Autobusy hybrydowe Volvo dla Krosna

16 października 2018, 07:15 Alert

Volvo Polska dostarczyło kolejną pulę miejskich autobusów hybrydowych – tym razem do Krosna. To pierwsze w Polsce tak krótkie pojazdy tego typu.

Autobus hybrydowy Volvo. Fot.: Volvo
Autobus hybrydowy Volvo. Fot.: Volvo

Po wygraniu w lutym tego roku przetargu na dostawę autobusów hybrydowych, Volvo dostarczyło do Krosna 11 takich pojazdów. Są to wyprodukowane we wrocławskiej fabryce niskopodłogowe autobusy Volvo 7900 Hybrid w wersji o długości 10,6 m.

– Sprawdzona technologia hybrydy równoległej w połączniu z niewielkim promieniem zawracania i dużą pojemnością pasażerską to optymalne rozwiązanie dla wielu miast. Dodatkowo w naszych autobusach istnieje możliwość zastosowania tzw. strefy bezpieczeństwa, która pozwala na automatyczne ograniczenie maksymalnej prędkości pojazdu po wjeździe do wcześniej ustalonej strefy, dzięki czemu mamy pewność, że autobus zawsze jeździ zgodnie z obowiązującymi w danej strefie ograniczeniami prędkości. Kierowca jest informowany o wjechaniu do strefy, a pojazd dostosowuje prędkość do wymaganego limitu. Ta funkcja sprawdza się doskonale, jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa w wrażliwych obszarach, na przykład w okolicy szkół, dużych przystanków autobusowych i w centrach miast, mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.

Autobusy, które Volvo dostarczyło do Krosna pomieszczą 80 pasażerów, z czego 27 na miejscach siedzących. Zostały wyposażone w klimatyzację – oddzielną dla kabiny kierowcy i przedziału pasażerskiego, dostęp do Internetu, system liczenia pasażerów, system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Autobusy miejskie Volvo 7900 Hybrid są zasilane energią elektryczną podczas ruszania i postoju. Przy małych prędkościach poruszają się całkowicie bezemisyjnie, przy wykorzystaniu napędu elektrycznego. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie niedużym silnikiem diesla. Baterie zasilające napęd elektryczny ładują się podczas hamowania i z nadwyżki mocy silnika, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Pojazdy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche, poziom hałasu w pobliżu Volvo 7900 można porównać do poziomu hałasu w przypadku normalnej rozmowy.

Autobusy hybrydowe Volvo zostaną dostarczone do Krosna z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie produkowane są seryjnie od 2010 roku. Oprócz Krosna hybrydy Volvo jeżdżą już w Krakowie, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku i Warszawie. W sumie Volvo sprzedało do tej pory ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.

Volvo