icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Ruszają konsultacje Strategii Cyberbezpieczeństwa RP

Ministerstwo Cyfryzacji uznało ochronę cyberprzestrzeni RP  za jeden z priorytetów resortu, wynikający wprost z przepisów ustawy o działach administracji rządowej. Ochrony takiej nie da się zapewnić bez nakreślenia spójnej strategii działania w tym obszarze. W efekcie, na początku 2016 roku, ministerstwo przekazało do konsultacji założenia do Strategii Cyberbezpieczeństwa RP. Obecnie resort przedstawia Strategię Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2016-2020. Konsultacje projektu potrwają do 7 października. 

Strategia zmienia podejście do szeroko rozumianego cyberbezpieczeństwa. Dotychczas koncentrowano się na bezpośredniej ochronie zasobów danych realizowanej przez administratorów tych danych. Skupiano się na zasobach rządowych i infrastrukturze krytycznej, pomijając indywidualnych użytkowników funkcjonujących również w cyberprzestrzeni. Dlatego przedstawiany dokument odnosi się nie tylko do ochrony cyberprzestrzeni z punktu widzenia interesów administracji publicznej, ale również wskazuje zależność pomiędzy bezpieczeństwem systemów niezbędnych do nieprzerwanego świadczenia istotnych funkcji państwa, a bezpiecznym funkcjonowaniem w sieci przedsiębiorców i obywateli.

Jak przypomina resort, miją  Ministerstwa Cyfryzacji jest, by za cztery lata istniał w Polsce sprawnie funkcjonujący system cyberbezpieczeństwa, który zapewni jak najlepsze warunki do rozwoju rynku cyfrowego. Wszyscy obywatele powinni móc bez obawy korzystać z Internetu, w pełni wykorzystując szanse, jakie stwarza ta technologia. Oznacza to także bezpieczną e-administrację, realizującą założenia państwa usługowego.

– Pracy jest dużo i administracja nie poradzi sobie z tymi wyzwaniami sama. Chcemy współpracy z sektorem prywatnym, ośrodkami akademickimi, organizacjami pozarządowymi oraz inicjatywami obywatelskimi. Chcemy wspólnego wysiłku, także z innymi resortami, w realizacji strategicznego celu, jakim jest ciągłe podnoszenie poziomu bezpieczeństwa podmiotów instytucjonalnych i obywateli w cyberprzestrzeni. Wcześniej opublikowane i szeroko konsultowane Założenia Strategii Cyberbezpieczeństwa dla Rzeczypospolitej Polskiej były podstawą do przygotowania niniejszej Strategii, staraliśmy się, by dokument ten uwzględnił zgłoszone uwagi, zachowując jednocześnie strategiczny charakter -argumentuje w komunikacie resort cyfryzacji.

Strategia, którą przedstawia ministerstwo ma być początkiem działań mających na celu zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa. – Przygotowywane są już odpowiednie regulacje prawne i szacowany budżet niezbędny do wykonania wszystkich zadań, które chcemy zrealizować – argumentuje resort.

Celem Strategii jest osiągnięcie akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa cyberprzestrzeni Państwa rozumianego jako zapewnienie zdolności do:

  1.  realizacji funkcji Państwa,
  2. zapewnienie ludności i przedsiębiorcom niezbędnych dostaw towarów i usług,
  3. niezakłóconego dostępu i korzystania z sieci Internet,
  • w sytuacji gdy realizacja wymienionych aktywności zależna jest od cyberprzestrzeni.

Osiągnięcie celu strategicznego będzie zrealizowane poprzez stworzenie ram organizacyjno-prawnych oraz systemu skutecznej koordynacji i wymiany informacji pomiędzy użytkownikami tego systemu.

Cele szczegółowe strategii to:

  1.  zwiększenie poziomu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej Państwa;
  2.  zwiększenie zdolności do zapobiegania i zwalczania zagrożeń ze strony cyberprzestrzeni;
  3.  zmniejszenie skutków incydentów godzących w bezpieczeństwo cyberprzestrzeni;
  4. określenie kompetencji podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo cyberprzestrzeni;
  5.  stworzenie i realizacja spójnego dla wszystkich podmiotów administracji rządowej systemu zarządzania bezpieczeństwem cyberprzestrzeni oraz ustanowienie wytycznych w tym zakresie dla podmiotów niepublicznych;
  6. stworzenie trwałego systemu koordynacji i wymiany informacji pomiędzy podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo cyberprzestrzeni oraz użytkownikami cyberprzestrzeni;
  7.  zwiększenie świadomości użytkowników cyberprzestrzeni w zakresie metod i środków bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.

