icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Ruszył przetarg na infrastrukturą rozładunkową dla pierwszego atomu w Polsce

Urząd Morski w Gdyni prowadzi dwa postępowania przetargowe związane z budową konstrukcji morskiej do rozładunku wielkorozmiarowych elementy na potrzeby całej inwestycji. Będzie to element infrastruktury towarzyszącej pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która powstanie na Pomorzu – podaje Polska Agencja Prasowa.

Gmina Choczewo została wybrana jako lokalizacja pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Obiekt ma zostać wybudowany we współpracy Polskich Elektrowni Jądrowych (PEJ) wraz z amerykańską firmą Westinghouse i Bechtel w oparciu o reaktor AP1000. Według oficjalnych zapowiedzi budowa elektrowni ma rozpocząć się w 2026 roku, a pierwszy reaktor ma zostać uruchomiony w 2033 roku.

W komunikacie urzędu poinformowano, że pierwsze z postępowań przetargowych dotyczy opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Raport zostanie opracowany w pełnym zakresie, wymaganym stosownymi przepisami.

– Urząd dysponuje już częściowymi danymi, niezbędnymi do uzyskania decyzji środowiskowej – zapewniła cytowana w komunikacie Barbara Olczyk, zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych. – Do wykonania pozostają jednak m.in. inwentaryzacje siedlisk i gatunków chronionych. Konieczne jest także przeprowadzenie badań ptaków lądowych – poinformowała. Dodała, że czas realizacji całego zamówienia wyniesie sześć miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

Przedmiotem drugiego postępowania jest opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Zakres tego opracowania obejmie projekt około kilometrowego, ażurowego pomostu do rozładunku niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej, a także fragment drogi technicznej.

– Wykonawca wyłoniony w ramach tego postępowania opracuje koncepcję realizacyjną wraz z analizą warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska oraz analizą nawigacyjną z symulacją podejścia jednostki pływającej do MOLF (Marine Off-Loading Facility, konstrukcji morskiej do rozładunku) – wyjaśniła, cytowana w komunikacie, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Zaznaczyła, że zostanie przeprowadzona m.in. ocena możliwości wystąpienia zagrożenia powodziowego oraz określona minimalna rzędna pomostu względem poziomu morza. – Wskazane zostaną prognozowane wielkości procesów erozyjno-akumulacyjnych brzegu i nadbrzeża. Wykonawca przygotuje również ocenę wpływu zmian klimatu na analizowane procesy hydrodynamiczne wraz ze wskazaniem działań adaptacyjnych – dodała szefowa urzędu.

Po wyborze konstrukcji budowli (liczba podpór, ich rozstaw, średnica pali, itp.) określony zostanie jej wpływ na brzeg morski. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem modelowania numerycznego dla różnych scenariuszy falowania. – Ze wstępnych analiz wynika, że przy zastosowaniu odpowiedniej konstrukcji ażurowej, planowany MOLF w dłuższym okresie nie spowoduje w swoim sąsiedztwie znaczących zmian natężenia ruchu rumowiska (osadów dennych) i tym samym nie wywoła znaczących zmian położenia linii brzegowej – zapewniła Stelmaszyk-Świerczyńska.

Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni podkreśliła, że podane zostaną również parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne, przy których będą mogły odbywać się manewry. – Zaplanowana głębokość w strefie przeładunkowej będzie miała około 8 metrów – przekazała.

W komunikacie podano, że dzięki konstrukcji, której oddanie do użytku planuje się w 2028 roku, największe elementy do budowy elektrowni jądrowej w gminie Choczewo zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej.

Inwestycja jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 roku Programu Wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. W ramach środków z Programu Wieloletniego powstanie również nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz właśnie konstrukcja morska do rozładunku (MOLF), do wybudowania której jako inwestora wskazano Urząd Morski w Gdyni.

Polska Agencja Prasowa / Jacek Perzyński

Piotrowski: Prywatne ambicje były ważniejsze niż atom w Polsce (ROZMOWA)

Urząd Morski w Gdyni prowadzi dwa postępowania przetargowe związane z budową konstrukcji morskiej do rozładunku wielkorozmiarowych elementy na potrzeby całej inwestycji. Będzie to element infrastruktury towarzyszącej pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która powstanie na Pomorzu – podaje Polska Agencja Prasowa.

Gmina Choczewo została wybrana jako lokalizacja pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Obiekt ma zostać wybudowany we współpracy Polskich Elektrowni Jądrowych (PEJ) wraz z amerykańską firmą Westinghouse i Bechtel w oparciu o reaktor AP1000. Według oficjalnych zapowiedzi budowa elektrowni ma rozpocząć się w 2026 roku, a pierwszy reaktor ma zostać uruchomiony w 2033 roku.

W komunikacie urzędu poinformowano, że pierwsze z postępowań przetargowych dotyczy opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Raport zostanie opracowany w pełnym zakresie, wymaganym stosownymi przepisami.

– Urząd dysponuje już częściowymi danymi, niezbędnymi do uzyskania decyzji środowiskowej – zapewniła cytowana w komunikacie Barbara Olczyk, zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych. – Do wykonania pozostają jednak m.in. inwentaryzacje siedlisk i gatunków chronionych. Konieczne jest także przeprowadzenie badań ptaków lądowych – poinformowała. Dodała, że czas realizacji całego zamówienia wyniesie sześć miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

Przedmiotem drugiego postępowania jest opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Zakres tego opracowania obejmie projekt około kilometrowego, ażurowego pomostu do rozładunku niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej, a także fragment drogi technicznej.

– Wykonawca wyłoniony w ramach tego postępowania opracuje koncepcję realizacyjną wraz z analizą warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska oraz analizą nawigacyjną z symulacją podejścia jednostki pływającej do MOLF (Marine Off-Loading Facility, konstrukcji morskiej do rozładunku) – wyjaśniła, cytowana w komunikacie, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Zaznaczyła, że zostanie przeprowadzona m.in. ocena możliwości wystąpienia zagrożenia powodziowego oraz określona minimalna rzędna pomostu względem poziomu morza. – Wskazane zostaną prognozowane wielkości procesów erozyjno-akumulacyjnych brzegu i nadbrzeża. Wykonawca przygotuje również ocenę wpływu zmian klimatu na analizowane procesy hydrodynamiczne wraz ze wskazaniem działań adaptacyjnych – dodała szefowa urzędu.

Po wyborze konstrukcji budowli (liczba podpór, ich rozstaw, średnica pali, itp.) określony zostanie jej wpływ na brzeg morski. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem modelowania numerycznego dla różnych scenariuszy falowania. – Ze wstępnych analiz wynika, że przy zastosowaniu odpowiedniej konstrukcji ażurowej, planowany MOLF w dłuższym okresie nie spowoduje w swoim sąsiedztwie znaczących zmian natężenia ruchu rumowiska (osadów dennych) i tym samym nie wywoła znaczących zmian położenia linii brzegowej – zapewniła Stelmaszyk-Świerczyńska.

Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni podkreśliła, że podane zostaną również parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne, przy których będą mogły odbywać się manewry. – Zaplanowana głębokość w strefie przeładunkowej będzie miała około 8 metrów – przekazała.

W komunikacie podano, że dzięki konstrukcji, której oddanie do użytku planuje się w 2028 roku, największe elementy do budowy elektrowni jądrowej w gminie Choczewo zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej.

Inwestycja jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 roku Programu Wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. W ramach środków z Programu Wieloletniego powstanie również nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz właśnie konstrukcja morska do rozładunku (MOLF), do wybudowania której jako inwestora wskazano Urząd Morski w Gdyni.

Polska Agencja Prasowa / Jacek Perzyński

Piotrowski: Prywatne ambicje były ważniejsze niż atom w Polsce (ROZMOWA)

Najnowsze artykuły