font_preload
PL / EN
Alert 10 marca, 2016 godz. 10:15   
REDAKCJA

Arabia Saudyjska zwiększy obecność na azjatyckim rynku naftowym

Logo Saudi Aramco

(Bloomberg/Piotr Stępiński)

Saudyjska spółka Saudi Aramco rozszerza listę państw azjatyckich, w których zamierza rozszerzyć swoją działalność produkcyjną. Spółka planuje otworzyć swoje zakłady m.in. w Indiach. Azjatycka ekspansja firmy, związana jest z planami spółki, które zakładają podwojenie zdolności wytwarzania produktów naftowych.

Według informacji Bloomberga, Saudi Aramco rozważa także budowę rafinerii w Chinach, Indonezji, Malezji oraz Wietnamie. Indie, są kolejnym krajem w orbicie zainteresowań koncernu. Dla Saudyjczyków wciąż jednak najistotniejszy pozostaje chiński rynek. Saudi Aramco razem z Exxon Mobil oraz chińskim China Petroleum & Chemical Corp posiada udziały w znajdującej się w chińskiej prowincji Fujian rafinerii. Spółka zamierza zainwestować w rozwój tego typu obiektów w państwach azjatyckich aby ugruntować swoją pozycję na rynku azjatyckim. To jeden z najbardziej chłonnych rynków na świecie.

Łączne zdolności przerobu ropy, należących do saudyjskiej spółki wynoszą 5,4 mln baryłek dziennie. Bloomberg przypomina dla porównania, że w lutym Aramco wydobywało dziennie 10,2 mln baryłek.
Dla Arabii Saudyjskiej azjatycki rynek to jeden z priorytetów. Jak na początku marca informował Financial Times od kwietnia Rijad podniesie ceny dostaw ropy naftowej do azjatyckich odbiorców. Według gazety, Saudyjczycy zdecydowali się na podniesienie cen surowca, ponieważ dostrzegają rosnący popyt na najważniejszym dla nich rynku.

Bliskowschodni dostawcy agresywnie konkurują w Azji z dostawcami z Ameryki Łacińskiej i Rosji. Eksporterzy z państw Zatoki Perskiej sprzedają ropę, przede wszystkim w oparciu o kontrakty długoterminowe. Znaczna część państwowych spółek naftowych w regionie Zatoki udziela swoim klientom zniżek na swój surowiec.