Strategia będzie oddziaływała na następujące grupy użytkowników

1.obywateli – poprzez:

  •  zwiększenie bezpieczeństwa obywateli w cyberprzestrzeni,
  • podniesienie poziomu zaufania do korzystania z e-usług,
  •  bezpieczny i nieprzerwany dostęp do e-usług;

2. przedsiębiorców – poprzez:

  •  podniesienie poziomu zaufania do korzystania z e-usług w procesach biznesowych,
  •  zwiększenie bezpieczeństwa operacji, w tym technologicznych i finansowych,
  • bezpieczny i nieprzerwany dostęp do e-usług,
  •  rozwój narodowych technologii w sektorze cyberbezpieczeństwa;

3.  pracownicy administracji publicznej – poprzez:

  •  zapewnienia nieprzerwanej realizacji istotnych funkcji Państwa,
  •  zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa informatyzacji procesów administracyjnych i usług,
  •  zapewnienie ciągłości świadczenia e-usług,
  • zwiększenie odporności na ataki cybernetyczne,
  •  stworzenie zasobu eksperckiego administracji publicznej w zakresie cyberbezpieczeństwa i teleinformatyki;

4. operatorów usług kluczowych – poprzez:

  • wskazanie kierunków działań państwa mających na celu wspomaganie nieprzerwanego świadczenia usług kluczowych.

Strategia ma oddziaływać bezpośrednio lub pośrednio na wszystkich użytkowników cyberprzestrzeni w obrębie Państwa (obywateli, administrację rządową, samorządową, przedsiębiorców) i poza jego terytorium, w miejscach gdzie funkcjonują przedstawiciele RP (placówki dyplomatyczne, kontyngenty wojskowe).

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji 

Ministerstwo Cyfryzacji uznało ochronę cyberprzestrzeni RP  za jeden z priorytetów resortu, wynikający wprost z przepisów ustawy o działach administracji rządowej. Ochrony takiej nie da się zapewnić bez nakreślenia spójnej strategii działania w tym obszarze. W efekcie, na początku 2016 roku, ministerstwo przekazało do konsultacji założenia do Strategii Cyberbezpieczeństwa RP. Obecnie resort przedstawia Strategię Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2016-2020. Konsultacje projektu potrwają do 7 października. 

Strategia zmienia podejście do szeroko rozumianego cyberbezpieczeństwa. Dotychczas koncentrowano się na bezpośredniej ochronie zasobów danych realizowanej przez administratorów tych danych. Skupiano się na zasobach rządowych i infrastrukturze krytycznej, pomijając indywidualnych użytkowników funkcjonujących również w cyberprzestrzeni. Dlatego przedstawiany dokument odnosi się nie tylko do ochrony cyberprzestrzeni z punktu widzenia interesów administracji publicznej, ale również wskazuje zależność pomiędzy bezpieczeństwem systemów niezbędnych do nieprzerwanego świadczenia istotnych funkcji państwa, a bezpiecznym funkcjonowaniem w sieci przedsiębiorców i obywateli.

Jak przypomina resort, miją  Ministerstwa Cyfryzacji jest, by za cztery lata istniał w Polsce sprawnie funkcjonujący system cyberbezpieczeństwa, który zapewni jak najlepsze warunki do rozwoju rynku cyfrowego. Wszyscy obywatele powinni móc bez obawy korzystać z Internetu, w pełni wykorzystując szanse, jakie stwarza ta technologia. Oznacza to także bezpieczną e-administrację, realizującą założenia państwa usługowego.

