Codzienny przegląd mediów Biznes Alert
Zgoda na realizację zachodniej obwodnicy Grodziska
(www.mazowieckie.pl)
Decyzję zatwierdzającą projekt budowlany oraz zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na terenie powiatu grodziskiego wydał wojewoda mazowiecki. Ma ona rygor natychmiastowej wykonalności. Zezwolenie dotyczy ponad 7 – kilometrowego odcinka od ul. Żukówka w Błoniu do miejscowości Kałęczyn na terenie gminy Grodzisk Mazowiecki.
Komentarz bez komentarza
(Bloomberg Newsweek Polska)
Była prezes PGNiG Grażyna Piotrowska-Oliwa odnosi się do sprawy memorandum podpisanego przez jej ówczesną firmę z Gazpromem. Dotyczyło ono budowy drugiej nitki Gazociągu Jamalskiego, pozwalającej Rosjanom na ominięcie Ukrainy w tranzycie gazu. B. prezes zaprzecza jakoby dokument miał znaczenie wiążące. Dalej utrzymuje, że informowała o sprawie według rozdzielnika i zgodnie z prawem. Nie chce komentować decyzji rady nadzorczej PGNiG o jej odwołaniu, podobnie jak decyzji premiera o odwołaniu ministra skarbu Mikołaja Budzanowskiego. Podkreśla swoje zasługi dla PGNiG które zwiększyło swą giełdową wartość o 30 procent w okresie jej prezesury.
Budowa obwodnicy południowej Radomia
(edroga.pl)
W kwietniu znowu ruszyły prace przy budowie południowej obwodnicy Radomia. Obecnie kończą się budowy większości wiaduktów i przepustów, powstają nasypy, układane są krawężniki, a na niektórych odcinkach trasy leży już nawet asfalt.
Nowa elektrownia węglowa do 2020 roku
(Newseria.pl)
– To ważna inwestycja dla regionu Lubelszczyzny. Dla stabilizacji pracy sieci elektrownia byłaby tu potrzebna –podkreśla Zbigniew Stopa, prezes LW Bogdanka. Firma podpisała list intencyjny z francuskim inwestorem GDF Suez. Ze względu na bliskość kopalni Bogdanka mogłaby dostarczać do elektrowni węgiel. Na razie firmy badają możliwości i warunki współpracy.
Więcej kar dla kierowców pojazdów ponadnormatywnych
(edroga.pl)
W minionym roku w województwie zachodniopomorskim niemal trzykrotnie zwiększyła się liczba kar nakładanych na kierowców, którzy poruszali się pojazdami ponadnormatywnymi bez odpowiedniego zezwolenia. Chodzi o pojazdy przekraczające dozwolony nacisk na oś lub osie oraz pojazdy o zbyt dużych wymiarach.
Czy rezygnacja trzech firm poszukujących gazu łupkowego w Polsce upoważnia do stwierdzenia, że „gazu nie ma i nie będzie”?
(PIG)
Dyrektor Państwowego Instytutu Geologicznego prof. Jerzy Nawrocki nie zgadza się z opiniami, że bańka gazu łupkowego w Polsce pękła. Jego zdaniem należy czekać na dalsze badania i zachęcać zagraniczny kapitał do inwestycji. „czy duże firmy zechcą inwestować w nowe rozwiązania technologiczne, być może przydatne tylko na obszarze Polski, czy też wolą zajmować się złożami łatwiejszymi do wydobycia w innych miejscach świata ? Jak widzimy, część wybrała już drugie rozwiązanie” – pisze prof. Nawrocki.
Ponad 110 km linii kolejowych w Małopolsce utrzymanych
(www.plk-sa.pl)
Jedynie dwa odcinki linii kolejowych w Małopolsce zostaną czasowo wyłączone z eksploatacji. Pozostałe cztery, liczące łącznie ponad 110 kilometrów, będą nadal dostępne dla przewoźników pasażerskich i towarowych. Perspektywy przewozów kolejowych w Małopolsce były tematem dyskusji w Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego w Krakowie.
Łupki tylko dla Polaków
(Rzeczpospolita)
Według Marcina Mamonia i Piotra Litki Główny geolog kraju Piotr Woźniak miał przekonywać zagranicznych inwestorów, że w polskim sektorze łupkowym jest miejsce jedynie dla polskiego kapitału. Uczestnicy tajnego spotkania mieli opuścić je zawiedzeni. Minister Woźniak nie odpowiedział do tej pory na zarzuty gazety.
Wagony z Bydgoszczy wracają do PKP Intercity
(www.intercity.pl)
10 maja br. PKP Intercity oficjalnie odebrało pierwsze wagony zmodernizowane w bydgoskiej firmie PESA SA. Łącznie do lipca br. do przewoźnika wróci ich 68. Będą dostosowane do prędkości 160km/h i wyjadą na trasę Przemyśl – Szczecin, skracając podróżnym czas przejazdu o prawie 4 godziny. Koszt modernizacji wyniósł prawie 100 mln zł.
Polska to nie jest dobry kraj dla łupków
(WNP.PL)
Z kolei ekspert ds. poszukiwań, w przeszłości przewodniczący RN PGNiG Stanisław Rychlicki przekonuje, ze brak odpowiedniego prawa dla łupkowych inwestorów zniechęca ich do poszukiwań na terenie Polski. Rychlicki uważa, że ostatni rok był pod tym względem stracony. Uważa, że w tej materii od natychmiastowych profitów ważniejsza jest stabilność sytuacji w kraju.
Karnowski: To była klasyczna zmowa cenowa
(www.rynek-kolejowy.pl)
Prezes PKP SA Jakub Karnowski podkreślił, że zarząd PKP LHS był odpowiedzialny za niekorzystne umowy na przygotowanie certyfikacji ISO. W sumie nieprawidłowości dotyczyły pięciu spółek, a straty grupy PKP wyniosły 27 mln zł. Wewnętrzny audyt grupy PKP stwierdził, że to o wiele za dużo.