icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Lublin wdroży program rozwoju elektromobilności

W Lublinie wdrażany będzie pilotażowy program rozwoju elektromobilności. List intencyjny w tej sprawie podpisany ma być z przedstawicielami władz centralnych 20 lutego – poinformował w środę wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.

„Lublin będzie jednym z dziesięciu podmiotów, w których będzie wdrażany program pilotażowy rozwoju elektromobilności w Polsce. 20 lutego będzie podpisany list intencyjny w tej sprawie. Lublin jest specyficznym miastem, jednym z trzech w kraju, w których jest sieć trolejbusowa” – powiedział Czarnek w środę na konferencji prasowej.

Pilotażowy program, obejmujący dziesięć miast, ma przygotować podstawy do wybudowania powszechnej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, zarówno komunikacji publicznej jak i prywatnej. „Zakładamy, że lata 2020-2025 to już czas, w którym będzie moda na elektromobilność, stymulująca popyt na pojazdy elektryczne. One będą jeździć tam, gdzie będzie sieć, by te pojazdy ładować. Lublin w to wchodzi” – dodał Czarnek.

Wiceprezydent Lublina Artur Szymczyk podkreślił, że rządowy program rozwoju elektromobilności jest zbieżny z działaniami miasta prowadzonymi od dawna. „Od 1953 r. w Lublinie są trolejbusy, zawsze działaliśmy na polu elektromobilności” – powiedział.

Obecnie Lublin ma największą w kraju sieć komunikacji trolejbusowej. Długość trakcji wynosi ponad 61 km, 12 linii obsługiwanych jest przez ponad 100 trolejbusów, które mogą przejechać kilkukilometrowe odcinki tras na zasilaniu z baterii. W planach jest zakup kolejnych trolejbusów.

Plany lubelskiego samorządu – podał Szymczyk – przewidują zakup ponad 60 autobusów dla komunikacji miejskiej, z czego 32 ma być zakupione do 2020 r. Do ich ładowania potrzebnych będzie siedem ładowarek. Od półtora roku jeden autobus elektryczny testowany jest w centrum miasta. Władze samorządowe chcą też kupować elektryczne samochody osobowe za pieniądze z funduszy europejskich, pierwszy projekt, wspólny ze Lwowem, został już złożony. W 2019 r. na podmiejskich parkingach typu park & ride mają pojawić się pierwsze ładowarki dla indywidualnych posiadaczy samochodów elektrycznych.

Udział w rządowym programie daje szansę rozwiązania różnych problemów, które pojawiają się wraz z pojazdami napędzanymi elektrycznością – zaznaczył Szymczyk. Chodzi o takie zagadnienia jak wypracowanie jednolitych standardów dotyczących ładowarek do autobusów, współpracę z dostawcami energii czy prawne uregulowania dotyczące tworzenia magazynów energii.

„Mamy dużo doświadczeń, którymi jesteśmy gotowi się podzielić. Jako pierwsi montowaliśmy panele fotowoltaiczne na dachach trolejbusów, pracowaliśmy nad odzyskiwaniem energii podczas hamowania pojazdów, złożyliśmy aplikację do NCBR w zakresie innowacyjnego rozwiązania, magazynu energii, który mógłby być utworzony z wykorzystaniem zużytych baterii z autobusów” – powiedział Szymczyk.

List intencyjny z lubelskimi samorządowcami mają podpisać szefowie Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, NFOŚiGW, NCBR oraz Polskiego Funduszu Rozwoju. Nie pociąga on za sobą żadnych zobowiązań finansowych. Przewiduje współpracę m.in. w zakresie artykułowania potrzeb samorządów w dziedzinie rozwoju elektromobilności, tworzenia programów wsparcia finansowego, opracowania modeli biznesowych związanych z infrastrukturą do ładowania pojazdów elektrycznych, udziału w pracach badawczo-rozwojowych związanych z opracowywaniem nowych rozwiązań dotyczących autobusów i samochodów elektrycznych.

