Alert

Polska ładowarka 400 kW naładuje polskie elektryczne autobusy w Barcelonie

fot. Ekoenergetyka / Gramwzielone.pl

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl, elektryczne autobusy w Barcelonie będą ładowane w 5 minut dzięki ładowarce 400 kW dostarczonej przez polską firmę Ekoenergetyka. Uruchomiony w Barcelonie tzw. CityCHARGER jest pierwszym urządzeniem o tak wysokiej mocy dla autobusów elektrycznych, które zainstalowano w Hiszpanii.

Zamontowana w stolicy Katalonii ładowarka jest urządzeniem o wysokiej mocy, przeznaczonym do instalacji na końcu linii autobusowej, które umożliwia szybkie doładowywanie autobusu elektrycznego podczas jego krótkich postojów na przystanku. Dzięki okazjonalnym, 5-8 minutowym doładowaniom o mocy 400 kW w ciągu dnia bateria autobusu nigdy nie schodzi poniżej 40 proc. stanu naładowania, a autobus ma zapewniony nieograniczony zasięg.

Urządzenie zostało zainstalowane przez hiszpańskiego dostawcę energii firmę Endesa, a ładować będzie dwa autobusy Solaris Urbino electric, które włączył do swojego taboru barceloński operator transportu publicznego TMB (Transports Metropolitans de Barcelona). Autobusy zostały wyposażone w pantograf, zainstalowany na dachu pojazdów, który podłącza się do ładowarki i umożliwia w pełni zautomatyzowane ładowanie. Dodatkowo pojazdy zostały wyposażone we wtyczki, dzięki którym autobus może być ładowany za pomocą ładowarki plug-in na zajezdni.

– Barcelona to jedno z najbardziej aktywnych miast w Europie, jeśli chodzi o pojazdy elektryczne. Cieszymy się, że możemy przyczynić się do wprowadzania w życie jej strategii czystego transportu, dostarczając pierwsze w Hiszpanii urządzenie o tak wysokiej mocy – komentuje prezes Ekoenergetyki-Polska Bartosz Kubik. – CityCHARGER umożliwia w pełni zautomatyzowane ładowanie autobusu elektrycznego w kilka minut, podczas gdy kierowca ma przerwę na kawę, tym samym pokazuje, że autobusy elektryczne nie wymagają specjalnego traktowania i mogą obsługiwać te same trasy, co autobusy dieslowe.

CityCHARGER ładuje autobusy zgodnie z europejskim standardem komunikacji CCS dla pojazdów elektrycznych. Dodatkowo dzięki użyciu protokołu komunikacyjny OCPP (Open Charge Point Protocol) do komunikacji między ładowarką, a serwerem zewnętrznym, Endesa, a poprzez nią TMB, mogą na żywo obserwować stan naładowania baterii autobusu, sprawdzać, który autobus aktualnie się ładuje oraz jaki jest status ładowarki.

Ładowarka i autobusy rozpoczęły fazę testów na trasie H16 w Barcelonie, a TMB planuje rozpocząć pełną eksploatację w listopadzie tego roku. Projekt zrealizowany przez polską firmę w Barcelonie jest częścią europejskiego programu ZeEUS, w ramach którego 10 miast w Europie testuje autobusy elektryczne i hybrydowe oraz ich systemy ładowania.

Do tej pory Ekoenergetyka dostarczyła ładowarki dla autobusów elektrycznych do ponad 20 miast w Europie, a jej urządzenia uczestniczyły w ponad 50 programach testowych. Firma proponuje ładowarki o mocy od 3 kW do 450 kW.

Gramwzielone.pl


Powiązane artykuły

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Udostępnij:

Facebook X X X