PKP PLK wybrały ofertę konsorcjum hiszpańskiej spółki Dragados (wraz z Vias y Construcciones oraz Electren) jako najkorzystniejszą w przetargu na modernizację linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Jej wartość to 312,51 mln zł brutto.
Dzięki modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu w Gdańsku wzrośnie jej przepustowość. Jednym z istotnych elementów prac jakie zostaną wykonane jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle – stwierdził w wypowiedzi dla naszego portalu Maciej Dutkiewicz z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK SA.
Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
– Linia kolejowa Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu – stwierdza dalej Dutkiewicz. – Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej nienajlepszy stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.
Jak zaznacza Dutkiewicz inwestycja będzie polegała nie tylko na budowie nowych torów w miejsce istniejących ale dodatkowo obejmie również budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym (LCS) Gdańsk Port Północny.
– Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas – stwierdza na zakończenie Dutkiewicz.