Polska Agencja Prasowa

W Lublinie wdrażany będzie pilotażowy program rozwoju elektromobilności. List intencyjny w tej sprawie podpisany ma być z przedstawicielami władz centralnych 20 lutego – poinformował w środę wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.

„Lublin będzie jednym z dziesięciu podmiotów, w których będzie wdrażany program pilotażowy rozwoju elektromobilności w Polsce. 20 lutego będzie podpisany list intencyjny w tej sprawie. Lublin jest specyficznym miastem, jednym z trzech w kraju, w których jest sieć trolejbusowa” – powiedział Czarnek w środę na konferencji prasowej.

Pilotażowy program, obejmujący dziesięć miast, ma przygotować podstawy do wybudowania powszechnej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, zarówno komunikacji publicznej jak i prywatnej. „Zakładamy, że lata 2020-2025 to już czas, w którym będzie moda na elektromobilność, stymulująca popyt na pojazdy elektryczne. One będą jeździć tam, gdzie będzie sieć, by te pojazdy ładować. Lublin w to wchodzi” – dodał Czarnek.

Wiceprezydent Lublina Artur Szymczyk podkreślił, że rządowy program rozwoju elektromobilności jest zbieżny z działaniami miasta prowadzonymi od dawna. „Od 1953 r. w Lublinie są trolejbusy, zawsze działaliśmy na polu elektromobilności” – powiedział.

Obecnie Lublin ma największą w kraju sieć komunikacji trolejbusowej. Długość trakcji wynosi ponad 61 km, 12 linii obsługiwanych jest przez ponad 100 trolejbusów, które mogą przejechać kilkukilometrowe odcinki tras na zasilaniu z baterii. W planach jest zakup kolejnych trolejbusów.

Plany lubelskiego samorządu – podał Szymczyk – przewidują zakup ponad 60 autobusów dla komunikacji miejskiej, z czego 32 ma być zakupione do 2020 r. Do ich ładowania potrzebnych będzie siedem ładowarek. Od półtora roku jeden autobus elektryczny testowany jest w centrum miasta. Władze samorządowe chcą też kupować elektryczne samochody osobowe za pieniądze z funduszy europejskich, pierwszy projekt, wspólny ze Lwowem, został już złożony. W 2019 r. na podmiejskich parkingach typu park & ride mają pojawić się pierwsze ładowarki dla indywidualnych posiadaczy samochodów elektrycznych.

Udział w rządowym programie daje szansę rozwiązania różnych problemów, które pojawiają się wraz z pojazdami napędzanymi elektrycznością – zaznaczył Szymczyk. Chodzi o takie zagadnienia jak wypracowanie jednolitych standardów dotyczących ładowarek do autobusów, współpracę z dostawcami energii czy prawne uregulowania dotyczące tworzenia magazynów energii.

„Mamy dużo doświadczeń, którymi jesteśmy gotowi się podzielić. Jako pierwsi montowaliśmy panele fotowoltaiczne na dachach trolejbusów, pracowaliśmy nad odzyskiwaniem energii podczas hamowania pojazdów, złożyliśmy aplikację do NCBR w zakresie innowacyjnego rozwiązania, magazynu energii, który mógłby być utworzony z wykorzystaniem zużytych baterii z autobusów” – powiedział Szymczyk.

List intencyjny z lubelskimi samorządowcami mają podpisać szefowie Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, NFOŚiGW, NCBR oraz Polskiego Funduszu Rozwoju. Nie pociąga on za sobą żadnych zobowiązań finansowych. Przewiduje współpracę m.in. w zakresie artykułowania potrzeb samorządów w dziedzinie rozwoju elektromobilności, tworzenia programów wsparcia finansowego, opracowania modeli biznesowych związanych z infrastrukturą do ładowania pojazdów elektrycznych, udziału w pracach badawczo-rozwojowych związanych z opracowywaniem nowych rozwiązań dotyczących autobusów i samochodów elektrycznych.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły