InfrastrukturaKolejeWszystko

Aleksandrzak: Modernizacja linii Warszawa-Białystok na nadzwyczajnym posiedzeniu komisji infrastruktury

Całkowite zamknięcie fragmentu modernizowanej linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku może być jedyną szansą na sfinalizowanie inwestycji przed końcem przyszłego roku. W innym wypadku Unia Europejska może nakazać Polsce zwrócić część dotacji – napisała agencja Newseria.

– Z grupą posłów wystąpiliśmy do przewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury o zwołanie jej nadzwyczajnego posiedzenia na temat sposobu sfinalizowania modernizowanej linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku. Chcielibyśmy wówczas usłyszeć opinie inwestora i wykonawcy, jak oceniają szanse dokończenia modernizacji. Chcielibyśmy także poznać także powody tak późnego rozpoczęcia tej inwestycji, w wyniku czego możemy stracić przyznane środki unijne – informuje w rozmowie z naszym portalem pos. Leszek Aleksandrzak (SLD) wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

Jego zdaniem obecnie sytuacja wygląda tak, że – podobnie jak z niektórymi autostradami – za późno rozpoczynamy ważne budowy, a nie mogąc ich skończyć na czas, potrzeba uchwalać specjalne ustawy, żeby – w rzeczywistości – niby-autostrady nazywać autostradami.

– W przypadku modernizacji kolejowej trasy do Białegostoku wiadomo było, że przyznane środki unijne trzeba w określonym terminie rozliczyć. Zaś z harmonogramu realizacji wiadomo też, jaki konkretnie czas jest do tego potrzebny – przekonuje poseł. – Dziś żadne rozwiązanie problemu tej inwestycji nie jest dobre. Trudno bowiem tracić pieniądze, po to by wyremontować część tej trasy. Z drugiej strony całkowite zamknięcie tego odcinka spowoduje ogromne utrudnienia dla pasażerów wskutek konieczności dokonywania przesiadek i podróżowania zastępczą komunikacją autobusową.

Tymczasem, z tego co wiadomo, trasa ta ma stosunkowo duże obłożenie w zakresie połączeń pasażerskich. A ponadto korzystają z niej w znaczącym zakresie przewoźnicy towarowi. Trudno sobie wyobrazić, by wszystkie wagony z ładunkami przeładowywać na tiry, czy wstrzymać tam w ogóle transport towarowy. – Może się to przecież skończyć w ten sposób, że PKP Cargo straci na tym odcinku klientów – dodaje Leszek Aleksandrzak.

Według posła nadzwyczajne posiedzenie sejmowej komisji infrastruktury na temat sposobu sfinalizowania modernizowanej linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku powinno się odbyć podczas pierwszego posiedzenia Sejmu po przerwie wakacyjnej 25-26 sierpnia.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X