Szwedzki koncern zbrojeniowy Saab wybrał gdyńską Stocznię Remontową Nauta jako wykonawcę platformy okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla szwedzkiej Marynarki Wojennej.
Dwa tygodnie wcześniej Saab poinformował, że podpisał ze szwedzką Agencją Zamówień Obronnych FMV kontrakt na zaprojektowanie, budowę oraz dostawę statku wywiadowczego dla Marynarki Wojennej tego kraju. Umowa ma być zrealizowana w latach 2017-2020. Jej wartość wynosi 730 milionów szwedzkich koron (około 320 mln złotych).
Platforma zostanie wybudowana i zwodowana w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Również tam odbędą się wstępne próby morskie. Później w stoczni Saaba w szwedzkiej Karlskronie nastąpi wyposażenie okrętu w sprzęt elektroniczny i ostateczne próby morskie (Sea Acceptance Test – SAT). Jak podkreślają przedstawiciele Saaba, Nauta ma duże doświadczenie w budowie okrętów i ze względów strategicznych oraz geograficznych jest dobrym partnerem. Kontrakt jest efektem Memorandum of Understanding (MoU) podpisanego między Saabem a Polską Grupą Zbrojeniową w październiku ubiegłego roku. Pisaliśmy o tym w BiznesAlert.pl.
– Udział w budowie tego okrętu oznacza rozszerzenie naszej oferty, nie tylko na rynku wewnętrznym – podkreśla Sławomir Latos, prezes Nauty. – Mamy wykwalifikowanych pracowników, odpowiednią infrastrukturę i wieloletnie doświadczenie w rozmaitych projektach morskich. Stawiamy na innowacje, w tym wprowadzanie nowych technologii. Dlatego jesteśmy dobrze przygotowani do uczestnictwa w tego typu współpracy.
– Jestem bardzo zadowolony, że udaje nam się przekształcić zapisy Memorandum of Understanding w rzeczywistą współpracę biznesową. Okręty wywiadowcze muszą wyróżniać się dostępnością i niezawodnością na najwyższym poziomie. Nauta jest dobrym partnerem, mogącym dostarczyć nam nowoczesne rozwiązanie, które zadowoli naszego klienta – stwierdza Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab odpowiedzialny za Polskę i kraje bałtyckie.
Mieczysław Starkowski