icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Apple krytykowany przez Spotify i Epic Games

Spotify i Epic Games skrytykowały Apple za wprowadzenie zmian niezgodnych z unijną ustawą o rynkach cyfrowych (DMA). Firmy twierdzą, że zmiany te są mylące i nielegalne.

Nowe działania Apple, ogłoszone przez firmę 8 sierpnia, umożliwią  twórcom aplikacji komunikowanie się z klientami spoza App Store. Wcześniej Apple pozwalało twórcom aplikacji na korzystanie wyłącznie z „link-out”, co oznaczało, że aplikacje mogły zawierać link przekierowujący klientów na stronę internetową, na której można było finalizować umowy.

Natomiast DAM ma na celu ograniczenie dominacji platform technologicznych i wymaga od firm umożliwienia twórcom aplikacji korzystania z alternatywnych systemów płatności i promowania swoich usług poza sklepami z aplikacjami na urządzenia mobilne.

Firma Apple poinformowała, że ​​dzięki nowej polityce twórcy gier będą mogli promować i proponować oferty bezpośrednio w swoich aplikacjach, nawet są one dostępne na platformach innych niż ich własne strony internetowe.

Zmiana polityki w Apple wiąże się z wprowadzeniem nowych opłat dla deweloperów aplikacji. Będą oni podlegać „zmniejszonej prowizji” wynoszącej 10 proc. lub 17 proc. od transakcji dotyczących dóbr i usług cyfrowych oraz będą mieli możliwość korzystanie z systemu przetwarzania płatności App Store za dodatkową opłatą 3 proc.. Mogą również zdecydować się na korzystanie z dostawcy usług płatniczych w swojej aplikacji lub skierować użytkowników do witryny w celu przetwarzania płatności bez ponoszenia dodatkowych opłat od Apple.

Ponadto w przypadku aplikacji iOS o bardzo dużej liczbie dystrybucji za pośrednictwem App Store lub alternatywnych kanałów deweloperzy będą obciążani opłatą w wysokości 0,50 EUR  za każdą pierwszą roczną instalację przekraczającą milion.

Spotify w serwisach TechCrunch oceniło wprowadzane zmiany: „Na pierwszy rzut oka, żądając aż 25 proc. opłaty za podstawową komunikację z użytkownikami, Apple po raz kolejny rażąco lekceważy podstawowe wymogi Digital Markets Act (DMA). Komisja Europejska jasno dała do zrozumienia, że ​​nakładanie cyklicznych opłat na podstawowe elementy, takie jak ceny i linkowanie, jest niedopuszczalne. Wzywamy Komisję do przyspieszenia dochodzenia, wdrożenia dziennych grzywien i egzekwowania DMA”.

Epic Games , twórca gry Fortnite , również skrytykował najnowsze posunięcie Apple, a dyrektor generalny Tim Sweeney napisał w poście X : „Apple kontynuuje swoje złośliwe działania, nakładając nielegalną nową opłatę śmieciową w wysokości 15 proc. na użytkowników migrujących do konkurencyjnych sklepów i monitorując transakcje w tych konkurencyjnych sklepach”.

Tymczasem urzędnik Komisji Europejskiej powiedział agencji Reuters : „Ocenimy ewentualne zmiany wprowadzone przez Apple w zakresie środków zgodności, biorąc również pod uwagę wszelkie opinie z rynku, zwłaszcza od deweloperów”.

Działania Apple są odpowiedzią na  czerwcowe zarzuty Komisji Europejskiej, która oskarżyła wówczas technologicznego giganta o naruszanie DAM i nałożyła na niego grzywnę w wysokości 1,8 mld euro.

UE uznała wówczas, że Apple zabroniło twórcom aplikacji informowania użytkowników iOS o alternatywnych i tańszych usługach subskrypcji muzyki, dostępnych poza aplikacją, co stanowi naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych.

Nie jest również pierwszy raz, gdy Epic Games nie zgadza się z postępowaniem tego giganta technologicznego. Wcześniej firmy sądziły się ze sobą w kwestii naruszania przez Apple przepisów antymonopolowego. Proces zakończył się przegraną twórców Fortnite.