– Pracy jest dużo i administracja nie poradzi sobie z tymi wyzwaniami sama. Chcemy współpracy z sektorem prywatnym, ośrodkami akademickimi, organizacjami pozarządowymi oraz inicjatywami obywatelskimi. Chcemy wspólnego wysiłku, także z innymi resortami, w realizacji strategicznego celu, jakim jest ciągłe podnoszenie poziomu bezpieczeństwa podmiotów instytucjonalnych i obywateli w cyberprzestrzeni. Wcześniej opublikowane i szeroko konsultowane Założenia Strategii Cyberbezpieczeństwa dla Rzeczypospolitej Polskiej były podstawą do przygotowania niniejszej Strategii, staraliśmy się, by dokument ten uwzględnił zgłoszone uwagi, zachowując jednocześnie strategiczny charakter -argumentuje w komunikacie resort cyfryzacji.

Strategia, którą przedstawia ministerstwo ma być początkiem działań mających na celu zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa. – Przygotowywane są już odpowiednie regulacje prawne i szacowany budżet niezbędny do wykonania wszystkich zadań, które chcemy zrealizować – argumentuje resort.

Celem Strategii jest osiągnięcie akceptowalnego poziomu bezpieczeństwa cyberprzestrzeni Państwa rozumianego jako zapewnienie zdolności do:

  1.  realizacji funkcji Państwa,
  2. zapewnienie ludności i przedsiębiorcom niezbędnych dostaw towarów i usług,
  3. niezakłóconego dostępu i korzystania z sieci Internet,
  • w sytuacji gdy realizacja wymienionych aktywności zależna jest od cyberprzestrzeni.

Osiągnięcie celu strategicznego będzie zrealizowane poprzez stworzenie ram organizacyjno-prawnych oraz systemu skutecznej koordynacji i wymiany informacji pomiędzy użytkownikami tego systemu.

Cele szczegółowe strategii to:

  1.  zwiększenie poziomu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej Państwa;
  2.  zwiększenie zdolności do zapobiegania i zwalczania zagrożeń ze strony cyberprzestrzeni;
  3.  zmniejszenie skutków incydentów godzących w bezpieczeństwo cyberprzestrzeni;
  4. określenie kompetencji podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo cyberprzestrzeni;
  5.  stworzenie i realizacja spójnego dla wszystkich podmiotów administracji rządowej systemu zarządzania bezpieczeństwem cyberprzestrzeni oraz ustanowienie wytycznych w tym zakresie dla podmiotów niepublicznych;
  6. stworzenie trwałego systemu koordynacji i wymiany informacji pomiędzy podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo cyberprzestrzeni oraz użytkownikami cyberprzestrzeni;
  7.  zwiększenie świadomości użytkowników cyberprzestrzeni w zakresie metod i środków bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.

Strategia będzie oddziaływała na następujące grupy użytkowników

1.obywateli – poprzez:

  •  zwiększenie bezpieczeństwa obywateli w cyberprzestrzeni,
  • podniesienie poziomu zaufania do korzystania z e-usług,
  •  bezpieczny i nieprzerwany dostęp do e-usług;

2. przedsiębiorców – poprzez:

  •  podniesienie poziomu zaufania do korzystania z e-usług w procesach biznesowych,
  •  zwiększenie bezpieczeństwa operacji, w tym technologicznych i finansowych,
  • bezpieczny i nieprzerwany dostęp do e-usług,
  •  rozwój narodowych technologii w sektorze cyberbezpieczeństwa;

3.  pracownicy administracji publicznej – poprzez:

  •  zapewnienia nieprzerwanej realizacji istotnych funkcji Państwa,
  •  zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa informatyzacji procesów administracyjnych i usług,
  •  zapewnienie ciągłości świadczenia e-usług,
  • zwiększenie odporności na ataki cybernetyczne,
  •  stworzenie zasobu eksperckiego administracji publicznej w zakresie cyberbezpieczeństwa i teleinformatyki;

4. operatorów usług kluczowych – poprzez:

  • wskazanie kierunków działań państwa mających na celu wspomaganie nieprzerwanego świadczenia usług kluczowych.

Strategia ma oddziaływać bezpośrednio lub pośrednio na wszystkich użytkowników cyberprzestrzeni w obrębie Państwa (obywateli, administrację rządową, samorządową, przedsiębiorców) i poza jego terytorium, w miejscach gdzie funkcjonują przedstawiciele RP (placówki dyplomatyczne, kontyngenty wojskowe).

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji 

Najnowsze artykuły