ENERGETYKA
Sejm jednogłośnie przyjął nowelizację ustawy terminalowej
(MSP)
Nowelizacja przygotowana przez MSP przewidywała rozszerzenie listy inwestycji w infrastrukturę gazową, budowanych z uproszczeniem procedur administracyjnych. Chodzi o trzy połączenia z sąsiednimi państwami, 12 dużych gazociągów i magazyny gazu. Nowelizacja pozwoli na przyspieszenie budowy oraz modernizacji krajowej sieci gazociągów przesyłowych, kluczowych z punktu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Inwestycje te, dzięki wprowadzonym uproszczeniom w procedurze administracyjnej, będą mogły być realizowane w szybszym tempie. Dotyczy to inwestycji niezbędnych do optymalnego wykorzystania możliwości terminalu LNG w Świnoujściu wraz z międzysystemowymi gazociągami Polska-Czechy, Polska-Litwa i Polska-Słowacja.
– Nowelizacja daje możliwość szybkiej i sprawnej budowy sieci około 3,4 tys. km gazociągów, które zlokalizowane będą głównie w Południowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej Polsce. Ich budowa pozwoli na zwiększenie możliwości wykorzystania gazu z terminalu LNG i zapewnienie bezpieczeństwa dostaw wszystkim krajowym odbiorcom – powiedział Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa.
Przyjęta ustawa pozwoli także na pogłębienie integracji krajowego systemu przesyłowego z systemami państw ościennych, w szczególności w ramach Gazowego Korytarza Północ-Południe. Poprzez budowę interkonektorów Polska stanie się częścią regionalnej sieci przesyłu gazu, co umożliwi eksport ewentualnych nadwyżek surowca. Nowelizacja ustawy terminalowej będzie katalizatorem wielkich inwestycji w sektorze energetycznym. Do 2020 spółki z udziałem Skarbu Państwa na inwestycje w infrastrukturę gazową wydadzą 18 mld zł. Na podstawie obecnie obowiązującej ustawy terminalowej (ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu) budowany jest terminal LNG i grupa gazociągów w Północno-Zachodniej części Polski o łącznej długości około 940 km, obejmująca m.in.: Gazociąg Szczecin-Gdańsk, Gazociąg Szczecin-Lwówek, Gazociąg Włocławek-Gdynia, Gazociąg Rembelszczyzna-Gustorzyn.
Niemcy rozważą propozycję Unii Energetycznej
(FOCUS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Rzecznik niemieckiego rządu Steffen Seibert poinformował media, że kanclerz Angela Merkel zamierza przyjrzeć się przedstawionej przez premiera RP Donalda Tuska propozycji powołania Unii Energetycznej w Europie. Strony spotkają się dziś w Berlinie aby omówić ten temat. Wcześniej Tusk napisał artykuł do Financial Times w którym przedstawia założenia Unii.
Czesi nie chcą oddać ropociągów Unipetrolowi
(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Czeski minister finansów Andrej Babis przekonywał, że Praga nie powinna oddawać kontroli nad ropociągami firmom prywatnym. Poinformował, że Unipetrol (spółka-córka PKN Orlen) zaoferowała przejęcie rur. Posiada ona już większość udziałów w dwóch rafineriach Ceska Rafinerska. Babis twierdzi, że byłoby to rozwiązanie niekorzystne ze względów strategicznych.
Bułgaria i KE omówią perspektywy dla South Stream
(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Przedstawiciele DG Energy w Komisji Europejskiej zadeklarowali, że instytucja nie rozważa zablokowania budowy Gazociągu Południowego (South Stream). Jednocześnie komisarz ds. energii UE Gunther Oettinger spotkał się z ministrem energetyki Bułgarii Dragomirem Stojnewem aby wyjaśnić sporne kwestie dotyczące inwestycji. Bułgarzy chcą budować rurę wspólnie z Rosjanami bez względu na stanowisko KE, która zastrzega, że musi ona podlegać regulacjom antymonopolowym. Rozmowy na temat wyłączenia South Stream spod ich reżimu zostały zamrożone w obliczu kryzysu na Ukrainie. Sofia przekonuje jednak, że interes bułgarskich konsumentów gazu nie powinien być ofiarą niestabilności nad Dnieprem. Po spotkaniu ze Stojnewem Oettinger nie wygłosił żadnego óswiadczenia medialnego.
