DrogiInfrastrukturaWszystko

Adamczyk: Małopolanie stali się ofiarami politycznej zemsty

Mapa sieci drogowej w Małopolsce zmienia się bardzo powoli. Oprócz 11-km odcinka autostrady A4 z Tarnowa do granicy województwa, która jest już na ukończeniu i zostanie oddana za kilka miesięcy, w Małopolsce do 2020 r. powstaną zaledwie dwa fragmenty nowych dróg – napisała Gazeta Krakowska. Łącznie nieco ponad 20 km.

– Zgadzam się z tezą przedstawioną w krakowskich mediach i uważam, że dzisiaj w Polsce decyzje dotyczące budowy konkretnych odcinków dróg czy ciągów drogowych, nie są podbudowane konkretną analizą merytoryczną. Nie są podejmowane z uwzględnieniem określonych kryteriów. Są to decyzje polityczne, niemające nic wspólnego z chęcią rozwoju naszego kraju. Bowiem nowe inwestycje lokowane są tam, gdzie Platforma Obywatelska może liczyć na wysokie poparcie szerokiego elektoratu – twierdzi w rozmowie z naszym portalem pos. Andrzej Adamczyk (PiS), wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

W jego opinii dziś Tusk i politycy PO wiedzą doskonale, że w Małopolsce notowania PO nie są duże. Nic więcej nie wygrają, jeżeli wybudują tu drogi. Wobec tego większe inwestycje powstają w innych częściach naszego kraju. Pomija się Małopolskę.

– Wystarczy prześledzić program budowy i rozwoju dróg krajowych GDDKiA i kolejne załączniki do tego programu – mówi dalej poseł. – Z tego dokumentu wyraźnie wynika, że jeśli chodzi o połączenia drogowe w Małopolsce, to władzom nie zależy na ich rozbudowie. Gdyby spojrzeć na obietnice i deklaracje, powinniśmy tu mieć najpiękniejsze drogi nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Mam na myśli deklaracje składane przez premiera, kolejnych ministrów transportu (Cezarego Grabarczyka – o obwodnicach i innych odcinkach dróg, które miały być wybudowane jeszcze do 2012 r. czy Sławomira Nowaka) Ale nigdy za tymi deklaracjami nie poszły czyny. Rzeczywistość skrzeczy.

Poseł przypomina niektóre z planowanych przez GDDKiA i niezrealizowanych dotąd w Małopolsce odcinkach dróg – o obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, drogi Brzesko-Nowy Sącz, „Beskidzkiej Drogi Integracyjnej”, przebudowie drogi 94 Kraków – Olkusz – Sosnowiec, północnej i wschodniej obwodnicy Krakowa, drodze S7 łączącej Małopolskę z woj. świętokrzyskim, „przesuniętym” w czasie przetargu na fragment „zakopianki” Lubień – Rabka.

– Jeśli nałożyć na to praktycznie zawieszoną modernizację szlaku kolejowego E30 między Śląskiem, a Krakowem i utratę na ten projekt dofinansowania w kwocie ponad 1 mld zł, można powiedzieć, że dziś Małopolanie stali się ofiarami politycznej zemsty PO – twierdzi Adamczyk. – Mówię to z pełną odpowiedzialnością.

Poseł wymienia kolejne przykłady inwestycji w Małopolsce, które „wypadły” z rządowych planów realizacyjnych. Wystarczy prześledzić załącznik nr 5 z czerwca 2013 r. przyjęty przez rząd do programu budowy dróg krajowych i autostrad w latach 2011-2015: na odcinku budowy drogi krajowej Kraków – Warszawa okazuje się, że brakuje odcinka, mającego przebiegać w woj. małopolskim. Podobnie wygląda to w kolejnym załączniku do programu budowy dróg przyjętym przez rząd w grudniu ub.r. Z kolei obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej – w 100 proc. gotowa do realizacji – przegrywa z obwodnicą Sanoka, która niemal nie ma dokumentacji. A przecież nasilenie ruchu na drodze krajowej 7 jest jedno z najwyższych w Polsce, z ogromną liczbą wypadków śmiertelnych.

– Małopolska przegrywa w walce o realizacje największych inwestycji drogowych – twierdzi Adamczyk. – Politycy, posłowie PO z Małopolski są nieskuteczni. Oni w Małopolsce tylko obiecują, zaś w Warszawie brakuje im odwagi, tylko czapkują przed władzą. Boją upomnieć się o to, co się Małopolsce i Krakowowi należy.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X