InfrastrukturaKolejeWszystko

Aleksandrzak: KDP oznaczają zbyt wysokie koszty w stosunku do osiąganych korzyści

Podczas niedawnego Kongresu Kolejowego debatowano m.in. nt. Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Cezary Grabarczyk, b. minister infrastruktury dowodził, że KDP jest potrzebne w naszym kraju, bo – jak wynika ze statystyk unijnych – obecnie w całej UE KDP stanowią 27% przewozów pasażerskich. Przy tym we Francji udział ten sięga 58%, Hiszpania ma 49%. Ponadto zobowiązują nas do budowy KDP umowy międzynarodowe – napisał Rynek Kolejowy.

– Uważam, że gdy państwa są na tyle duże, że odległości między głównymi aglomeracji sięgają tysięcy czy co najmniej wieluset km, to budowanie Kolei Dużych Prędkości ma sens – przekonuje w rozmowie z naszym portalem pos. Leszek Aleksandrzak (SLD), wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

W jego opinii jednak Polsce potrzebna jest kolej, która jeździ z prędkością ok. 200 km/godz. I wystarczy gdy pokona trasy między największymi miastami w 3-4 godz.

– Tymczasem Koleje Dużych Prędkości na stosunkowo krótkich odcinkach byłyby w stanie przyspieszyć może o ok. pół godziny – twierdzi dalej Leszek Aleksandrzak. – Moim zdaniem budowanie więc KDP spowodowałoby zbyt wysokie koszty w stosunku do osiąganych korzyści. Efekt końcowy byłby niewspółmiernie niski wobec poniesionych nakładów.

Zdaniem posła środki z funduszów europejskich przeznaczone na potrzeby kolei w Polsce powinny zostać wydane na modernizację istniejącej infrastruktury, a więc tam, gdzie jeżdżą pociągi standardowych prędkości.

– Obecnie przecież na niektórych odcinkach pociągi jeżdżą z prędkością zaledwie 40-50 km/godz. – dowodzi wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury. – A żeby porządnie wyremontować w całości tę, istniejącą, infrastrukturę, to z pewnością i tak środków unijnych nie wystarczy – kończy pos. Leszek Aleksandrzak.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X