W poniedziałek memorandum ws. dostaw gazu ze Słowacji na Ukrainę
(REUTERS/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)
Słowacja i Ukraina 28 kwietnia b.r. podpiszą memorandum w sprawie organizacji rewersowych dostaw gazu. Poinformował o tym ukraiński minister ds. energii i przemysłu węglowego Jurij Prodan, po rozmowach ze słowackimi partnerami. Jak wyjaśnił minister gospodarki Słowacji Tomas Malatinski, dostawy będą realizowane przez gazociąg Vojany – Użhorod, nie zaś przez gazociąg tranzytowy. Komisarz UE ds. energii Guenther Oettinger powiedział, że korzystanie z gazociągu tranzytowego bez zgody Gazpromu jest niemożliwe. Otwarcie na dostawy dla Ukrainy gazociągu Vojany – Użhorod, nie wymaga zgody spółki rosyjskiej. „Ale w drugim etapie będziemy musieli się spotkać ze stroną rosyjską oraz z Gazpromem, aby omówić kwestie dostaw dla Ukrainy. Duże memorandum – przyznał Oettinger – trzeba będzie omawiać z Rosją i Gazpromem”. Natomiast „małe memorandum”, zdaniem unijnego komisarza, pozwoli Ukrainie na dostawy do 10 mld metrów sześciennych gazu rocznie. Strona słowacka jest gotowa do podpisania memorandum. Transport gazu na Ukrainę rozpocznie się w październiku. Dostawy wynosić będą 3,2 mld m. sześc. rocznie. W marcu 2015 r. rewers może zostać zwiększony do 8,10 mld m. sześc. rocznie. Taka wielkość pozwoli Ukrainie na rozpoczęcie dywersyfikacji dostaw. Nieco wcześnie przedstawiciele słowackiego operatora gazowego Eustream wyrażali obawy, że umowa z Ukrainą o rewersie może stanowić naruszenie umowy z Gazpromem. Jednocześnie Komisja Europejska stanowczo zaprzeczyła jakoby uruchomienie rewersowych dostaw gazu ze Słowacji na Ukrainę było niezgodne z prawem. Zdaniem przedstawicieli Komisji takie stanowisko Rosji na ten temat jest bezpodstawne.
Plany zwiększania efektywności energetycznej krajów UE są mało wiarygodne
(ERACTIV/TERESA WÓJCIK)
Plany zwiększania efektywności energetycznej wysłane do Brukseli przez państwa członkowskie Unii Europejskiej są tak mało wiarygodne, że przeciwko niektórym z nich powinno nawet zostać podjęte postępowanie w sprawie naruszenia nowych przepisów unijnych dotyczących rzetelności danych – informuje EurActiv.com. Analiza tych planów prowadzi do wniosku, że jest mocno wątpliwe, aby większość państw Unii mogła zmniejszyć zużycie energii o 1,5 procent każdego roku jak to zostało ustalone na początku b.r. W tej sytuacji jest duże ryzyko, że podstawowe cele efektywności energetycznej założone na rok 2020 oraz na rok 2030 nie zostaną osiągnięte.
Czy kolejne sankcje USA przeciw Rosji obejmą Gazprombank?
(BLOOMBERG/UP/TERESA WÓJCIK)
Zarząd Gazprombanku może spodziewać się, że kolejna seria sankcji USA będzie wymierzona w ich bank, trzeciego, co do wielkości kredytodawcę w Rosji. Anonimowe źródła informują, że administracja Obamy przygotowuje nowe sankcje na wypadek eskalacji napięć na Ukrainie. Drugim branym pod uwagę przez stronę amerykańską bankiem jest Wnieszekonombank. Oba banki pełnią bardzo istotną rolę w rosyjskim systemie finansowo-bankowym. Wnieszekonombank jest blisko powiązany z rządem, Gazprombank jest potężnym kredytodawcą instytucjonalnie związanym z Gazpromem.
Towarzystwo TFI Allianz inwestuje w łupki
(ALLIANZ TFI/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)
TFI Allianz Polska oferuje akcje amerykańskich przedsiębiorstw z sektora gazu i ropy z łupków. Od maja 2013 r. towarzystwo prowadzi fundusz zamknięty Allianz Nowa Energia FIZ, realizujący tę strategię. Obecnie umożliwiło inwestycję w ramach uruchomionego właśnie otwartego funduszu Allianz Energetyczny. W kręgu inwestycji funduszu oferowane są akcje spółek z USA, które są zaangażowane w rewolucję łupkową – w wydobycie i transport gazu ziemnego i ropy z łupków, produkujących specjalistyczne urządzenia dla nowej branży paliwowo-energetycznej, a także spółki, bardzo zyskujące dzięki niskim cenom nośników energii (np. spółki z branży chemicznej). . W okresie maj-grudzień 2013 r. notowania akcji tej spółki wzrosły o 47 proc. W ocenie analityków perspektywy dla amerykańskiego rynku akcji na bieżący rok są bardzo dobre. Ograniczenie skupu aktywów przez FED będzie zastępowane pozytywnym wpływem wzrostu gospodarczego największej gospodarki światowej. W styczniu 2014 r. TFI Allianz Polska uruchomiło tę samą strategię inwestycyjną również w ramach funduszu parasolowego Allianz w formie funduszu otwartego Allianz Energetyczny. Sukces tej strategii zachęcił firmę do uruchomienia kolejnego nowego funduszu, który będzie bardziej dostępny dla klientów. W tym funduszu klienci mogą inwestować nawet małe kwoty – minimalna kwota pierwszej wpłaty to tylko 200 zł. Istotny wpływ na efekty TFI Allianz Polska w perspektywie średnioterminowej może mieć sytuacja geopolityczna, która powoduje w UE silną tendencję uniezależnienia się od gazu z Rosji. Największe szanse wiążą się z dostawami gazu skroplonego z poza Europy. Wśród dostawców zaś niebawem pojawią się producenci LNG ze Stanów Zjednoczonych. Jedną z najlepszych inwestycji już obecnie są akcje spółki Cheniere Energy, specjalizującej się w transporcie skroplonego gazu (LNG). Spółka rozbudowuje terminal eksportowy przede wszystkim ze względu na eksport do Europy. Nic dziwnego, że w okresie maj 2013 – luty 2014 notowania akcji spółki Cheniere Energy wzrosły o 68 proc.
INFRASTRUKTURA
Budimex dokończy prace na autostradzie A-1 na odcinku Sójki – Kotliska po upadłym Poldimie
(GDDKiA)
Znany jest już wykonawca, który dokończy prace na autostradzie A-1 po upadłym Poldimie. Zakres prac, jaki został do wykonania to, dokończenie budowy węzła Kutno Wschód (A1/DK92), czyli wykonanie łącznic, zbudowanie Stacji Poboru Opłat i dwóch MOP-ów (miejsc obsługi podróżnych) Krzyżanów Wschód i Krzyżanów Zachód, oraz szereg prac związanych między innymi z dokończeniem budowy dróg lokalnych, wewnętrznych i dojazdowych do autostrady, infrastruktury technicznej, oświetlenia itp. Najkorzystniejszą ofertę w wysokości blisko 61,1 mln zł złożyła firma Budimex. Wykonawca na dokończenie prac będzie miał 13 miesięcy od chwili podpisania umowy, jednak bez okresu zimowego (15.12 – 15.03).
