Okazuje się, że dzięki technologiom rozpoznawania złóż i technologiom wydobywania wciąż pojawiają się następne ogromne szanse, przecież są jeszcze wciąż obszary na których znajdują się potężne złoża ropy naftowej do których nie sięgnęliśmy, żeby się nie narazić ekologom powiedział Piotr Moncarz Stanford University oraz Rada Nadzorcza ElectroMobility Poland S.A. podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”, która odbyła się na Politechnice Rzeszowskiej im. I. Łukasiewicza.
– Nie przypuszczam, żeby odejście od ropy jako paliwa transportowego było podyktowane brakiem ropy tylko będzie podyktowane tym, że zastąpimy tę ropę czymś innym, a ropę będziemy w dalszym ciągu wydobywać i będzie ona surowcem chemicznym, a nie surowcem energetycznym. Rozmawiamy w Polsce, no szaleństwo, gdzie nagle świat zachorował, że węgiel jest czymś brzydkim i brudnym, jest zupełnie nie do pojęcia, zamiast się zająć tym w jaki sposób używać ten surowiec, czy ten nośnik energii, w jaki sposób go używać w sposób czysty i bezpieczny dla środowiska – mówił profesor.
– Jakby popatrzeć na stopień nasycenia odnawialnymi źródłami energii w świecie i zobaczymy, że przede wszystkim to jest w krajach bogatych, zaawansowanych, gdzie ludzie dla idei są gotowi przepłacić, ale politycy korzystają z tego i organizują programy związane z energią odnawialną co w cale nie znaczy, że jestem przeciwny fotowoltaice w miejscach, które mają nasłonecznienie powiedzmy przez 300 dni w roku, czy jestem przeciwko energii wiatraków na farmach morskich, które są w miejscach niezakłócających środowiska i które mają rozsądną odległość do odbiorcy tej energii i tak dalej i tak dalej. Energia nie może być ideologicznym programem, energia to program ekonomiczno-polityczny w sensie bezpieczeństwa, gospodarki i troszkę właśnie Zachód przegiął tutaj tworząc z tego ideologię, prawie że religię – przekonywał naukowiec.
– Znaczy sam jeżdżę Teslą, mieszkam w Palo Alto, czyli tam gdzie się Tesla urodziła, tam nasycenie samochodami elektrycznymi jest bardzo wysokie, tam nasycenie ludźmi, których na to stać jest bardzo wysokie. Za niedługo Tesla wypuści model 3, który będzie kosztował 1/3, prawie ¼ tego ile kosztuje Tesla S, które będzie równie ciekawym samochodem elektrycznym. Mamy Nissana, który produkuje Nissana Leaf’a, wciąż za drogi, ale będzie za chwile również tańszy. Dzisiaj cena baterii litowo-jonowej już jest poniżej połowy tego co była kilka lat temu, a jak ruszy giga-factory w Newedzia, ta teslowsko-panasonikowska to na pewno spadną dalej te ceny. Także poważną częścią ceny samochodu elektrycznego jest właśnie bateria i tutaj obniżenie ceny baterii jest bardzo ważne. Następnym wyzwaniem będzie oczywiście system ładowania. W Polsce jesteśmy absolutnie nieprzygotowani do tego, żeby nagle wszyscy obywatele włączyli się do wytyczni po przyjechaniu z pracy. No i to jest część zadania firmy, którą powołano, Electromobility Poland, który ma tworzyć właśnie idee infrastruktury, ideę kultury elektromobilności – ocenił.
– To jaka jest perspektywa tworzenia tej kultury elektro mobilności? – Myślę, że takim pierwszym skowronkiem czy wynikiem tych prac jest duży nacisk na E-busy w Polsce. Polska w Europie jest liderem w autobusach elektrycznych, uznawanego za wysokiej jakości producenta, ale to są wciąż jeszcze produkcje na poziomie powiedziałbym butikowym jeśli chodzi o ilość sprzedanych autobusów na świecie. Teraz kiedy polskie miasta m.in. Rzeszów, m.in. Łódź, Warszawa, Kraków, Katowice zamawiają autobusy elektryczne i myślę, że to to się będzie rozwijało bardzo szybko. Te doświadczenia pomogą z jednej strony społeczeństwu przekonać się do pojazdów elektrycznych a z drugiej strony pomogą firmą energetycznym przygotować się do tego żeby obsługiwać tych konsumentów prądu elektrycznego za pomocą samochodów – mówił prof. Moncarz.
Konferencja została objęta honorowym patronatem: Ministra Energii, Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska oraz Pełnomocnika Rządu ds. Polityki Klimatycznej, Prezydenta Miasta Rzeszowa, Wojewody Podkarpackiego, Marszałka Województwa Podkarpackiego oraz Rektora Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza. Sponsorem główny jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) oraz URSUS. Partnerem Konferencji: Polska Grupa Górnicza, GE Energy, Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), MEDCOM. Sponsorami wspierającymi Konferencji są firmy: ENEA, GAZ-SYSTEM, Asseco Poland, Geotermia Mazowiecka, Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie, Stowarzyszenie Elektryków Polskich – Oddział Rzeszów, Elektromontaż Rzeszów.