InfrastrukturaKolejeWszystko

Zaborowski: Przy modernizacji dworca we Wrocławiu popełniono kardynalny błąd

Remont dworca Wrocław Główny zakończył się w 2012 r., od tego czasu wynajęto jedynie tylko część lokali komercyjnych. W 2013 r. obiekt wygenerował stratę na poziomie około 7 mln zł – napisał portal rynek-kolejowy.pl.

 

– Do zasadniczej infrastruktury transportowej nie powinniśmy mieć takiego podejścia, że musi ona przynosi zysk. Najpierw przecież infrastruktura ponosi określony koszt, aby mogły działać inne dziedziny gospodarki – uważa w rozmowie z naszym portalem dr Łukasz Zaborowski, ekspert Instytutu Sobieskiego z zakresu miasta i transportu.

Ekspert jest zdania, że jeśli infrastruktura typu dworzec kolejowy w wielkim mieście, a ściśle przestrzeń okołodworcowa, nie przynosi zysków, to znaczy, że popełniono znaczne błędy w projektowaniu programu użytkowego takiego obiektu.

– Akurat dworzec we Wrocławiu znam bardzo dobrze i uważam, że przy jego modernizacji popełniono kardynalny błąd: nie wykorzystano możliwości stworzenia prawdziwego, zintegrowanego węzła komunikacji publicznej w tym miejscu – najbardziej do tego predysponowanym w wielkiej metropolii – mówi dalej Zaborowski. – Zrobiono tam tylko plac miejski. Czy pomyślano, by umiejscowić tam węzeł z liniami autobusowymi czy tramwajowymi? Żeby lepiej zintegrować to miejsce z systemem komunikacji podmiejskiej? Tak się nie stało.

Zdaniem eksperta przed wrocławskim dworcem kolejowym znajduje się ogromna przestrzeń, która w każdym szanującym się mieście niemieckim stanowi na jego obszarze największy węzeł tramwajowy. Dlatego dworce kolejowe w dużych miastach niemieckich są w nich jednocześnie największymi centrami handlowymi. Korzystają z nich bowiem nie tylko klienci kolei, ale także mieszkańcy miast, traktując je, jako główne węzły przesiadkowe. We Wrocławiu tego nie ma.

– Nie pomyślano także o jakimś bardziej intensywnym zagospodarowaniu przestrzeni okołodworcowej – bo sam budynek dworca jest jakoś wykorzystany – mówi dalej Zaborowski. – Przecież taka sama przestrzeń w Katowicach czy ostatnio w Krakowie została spożytkowana komercyjnie z dużym zyskiem dla kolei na galerie handlowe.

– Tymczasem we Wrocławiu w ogóle nie rozważano takiej opcji – kończy ekspert Instytutu Sobieskiego.


Powiązane artykuły

Dywersji na kolei ciąg dalszy. Pociąg zatrzymał się w Puławach

Po niedzielnym zdarzeniu do kolejnego aktu dywersji doszło w poniedziałek, na tej samej trasie, tym razem w Puławach. Sabotażyści zarzucili...
Drogi do CPK foto: www.cpk.pl

Działka pod CPK do wymiany? Właściciel składa propozycję rządowi

Piotr Wielgomas, wiceprezes firmy Dawtona i właściciel działki, przez którą ma przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego,...
System e-TOLL na autostradzie, Fot. PAP/Roman Zawistowski

Rząd rozszerza sieć dróg płatnych. Firmy transportowe zapłacą więcej

Ministerstwo Finansów planuje rozszerzyć system e-TOLL o kolejne 645 kilometrów dróg oraz podnieść bazową stawkę opłat. Zmiany nie obejmą kierowców...

Udostępnij:

Facebook X X X