EnergetykaRopaWszystko

Tusk: Naftoport to element planu bezpieczeństwa energetycznego Polski

697 tys. m3, taką pojemność będzie miał terminal naftowy w Gdańsku. Dziś wmurowano kamień węgielny pod inwestycję o dużym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego Polski.

– Terminal naftowy to element wielkiego planu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Ta blisko miliardowa inwestycja jest odpowiedzią na zwiększone potrzeby energetyczne kraju – powiedział premier Donald Tusk podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę terminalu naftowego firmy PERN „Przyjaźń” w Porcie Północnym w Gdańsku.

– Położyliśmy dziś kamień węgielny pod terminal naftowy, który sam w sobie jest kamieniem milowym polskiego przemysłu naftowego. Dzięki terminalowi znacznie zwiększymy elastyczność przeładunków ropy naftowej i znajdziemy się w grupie państw, które prowadzą międzynarodowy handel ropą, paliwami i produktami chemicznymi  – powiedział Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa.

Terminal będzie połączony z Naftoportem, który umożliwi rozładunek morskich transportów ropy naftowej. Inwestycje staną się częścią krajowej sieci przesyłu ropy naftowej.

– Wykorzystujemy lukę na polskim wybrzeżu, by zwiększyć bezpieczeństwo dostaw ropy do polskich rafinerii. Terminal oznacza zabezpieczenie dodatkowych pojemności magazynowych, a tym samym umożliwienie istotnego wzrostu importu ropy naftowej poprzez Gdański Naftoport – powiedział Włodzimierz Karpiński.

Budowa terminalu naftowego będzie przebiegała w dwóch etapach. W ramach pierwszego etapu zostanie zainstalowanych sześć zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy. Podczas drugiego etapu prac budowlanych, których kształt będzie zależał od potrzeb rynku, powstanie część paliwowa i chemiczna. Łączny koszt budowy terminalu wyniesie ok. 826 mln zł.

Prace przy budowie terminalu naftowego rozpoczęły się 21 lutego b.r. Trwa intensywny proces wzmocnienia gruntu, który przewiduje wykonanie 648 betonowych pali  pod każdym z sześciu zbiorników (łącznie ok. 3,9 tys. pali), oraz fundamentowanie. Ten etap zakończy się w drugiej połowie maja, natomiast już w pierwszych dniach czerwca przewiduje się rozpoczęcie budowy konstrukcji stalowych zbiorników na ropę naftową, a latem – całej infrastruktury: dróg dojazdowych, budynków, sieci rurociągów, pompowni na ropę naftową i instalacji p.ppoż., oczyszczalni ścieków itd.

Terminal Naftowy w Gdańsku Etap I – jest realizowany przez międzynarodowe Konsorcjum, którego liderem jest IDS-Bud. Realizacja całego przedsięwzięcia powinna zakończyć się w 2018 r.


Powiązane artykuły

Terminal LNG Energos-Force. Fot. Energos

Niemcy oddają pływający terminal LNG

Rząd federalny zdecydował wynająć pływający terminal LNG “Energos Force” do innego kraju w południowej Europie. Jednostka obrała kurs na Gibraltar....

Mobilna platforma wiertnicza uległa wypadkowi niedaleko Kanału Sueskiego

Platforma samopodnośna uległa wypadkowi niedaleko Kanału Sueskiego. Zmarły cztery osoby, ponad 20 uratowano, a trzy kolejne są poszukiwane. Do akcji...

Europa dwóch prędkości w energetyce. Węgry-Słowacja kontra reszta

Węgry pozostają największym importerem rosyjskiego gazu w UE i sprzeciwiają się unijnym planom odejścia od rosyjskich surowców do 2028 roku....

Udostępnij:

Facebook X X X