Alert

Zakopianka: Rozpoczęto prace nad najdłuższym tunelem drogowym w Polsce

6 marca 2017 r. rozpoczęło się drążenie ponad dwukilometrowego tunelu pod górą Mały Luboń w ramach budowy S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone są prace w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Jest to związane z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które będą na bieżąco monitorowane.

Cały proces drążenia i zabezpieczania wyrobiska składał się będzie z kilku etapów. Ze względu na budowę geologiczną drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. W zależności od twardości skał zastosowane zostaną: młoty hydrauliczne, dziobaki, wiertła, materiały wybuchowe i głowice skrawające. Na bieżąco będzie też dopasowany typ zabezpieczeń drążonego otworu: wstępna obudowa z betonu zbrojonego, natryskowy (torket), a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo obudowa wzmacniana za pomocą gwoździ i kotew.

Na odcinku ok. 16,7 km budowanej drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem a Chabówką dwukomorowy tunel o długości 2,06 km stanowił będzie 12,3% całej trasy. W ramach inwestycji powstaną dwa równoległe tunele, w których będzie się odbywał ruch tylko w jednym kierunku, czyli wydrążyć trzeba ponad 4 km otworów w górze Mały Luboń. Obydwie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi. Zakończenie drążenia tunelu planowane jest pod koniec 2019 r.

Na wszystkich trzech odcinkach S7 od Lubnia do Rabki Zdroju trwają prace ziemne przy wykopach i zakładaniu gwoździ gruntowych na skarpach (w celu zabezpieczenia zboczy skarp), deskowanie, zbrojenie i betonowanie obiektów mostowych. Betonowane są fundamenty i podpory obiektów inżynierskich.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa  


Powiązane artykuły

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Udostępnij:

Facebook X X X