Od początku czerwca, z inicjatywy Instytutu Sobieskiego, zaczęła funkcjonować Krajowa Liga Innowacji. Jej głównym celem jest klasyfikacja najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw i promowanie nowoczesnych technologii. Partnerem projektu została Agencja Rozwoju Przemysłu.
Realizacja Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zakłada wzrost wydatków na innowacje w polskich firmach. Koncepcja Krajowej Ligi Innowacji, czyli monitorowania wydatków na innowacje, wpisuje się w Strategię poprzez rzetelną analizę, propagowanie inwestycji w innowacje oraz podwyższanie kultury innowacji w firmach. Oprócz Agencji Rozwoju Przemysłu partnerami przedsięwzięcia zostały PKO Bank Polski, Samsung Electronics Polska i Grupa LOTOS S.A. Honorowym patronatem projekt objęły również Ministerstwa Rozwoju i Energii oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
– Wsparcie dla innowacji to jeden ze strategicznych obszarów działalności Agencji Rozwoju Przemysłu. Aktywnie włączamy się i reagujemy na wyzwania, jakie stawia dynamicznie rozwijająca się gospodarka. Stąd też przedmiotem naszych zainteresowań są nowoczesne branże, takie jak sektor kosmiczny czy gry wideo – mówi Rafał Pawełczyk, Dyrektor Zarządzający ds. korporacyjnych ARP S.A . – W ramach zaangażowania w branżę gier wideo w połowie zeszłego roku powołaliśmy spółkę ARP Games, która jest jednym z pierwszych akceleratorów na rynku i jedynym tak nastawionym branżowo. Dostrzegamy bardzo duży potencjał innowacyjny i biznesowy w sektorze technologii kosmicznych, dlatego angażujemy się w działania z nim związane m.in. poprzez organizację programów stażowych, współpracę z uczelniami oraz wejścia kapitałowe. Nasza aktywność na tym polu została zauważona przez Ministerstwo Rozwoju i ujęta w znacznej części w Polskiej Strategii Kosmicznej – dodaje Pawełczyk.
Krajowa Liga Innowacji ma na celu wspieranie polskich przedsiębiorstw i promowanie krajowych rozwiązań w najnowszych technologiach i metodach zarządzania.
– W głównej kategorii „Innowacyjne firmy” Instytut zajmie się analizą danych takich jak m.in.: nakłady B+R, zatrudnienie w obszarze B+R, liczba posiadanych patentów, liczba wspólnie realizowanych projektów B+R z instytucjami naukowymi, eksport zarówno do krajów EU, jak również w innych kierunkach. W ten sposób powstanie najważniejsza dla nas klasyfikacja w Lidze – mówi Krzysztof Duchnowski, dyrektor Instytutu Sobieskiego.
Poza główną kategorią Ligi, w kategoriach towarzyszących takich jak: innowacyjny produkt/usługa, Start-up oraz współpraca B+R, sklasyfikowane będą inne podmioty, które z różnych względów nie mogą wziąć udziału w głównej kategorii.
– W międzynarodowych rankingach innowacyjności Polska wypada średnio, nawet na tle regionu. Z drugiej strony, każdego dnia widzimy, że mamy potencjał i wiele rodzimych firm wprowadza innowacyjne rozwiązania, które gwarantują im sukces – skomentował dr Marek Dietl z Instytutu Sobieskiego, doradca prezydenta Andrzeja Dudy. – Sądzimy, że jest lepiej z innowacyjnością, niż to wynika z oficjalnych rankingów i wierzymy, że Krajowa Liga Innowacji pozwoli odsłonić właściwe dane związane z innowacyjnością polskich firm – dodaje dr Dietl.
Firmy stosujące innowacyjne rozwiązania mogą zgłaszać się do Ligi poprzez wypełnienie ankiet dostępnych na stronie www.ligainnowacji.pl. Zgłoszenia przyjmowane są niezależnie od wielkości czy wyników firmy – jedynym warunkiem jest stosowanie innowacji w biznesie. Wyniki projektu będą z upływem czasu publikowane na stronie Krajowej Ligi Innowacji.
ARP