Rynek motoryzacyjny w Finlandii zelektryzowała informacja na temat ścisłej współpracy Karma Automotive (dawniej Fisker Automotive) z Wanxiang chińskim gigantem produkującym części samochodowe. Model Karma Revero w hybrydowej wersji ma być produkowany w Hangzhou we wschodnich Chinach w fabrykach należących Wanxiang.
Historia samochodów Karma sięga 2008 roku, kiedy to pokazano pierwsze egzemplarze na targach w Detroit. Od tej pory właścicielami marki były kolejno: Valmet Automotive (światowy lider mający fabryki części samochodowych m.in. w Polsce w Żorach), Fisker Automotive (należący do duńskiego projektanta samochodów; fabryka upadła i została wykupiony przez Wanxiang).
Wyposażony w dwa silniki: spalinowy i elektryczny dające łączną moc 408 KM samochód ma wkomponowane w dach panele słoneczne i linię przykuwającą uwagę. Silnik spalinowy jest silnikiem pomocniczym i nie ma przeniesienia na napęd, zasila jedynie akumulatory.
Model zdobył wiele nagród i choć ma już kilka lat nie traci świeżości. Chińczycy planują uruchomić fabrykę mogącą dostarczać 50.000 egzemplarzy samochodów rocznie. Mają one trafiać na lokalny rynek dzięki czemu będą bardziej przystępne cenowo.
Równolegle w Kalifornii powstaje linia produkująca inny model Karma. Od września 2016 roku można rezerwować pierwsze egzemplarze. Pierwsze 1000 sztuk właśnie powstaje.
Na bazie modelu Revero oferowany jest nieco mniejszy Atlantic, który ma się pojawić na drogach Kalifornii. Po raz pierwszy pokazany w 2012 roku. Udział finansowy w tym przedsięwzięciu zapowiedział General Motors. Ceny amerykańskich modeli Karmy mają oscylować w granicach 130,000 dolarów.
Kooperacja fińsko – chińsko – amerykańska pokazuje jak wiele zmieniła elektromobilność na rynku motoryzacyjnym. Poszukiwanie nowych rozwiązań, modeli, obniżanie kosztów produkcji i emisji powoduje, że przepływ technologii następuje bardzo szybko.
Karma Automotive/Autoblog.com