Spotify i Epic Games skrytykowały Apple za wprowadzenie zmian niezgodnych z unijną ustawą o rynkach cyfrowych (DMA). Firmy twierdzą, że zmiany te są mylące i nielegalne.

Nowe działania Apple, ogłoszone przez firmę 8 sierpnia, umożliwią  twórcom aplikacji komunikowanie się z klientami spoza App Store. Wcześniej Apple pozwalało twórcom aplikacji na korzystanie wyłącznie z „link-out”, co oznaczało, że aplikacje mogły zawierać link przekierowujący klientów na stronę internetową, na której można było finalizować umowy.

Natomiast DAM ma na celu ograniczenie dominacji platform technologicznych i wymaga od firm umożliwienia twórcom aplikacji korzystania z alternatywnych systemów płatności i promowania swoich usług poza sklepami z aplikacjami na urządzenia mobilne.

Firma Apple poinformowała, że ​​dzięki nowej polityce twórcy gier będą mogli promować i proponować oferty bezpośrednio w swoich aplikacjach, nawet są one dostępne na platformach innych niż ich własne strony internetowe.

Zmiana polityki w Apple wiąże się z wprowadzeniem nowych opłat dla deweloperów aplikacji. Będą oni podlegać „zmniejszonej prowizji” wynoszącej 10 proc. lub 17 proc. od transakcji dotyczących dóbr i usług cyfrowych oraz będą mieli możliwość korzystanie z systemu przetwarzania płatności App Store za dodatkową opłatą 3 proc.. Mogą również zdecydować się na korzystanie z dostawcy usług płatniczych w swojej aplikacji lub skierować użytkowników do witryny w celu przetwarzania płatności bez ponoszenia dodatkowych opłat od Apple.

Ponadto w przypadku aplikacji iOS o bardzo dużej liczbie dystrybucji za pośrednictwem App Store lub alternatywnych kanałów deweloperzy będą obciążani opłatą w wysokości 0,50 EUR  za każdą pierwszą roczną instalację przekraczającą milion.

Spotify w serwisach TechCrunch oceniło wprowadzane zmiany: „Na pierwszy rzut oka, żądając aż 25 proc. opłaty za podstawową komunikację z użytkownikami, Apple po raz kolejny rażąco lekceważy podstawowe wymogi Digital Markets Act (DMA). Komisja Europejska jasno dała do zrozumienia, że ​​nakładanie cyklicznych opłat na podstawowe elementy, takie jak ceny i linkowanie, jest niedopuszczalne. Wzywamy Komisję do przyspieszenia dochodzenia, wdrożenia dziennych grzywien i egzekwowania DMA”.

Epic Games , twórca gry Fortnite , również skrytykował najnowsze posunięcie Apple, a dyrektor generalny Tim Sweeney napisał w poście X : „Apple kontynuuje swoje złośliwe działania, nakładając nielegalną nową opłatę śmieciową w wysokości 15 proc. na użytkowników migrujących do konkurencyjnych sklepów i monitorując transakcje w tych konkurencyjnych sklepach”.

Tymczasem urzędnik Komisji Europejskiej powiedział agencji Reuters : „Ocenimy ewentualne zmiany wprowadzone przez Apple w zakresie środków zgodności, biorąc również pod uwagę wszelkie opinie z rynku, zwłaszcza od deweloperów”.

Działania Apple są odpowiedzią na  czerwcowe zarzuty Komisji Europejskiej, która oskarżyła wówczas technologicznego giganta o naruszanie DAM i nałożyła na niego grzywnę w wysokości 1,8 mld euro.

UE uznała wówczas, że Apple zabroniło twórcom aplikacji informowania użytkowników iOS o alternatywnych i tańszych usługach subskrypcji muzyki, dostępnych poza aplikacją, co stanowi naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych.

Nie jest również pierwszy raz, gdy Epic Games nie zgadza się z postępowaniem tego giganta technologicznego. Wcześniej firmy sądziły się ze sobą w kwestii naruszania przez Apple przepisów antymonopolowego. Proces zakończył się przegraną twórców Fortnite.

Najnowsze artykuły