał.

Wiceminister zapowiedział, że nowy system poboru opłat może oznaczać m.in. likwidację bramek, jednak to będzie decyzja koncesjonariuszy.

Szmit dodał, że nie są planowane podwyżki opłat za autostrady.

ViaToll to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 r. każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, jest zobowiązany do korzystania z tego systemu.

Z dokładnym wykazem i mapą sieci dróg płatnych można zapoznać się na stronie internetowej www.viatoll.pl. Utrzymaniem i rozbudową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o., która działa na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kontrakt na realizację tej usługi wygasa w listopadzie 2018 r.

Krajowy Fundusz Drogowy istnieje w strukturach Banku Gospodarstwa Krajowego od 2004 r. Zadaniem Funduszu jest gromadzenie i przeznaczanie środków finansowych m.in. na finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły