InfrastrukturaKoleje

Adamczyk: Rentowność warunkiem powstania Kolei Dużych Prędkości

Warunkiem powstania w Polsce Kolei Dużych Prędkości (KDP) musi być rentowność tego przedsięwzięcia. Resort infrastruktury wraca do debaty publicznej na ten temat, która została przerwana w 2011 r. – poinformował w środę minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

„Jeżeli uzasadnione z punktu widzenia ekonomicznego, nie tylko społecznego, będzie podjęcie tej inwestycji, to ona powinna być podjęta, bo Polacy na to zasługują. Nie może być to projekt deficytowy” – powiedział minister dziennikarzom.

Adamczyk dodał, że najpierw trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, kto z tych kolei będzie korzystał. Przypomniał, że analizy wykonane pięć lat temu pokazały, że z KDP w Polsce mogłoby korzystać rocznie ok. 9-10 mln pasażerów. „Pytanie, czy te dane są aktualne (…). Jestem przekonany, że KDP w warunkach połączenia z południem i zachodem Europy czy państwami bałtyckimi mogłyby być bardzo interesującym przedsięwzięciem” – stwierdził minister.

Adamczyk powiedział, że kwestia sfinansowania Kolei Dużych Prędkości i udziału ewentualnych inwestorów pozostaje otwarta.

Minister przypomniał, że debata publiczna dotycząca ewentualnego powstania KDP w Polce została przerwana w roku 2011 r. „W 2011 r. przerwano debatę o KDP, pomimo dużego wysiłku, jak wydatki na prace studialne czy na prace koncepcyjne, które wyniosły kilkadziesiąt milionów złotych. My tę debatę wznawiamy, a przed ostatecznym podjęciem decyzji pragniemy wsłuchać się w głos środowisk i ekspertów” – powiedział Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury przyznał, że problem KDP to problem zmiany jakościowej transportu pasażerskiego w Polsce.

„My od tego tematu nie możemy odchodzić, bo obecnie realizujemy przedsięwzięcia krótkoterminowe w wymiarze 4-6 letnim. Dzisiaj musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, jaki będzie polski kolejowy transport pasażerski za lat 15 czy za lat 20” – wyjaśnił minister.

Polska Agencja Prasowa


Powiązane artykuły

Bruksela, Belgia, 20.11.2025. Wicepremier, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski (2L) i wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Kaja Kallas (3L) przed posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych (FAC) w Brukseli, 20 bm. (ad) PAP/Wiktor Dąbkowski

Unia ukarze Rosję za dywersję w Polsce? Nie wyklucza sankcji

– Rosja dopuszcza się terroryzmu sponsorowanego przez państwo – oświadczyła szefowa dyplomacji UE Kaja Kallas w związku z aktami dywersji...
17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Wojtek Jargiło

Merz-Tusk rozmawiali o dywersji na kolei. Za wcześnie na wskazanie Rosji?

Premier Donald Tusk i kanclerz Niemiec Friedrich Merz rozmawiali o sytuacji polskiej kolei. Dzień przed rozmową niemiecki polityk podkreślał, że...

Koleje wymagają pilnych inwestycji w bezpieczeństwo. Są na to fundusze

Ostatni akt dywersji pokazał społeczeństwu jak istotna infrastruktura kolejowa i jak trudno zapewnić jej bezpieczeństwo. Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR...

Udostępnij:

Facebook X X X