Na A1 ruszyły prace odbiorowe
(GDDKiA)
W mijającym tygodniu na autostradzie A1 prowadzono dalsze prace na obiektach, układano ostatnie warstwy nawierzchni oraz kontynuowano prace porządkowe na Miejscach Obsługi Podróżnych. Na odcinku od Włocławka do Kowala rozpoczęły się prace odbiorowe. Ma to na celu jak najszybsze udostepnienie kierowcom tego 19 km odcinka autostrady A1. Na otwartym już odcinku autostrady A1 Czerniewice – Włocławek Zachód w ostatnim tygodniu zakończono wszystkie prace na obiektach mostowych. Na drogach serwisowych i dojazdowych prowadzono prace przy układaniu nawierzchni z kostki brukowej oraz ustawiano znaki pionowe. Humusowano również i obsiewano trawą skarpy, rowy i tereny płaskie, sadzono drzewa i krzewy oraz wykonywano zjazdy gospodarcze.
Wybrano najkorzystniejszą ofertę na kontynuację projektowania i budowę S19 na Podkarpaciu
(GDDKiA)
Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. i Aldesa Construcciones S.A. złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Sokołów Małopolski – Stobierna. Wartość robót to prawie 290 mln zł. Konsorcjum zaoferowało wykonanie zadania w ciągu 30 miesięcy oraz 10-letnią gwarancję jakości. Odcinek realizowany będzie w systemie „optymalizuj-projektuj-buduj”. W przypadku braku odwołań pozostałych stron postępowania na wybór najkorzystniejszej oferty, dokumenty z postępowania przetargowego zostaną przekazane do kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku kontroli, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą.
Drogi a ekologia: przyroda nie czyta wytycznych
(Polski Kongres Drogowy)
Po raz szósty w Kazimierzu Dolnym odbyła się Międzynarodowa Konferencja Ochrony Środowiska i Estetyki w Budownictwie Komunikacyjnym. W konferencji uczestniczyło przeszło 120 specjalistów. Celem spotkania było zebranie wniosków ze stosowania środków ochrony przyrody podczas realizacji programu budowy dróg i sformułowanie zaleceń na nową perspektywę budżetową. Najgorętsze dyskusje dotyczyły ochrony zwierząt a także jej kosztów. Konflikty dotyczące ekologii podczas budowy dróg są nieuniknione, w sytuacji, gdy 33 proc. powierzchni kraju objęte jest różnymi formami ochrony przyrody, w tym 20% to obszary zaliczane do sieci Natura 2000. – Nie da się budować dróg tak, żeby ominąć tereny cenne przyrodniczo – zauważyła Dagmara Nowacka z GDDKiA.
Lotnisko Chopina świętuje 80 urodziny
(Lotnisko Chopina)
Lotnisko Chopina w Warszawie obchodzi 80. rocznicę swojego powstania. Z tej okazji w najbliższą sobotę w Hali Przylotów Terminala A odbędzie się jubileuszowa impreza dla całej rodziny. Impreza rozpocznie się o godzinie 11 i potrwa do 14. Przewidziane są liczne atrakcje, m.in. krojenie urodzinowego tortu oraz konkursy z cennymi nagrodami (do wygrania będą m.in. bilety lotnicze, wycieczki po zakamarkach lotniska, perfumy). Wszyscy chętni będą mogli spróbować pilotowania samolotów w symulatorze lotów, albo spotkać się z przedstawicielami służb lotniskowych: Dyżurnym Operacyjnym Portu, strażakiem Lotniskowej Straży Pożarnej, koordynatorem Follow Me czy pracownikiem Straży Ochrony Lotniska. Będą również konkursy rysunkowe, pokazy taneczne i wiele innych atrakcji.
