InfrastrukturaKolejeWszystko

Aleksandrzak: Słaby nadzór ministerstwa infrastruktury nad kolejami

– Najpierw należy przyjąć plan strategiczny: na jakie konkretnie cele zostaną przeznaczone środki (krajowe i unijne) na inwestycje kolejowe. Dopiero później określać, ile proc. środków pójdzie na roboty drogowe, a ile – na kolejowe – twierdzi w rozmowie z naszym portalem pos. Leszek Aleksandrzak wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury (SLD).

W jego opinii PKP PLK nie przygotowały dobrych projektów, choć na kolej powinny pójść pieniądze. Bowiem jest to transport szybki i stosunkowo bezpieczny. A ponadto powinniśmy tym środkiem transportu przewozić jak największe ilości towarów – a nie prawie wszystko drogami.

– Niestety, przy tym stanie torów jest to niemożliwe. Choćby dlatego, że transport kolejowy trwa zbyt długo – mówi dalej Aleksandrzak. – Powinniśmy realizować projekty kolejowe, ale należy je precyzyjnie planować. Zatem, jeśli mamy w perspektywie określone środki do wydania, w tym unijne i krajowe, powinniśmy założyć plan, zakładający, że w danym okresie należy wykonać określone inwestycje, a następnie pilnować ich wdrażania.

Zdaniem posła zasadniczym problemem polskich kolei jest ich rozdrobnienie na zbyt wiele spółek. Każdy projekt inwestycyjny wymaga uprzedniego uzgadniania i koordynacji między PKP PLK, PKP Energetyka czy TK Telekom. Problem polega na tym, że nie ma na co dzień między nimi porozumienia.

– Ponadto część zadłużenia dawnych PKP zostało przypisane poszczególnym spółkom. Do tego dochodzi spółka-matka PKP SA, z którą te mniejsze spółki również muszą uzgadniać wspólne poczynania inwestycyjne. Bo przecież środki na inwestycje, w tym pochodzące z funduszy unijnych – są. Do tego dochodzi nieudolność zarządu. Z tego wynika, że nadzór ministerstwa infrastruktury nad działalnością naszych kolei jest żaden, albo bardzo słaby. Okazuje się okazuje, że spółka kolejowa nie potrafi dobrze przygotować danego projektu. W mijającej unijnej perspektywie finansowej zostały przeznaczone pokaźne środki na kolej, a nie zostały wykorzystane. Jest to stan niewytłumaczalny.

– Okazuje się, że inwestycje PKP PLK nie są w końcu realizowane, ponieważ źle zostały przygotowane ich projekty – kończy Aleksandrzak.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X