Zakończyło się 53. posiedzenie Senatu
(Senat RP)
Senatorowie bez poprawek przyjęli ustawę o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Był to projekt prezydencki. Ustawa pozwala na jazdę na rowerze wzdłuż wałów przeciwpowodziowych, a także ułatwia wyznaczanie turystycznych szlaków rowerowych i pieszych oraz budowę dróg rowerowych na wałach przeciwpowodziowych i obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Nowelizacja proponuje, aby zakazy zawarte w Prawie wodnym nie dotyczyły budowy dróg rowerowych oraz czynności związanych z wyznaczaniem szlaku turystycznego pieszego lub rowerowego. Szlaki rowerowe nie powstaną jednak w miejscach, gdzie taka inwestycja będzie mogła spowodować pogorszenie stanu środowiska lub wpłynie na zwiększenie zagrożenia powodziowego.
Skanska montuje estakadę w Kołobrzegu
(Skanska)
W kołobrzeski krajobraz powoli zaczyna wpisywać się nowopowstająca estakada prowadząca prosto do portu Kołobrzeg. Aktualnie na projekcie „Poprawa dostępności do portu Kołobrzeg od strony lądu” trwa montaż konstrukcji głównego mostu. Prace na budowie nabrały tempa. Po wykonaniu szeregu robót związanych z przebudową istniejącej infrastruktury, przyszedł czas na bardziej spektakularną część realizacji – montaż przyszłego mostu łukowego. Dzięki projektowi o wartości około 33 mln zł netto, którego wykonawcą jest firma Skanska, do końca br. Kołobrzeg wzbogaci się o 104 – metrowy most drogowy oraz dwie estakady o łącznej długości 203 metrów. Dzięki nowej infrastrukturze możliwy będzie transport na teren portu również ładunków o dużych gabarytach.
Łopaty pod nową drogę z Brzeska do Koszyc już wbite
(Skanska)
Symbolicznym wbiciem pierwszych łopat rozpoczęła się budowa nowej drogi wojewódzkiej z Brzeska do Koszyc. Na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie buduje ją Skanska. Skanska realizuje pierwszy etap inwestycji. Nowy fragment drogi wojewódzkiej będzie kosztował 27 mln zł netto (33 mln zł brutto). Dzięki nowej drodze powstanie dogodne połączenie autostrady A4 z DK nr 79 Kraków-Sandomierz. Będzie to ponad 4-kilometrowy odcinek od węzła autostradowego w Brzesku do Mokrzysk (ul. Zagrodzka). Inwestycja zostanie zakończona w maju 2015 r. Powstanie odcinek drogi wojewódzkiej o długości 4,3 km z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu o łącznej szerokości 7 m.
GIK wybrał ofertę Budimeksu
(Budimex)
Gmina Miasta Gdańska reprezentowana przez Gdańskie Inwestycje Komunalne sp. z o.o. poinformowała o wyborze oferty Budimeksu na przebudowę infrastruktury tramwajowej w Gdańsku. Oferta ma wartość 53,3 mln zł netto. Zakres prac obejmuje: przebudowę dwutorowej linii tramwajowej na odcinku 4,4 km w ulicach Siennickiej i Lenartowicza od ul. Elbląskiej do ul. Sucharskiego wraz z pętlą Przeróbka (tory, rozjazdy, skrzyżowania, perony tramwajowe); przebudowę ulic Siennickiej i Lenartowicza wzdłuż przebudowywanej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą i przylegającymi skrzyżowaniami ulic; przebudowę sieci trakcyjnej i oświetlenia; remont tunelu przejścia pod torami tramwajowymi; remont wiaduktu drogowego w ul. Siennickiej i mostu nad Martwą Wisłą.
Otwarcie drogi ekspresowej S8
(Budimex)
Kierowcy mają do dyspozycji 16. kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S-8 od węzła Róża do węzła Rzgów w woj. łódzkim. Odcinek wybudowany przez Budimex i ukończony przed terminem ma 19,5 km długości. Jednak oddanie do ruchu całego odcinka będzie możliwe po dokończeniu budowy odcinka autostrady A1 Stryków – Tuszyn. Droga ekspresowa S-8 wybudowana przez Budimex jest częścią drogi ekspresowej S-8 Węzeł Wieluń – Łódź (A-1). Biegnie przez teren gmin: Rzgów, Tuszyn, Pabianice, Dobroń i Dłutów w powiatach pabianickim i łódzkim wschodnim. Ósmy odcinek łączy się z autostradą A-1, dzięki czemu w przyszłości jadący z północy będą tu mogli skręcić na drogę ekspresową S-8 i dotrzeć szybko i bezpiecznie na Dolny Śląsk.
Kto wybuduje dolnośląski odcinek S-5?
(UM Wrocław)
Obecnie podróż samochodem z Wrocławia do Poznania (180 km) to minimum 3,5 a czasami nawet 5 godz. Będzie szybciej, gdy wybudowana zostanie droga ekspresowa S-5. Termin jej oddania to 2017 r. Rok później kierowcy mają pojechać „ekspresówką” od Gniezna do autostrady na Gdańsk. Całość ma kosztować budżet państwa ponad 62 mld zł. Dolnośląski fragment S-5 Wrocław-Korzeńsko będzie miał 50 km. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 2 mld zł. – Zaprojektowaniem i budową fragmentu między Korzeńskiem a Wrocławiem zainteresowanych jest pięć firm. Na przełomie kwietnia i maja będzie otwarcie ofert na ostatni odc. tej trasy – mówi Michał Radoszko, rzecznik GDDKiA we Wrocławiu. Na dolnośląskim odcinku S-5 będzie m.in. 12 mostów, 14 wiaduktów, 7 węzłów drogowych.
Ul. Grabiszyńska: przebudowa wiaduktu-utrudnienia
(UM Wrocław)
Prace związane z demontażem przęseł wiaduktu przy ul. Grabiszyńskiej potrwają do 1 maja. Następnie, aż do sierpnia roboty będą prowadzone na wiadukcie. Przeprawa będzie wydłużona i poszerzona. W tym czasie z utrudnieniami muszą się liczyć piesi, a to nie koniec. W lutym 2015 r. nie będą tędy kursować pociągi z Jeleniej Góry, zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza. – Prace modernizacyjne na wiadukcie przy ul. Grabiszyńskiej zakończą się na przełomie września i października 2015. Po przebudowie po przeprawie będą tędy przebiegały trzy tory, na osobnych konstrukcjach – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Koszt przebudowy wiaduktu wyniesie 15 mln. zł. Prace związane są z modernizacją trasy kolejowej E 59 Wrocław-Poznań.
Powstają nowe trasy rowerowe
(UM Wrocław)
Trwa budowa odcinków dróg i pasów rowerowych na ul. Legnickiej, Na Polance i na ul. Piaskowej. Zakończenie prac planowane jest na koniec maja. Na najbardziej zaawansowanym etapie jest inwestycja przy zajezdni tramwajowej na ul. Legnickiej. Zlikwidowane zostanie „wąskie gardło” na odc. między ul. Wejherowską a Milenijną. Obecnie powstaje odc. prawdziwej drogi rowerowej przez teren zajezdni tramwajowej, który przejmie duży komunikacyjny ruch rowerowy pomiędzy centrum miasta a zachodnimi osiedlami. Na całej długości ul. Na Polance powstaje pas rowerowy (jednokierunkowy, tak jak wszystkie pasy ruchu!) po stronie osiedla i kościoła, natomiast droga rowerowa i ciąg pieszo-rowerowy od strony Odry są remontowane. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ok. 1,3 mln zł.
Kolej metropolitalna nie zadziała bez współpracy z gminami
(UM Poznań)
553 tys. mieszkańców Poznania plus strefa podmiejska obejmująca miasta i gminy powiatu to blisko 1 mln mieszkańców wchodzących w skład Metropolii Poznań. To właśnie dla niej ma powstać Kolej metropolitalna – rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportowej, która miałaby zapewnić większą spójność wewnętrznej komunikacji. Dane nie są porażające. Spośród mieszkańców poznańskiej aglomeracji tylko 6% osób ma świadomość istnienia tego projektu, a 20% tylko o nim słyszało. Prócz szerszej promocji i większego zasięgu informacji jego twórcy muszą skupić się jeszcze na szeregu innych problemów. Właśnie dlatego uczestnicy konferencji „Master Plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej” omawiali najistotniejsze problemy i zadania związane z jej budową.
Wielka szansa na 66 mln zł i autobusy dla Częstochowy
(UM Częstochowa)
Częstochowa znalazła się na pierwszym miejscu przedsięwzięć wstępnie zakwalifikowanych do dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotacja – prawie 66 mln zł – ma pokryć 100% kosztów zakupu 40 niskoemisyjnych autobusów. Oprócz naszego miasta dofinansowanie w I Konkursie programu priorytetowego „System zielonych inwestycji Część 7) Gazela – Niskoemisyjny transport miejski” ma otrzymać tylko jeszcze Gdynia. Kwota dotacji przeznaczona na dofinansowanie przedsięwzięć w tym konkursie wynosiła 80 mln zł (Częstochowie ma więc przypaść ponad 80% z całej puli). Do NFOŚiGW wpłynęły 32 wnioski o dofinansowanie, na kwotę 643,6 mln zł i dotyczyły zakupu 362 niskoemisyjnych autobusów miejskich.
Plac Poznański w systemie ITS
(UM Bydgoszcz)
Kolejne ważne skrzyżowania w Bydgoszczy są przystosowywane do uruchomienia inteligentnych systemów transportowych, które ułatwią życie kierowcom i pasażerom komunikacji miejskiej. Trwa między innymi układanie podziemnych instalacji w rejonie placu Poznańskiego. Modernizacja obejmuje 45 istniejących sygnalizacji oraz montaż 7 nowych. Dodatkowe sygnalizacje zaplanowano na rondach: Jagiellonów (tylko światło żółte pulsujące), Kujawskim i Wielkopolskim. Poza tym światła ułatwią pieszym przekraczanie ul. Wyszyńskiego (na wysokości Zamenhoffa) i Jagiellońskiej (na wysokości Wyczółkowskiego). Także skrzyżowania ul. Solskiego z Leszczyńskiego i Solskiego zostaną wyposażone w sygnalizatory.
Tramwaj Fordon. Jezdnia, chodnik lub ścieżka. Raport nr 9
(UM Bydgoszcz)
Wraz z budową linii tramwajowej do Fordonu powstaje brakujący fragment ul. Orląt Lwowskich pomiędzy ul. Wyzwolenia oraz Piłsudskiego. Ułatwi to komunikację pomiędzy osiedlami Tatrzańskim i Nad Wisłą. Projekt budowy linii tramwajowej do Fordonu to nie tylko nowe torowisko wzdłuż ul. Akademickiej i Andersa. To również szereg zmianach na wszystkich skrzyżowaniach, które przetną tory oraz rozbudowa układu komunikacyjnego w tej dzielnicy. Dla poprawy bezpieczeństwo oraz lepszej komunikacji zaplanowano m.in. budowę kolejnego odcinka ul. Orląt Lwowskich. Rozpocznie się ona rondem przy skrzyżowaniu z ul. Wyzwolenia. Następnie łagodnym łukiem w kierunku południowo-wschodnim pobiegnie ona w rejon skrzyżowania obecnej ul. Andersa z Piłsudskiego.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak